Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Constante HD-activiteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, een ietwat vervelend probleem...

Ik heb echt gigantisch veel fora afgeschuimd via google, maar nooit is iemand tot een juiste conclusie gekomen.

Probleem is dat de HD om de seconde minstens 1x activiteit toont. Op zich geen ramp, maar ik vrees een beetje voor de snelheid van het lezen van andere bestanden simultaan én het is een f*cking irritant geluid om elke seconde minstens 1x "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..." "krrt..."

het zijn hele kleine writes/reads maar ze doen steeds het lichtje knipperen + het geluidje.

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2hi74lg.png

Zoals ikzelf en vele medemensen ondertussen al hebben ontdekt ligt de oorzaak van het probleem bij

LSASS.EXE en SVCHOST.EXE én NVSVC.EXE (vergeten aan te duiden op scrnshot)

zij schrijven elke seconde enkele bytes...

Het ligt NIET AAN:
indexing-services
virusscanners/firewalls/spywarescanners (heb ik niet, thank God)
wordt niets gezocht of gescand
ook geen virussen/spyware hier aanwezig

Ook niet aan de huidige programma's want het probleem doet zich CONSTANT voor, dus ook als PC 100% idle is! altijd, 24/7! (bovendien; pagefile/muziek/tempfiles/ed2k-links... allemaal doorverwezen naar externe schijven.

Ik ben écht benieuwd of iemand de irritante boosdoener kan vatten!

Dit is trouwens op een XP sp3/ WinXP custom editie (Performance edition, dus echt getweaked om alle overbodige rommel en services te deleten.) Ik ben niet alleen met dit probleem... En mijn HD is NIET gefragmenteerd! (perfectdisk, boot-time defrags, allemaal 0 files fragmented)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 03:01 ]

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Is windowsupdate iets aan het doen op de achtergrond?
Een temperatuur monitor programmatje zoals speedfan, hardwareinfo ed bezig?

[ Voor 42% gewijzigd door JohnB op 30-07-2008 04:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
WinnieXX schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 04:14:
Is windowsupdate iets aan het doen op de achtergrond?
Een temperatuur monitor programmatje zoals speedfan, hardwareinfo ed bezig?
Met de hand op het hart zweer ik je van niet, het is _ALTIJD_ zo. :)

Verwijderd

kun je deze processen niet gewoon permanent uitzetten? of hebben deze echt een belangrijke functie?

als de pc goed werkt zou ik me niet druk maken, ik hoor ook af en toe mijn hdd's iets doen, vind ik een gezellig geluidje, net zoals het druppelen van water in mijn waterkoelingreservoir :D

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
virusscanners/firewalls/spywarescanners (heb ik niet, thank God)
Goed, moet jij weten*, maar dan vind ik dit wel een opmerkelijk statement:
ook geen virussen/spyware hier aanwezig
Dat weet je dus niet (als ik me mag baseren op de gegeven informatie).

Maar goed, je kunt eens mij filemon (of Process Monitor) kijken wát er geschreven wordt. Misschien dat je daarmee dieper kunt zoeken. Ook zou je eens moeten kijken welke services allemaal draaien in de bewuste SvcHost.exe.

offtopic:
* Nee, eigenlijk houd ik me in. Voor je het weet ben je een spambot.

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 30-07-2008 06:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Woefke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
NVSVC.EXE kun je iig disablen. Is een progje voor je Nvidia grafische kaart.

LSASS.EXE en SVCHOST.EXE zijn Windows componenten. Denk niet dat je die uit kunt zetten, of je zou met de 2 programma's die sjaakduhuuhl al noemt even moeten kijken of er misschien nog een onderliggend proces is dat niet nodig is en je kunt disablen.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie moeite!

Maar je kan er 100% zeker van zijn dat er geen virussen op deze PC staan hoor ;) Ik ben zo'n clean/performance freak, daarom geen virusscanners, imo de grootste virus-achtigen die er zijn... waarom?
  • Je kan een virusscanner moeilijk afzetten
  • soms echt heel lastig te deïnstalleren
  • veroorzaken constante HD activiteit
  • vertragen je systeem vaak enorm
  • starten vaak ongewenst mee op met pc
  • Ongelooflijk veel irritante meldingen/pop-ups
  • verschillende processen die je niet mag afsluiten
  • zéér storend soms doordat sommige programma's/spellen/bestanden niet willen openen. Zoek je dan op Google --> "you have to disable Norton" of van die crazy mombojombo :)
  • Als je een écht lastig virus/spyware tegenkomt falen de meeste virusscanners toch. Dan krijg je wel meldingen maar kan je niks beginnen...
Wat doe ik eraan?
  • Vaak gratis online scannen
  • processen nauw in het oog houden
  • autoruns (sysinternals) krijgt regelmatig een dubbelcheck
  • Firefox3 + AdblockPlus + Noscript met ongelooflijk veel sterke filters
  • Gezond verstand :)
Inderdaad die Lsass.exe en svchost kan ik niet uitzetten, starten steeds automatisch opnieuw op of "is een essentieel systeemproces"

Uitschakeling van NVSC.EXE (ook bij startup-services) heeft een kleeeiiin beetje effect al, ik hoop dat dat geen problemen veroorzaakt door deze permanent uit te zetten? Maar het echte probleem blijft bij Lsass en svchost...

Ik ben nu die Process monitor aan het proberen...
Ik zag dat Live Messenger ook veel activiteit produceerde --> Het valt me op dat het sluiten van Windows Live Messenger het blijkbaar ook al doet minderen!

Het blijft nog steeds irritant wel... :/

Maar explorer blijkt hetvolgende eindeloos te herhalen:
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/5knink_th.png

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Je zegt "processen nauw in het oog houden", maar simpelweg het feit dat je dit topic hebt geopend bewijst dat je (net zoals ik trouwens) niet voldoende kennis hebt om echt te weten wat je systeem uitvoert. Ik zou dus echt niet zonder vscanner willen ;)
Een behoorlijk deel van sde andere argumenten vind ik (ook) kul, maar dat is meer een discussie voor in Beveiliging & Virussen

http://www.tomshardware.c...registry-calls-enabledhcp geeft trouwens geen antwoord op de waarom-vraag maar geeft wel een misschien valide tegenvraag :P

Als het de HDD betreft (en je geheugen niet vol is) kan je in de procesmonitor aangeven dat je alleen lees- en schrijfacties naar de HDD wilt zien.

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 30-07-2008 13:49 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:36:
Inderdaad die Lsass.exe en svchost kan ik niet uitzetten, starten steeds automatisch opnieuw op of "is een essentieel systeemproces"

Uitschakeling van NVSC.EXE (ook bij startup-services) heeft een kleeeiiin beetje effect al, ik hoop dat dat geen problemen veroorzaakt door deze permanent uit te zetten? Maar het echte probleem blijft bij Lsass en svchost...
En wat zegt je gezonde verstand als je dan ook nog eens in processmonitor gaatt kijken welke parameters (oftewel: gedeelde processen die van de Service Host (svchost) gebruik maken) er staan?
NVSC32.exe is trouwens de Nvidia Helper service, en LSASS.exe is onder andere verantwoordelijk voor je Logins en authorisatie (naast jouw login ook die van SYSTEM en andere service accounts).
Maar explorer blijkt hetvolgende eindeloos te herhalen:
[afbeelding]
Registry queries die gecached worden in je geheugen - geef je NIC een fixed IP adres en dat is vermoedelijk ook weg.
Niet dat dat het verschil gaat maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Room42
  • Niet online
Heb je nou al gekeken welke services er precies onder die specifieke svchost.exe draaien?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
@ Alt-92

Ik heb die Fixed IP (was nog wel tricky) eens toegepast en my God you were right, dat heeft de problemen hier opgelost!
nu flitst ie soms nog wel, maar geen geratel meer! Dat is voor mij al méér dan genoeg!

Als ik ook Live messenger sluit is het nagenoeg gestopt!
geweldig!

Mag ik jullie bedanken voor deze prima en doeltreffende hulpvaardigheid!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:30:
@ Alt-92

Ik heb die Fixed IP (was nog wel tricky) eens toegepast en [...]
Wat was daar tricky aan dan?

Pagina: 1