Q6600 temperatuur stijgt met 2 graden per seconde.

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
De temperatuur van een Q6600 CPU bij ons thuis stijgt met 2 graden Celsius per seconde direct na boot van de PC. De PC boot wel en ik kan ook in de BIOS komen, maar zodra de temperatuur van de processor 120 graden Celsius bereikt valt de hele pc uit, vermoedelijk door het safety mechanisme in de intel CPU.

Ik kwam erachter nadat ik eerst dacht dat de uitval van de PC een voedingsprobleem was, waarna ik een nieuwe voeding heb geplaatst, echter ook met de nieuwe voeding bleef de PC uitvallen na 1 a 2 minuten na boot.
De winkelbediende welke de voeding verkocht sloeg voor dat het aan de CPU temperatuur kon liggen.
Dit leek mij plausibel en vervolgens checkte ik thuis de CPU temperatuur na boot in de BIOS.
En deze leek met 1 a 2 graden Celsius per seconde te stijgen. Wanneer de 120 graden Celsius bereikt werd viel de PC zoals eerder gezegd direct uit.

Ik weet niet zeker wat het probleem is, ik heb de temperatuur van een CPU nog nooit zo snel zien stijgen. Het zou aan de CPU kunnen liggen, maar ook eventueel aan het moederbord en zelfs aan de temperatuursensoren etc.
Ik weet momenteel niet wat ik eraan kan doen en of er wel iets aan te doen is en of het misschien een bekend probleem is.

De CPU is een Intel Q6600 en het moederbord is een Gigabyte GA-P35-DS3.
Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe het probleem eventueel op te lossen
is?

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-05 17:21

Appie

F1RST Racing

Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe het probleem eventueel op te lossen
is?
Wat denk je van te controleren of je CPU fan het doet, goed vastzit, etc?

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 12:38
check de fan voel met de hand/ andere goede meet apparatuur. koelpasta zit dat er goed op is je fan goed aangesloten(goed tegen je cpu enz enz

How are you doing?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Klinkt als koeler die niet goed zit, of probleem met koelpasta. Kast open en kijken, dat gaat je meer vertellen dan een topic op GoT ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
De kast heb ik reeds open en de fan/koeler lijkt normaal te werken. Wat mij zorgen baart is het feit dat ik ooit wel eens CPU's zonder koeler/fan heb zien draaien en in die situaties steeg de temperatuur nog niet eens zo snel. Dat sluit uiteraard niet uit dat het niet aan de koeling of koelpasta ligt, echter lijkt de snelheid van de temperatuurstijging wel opmerkelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Arcane Apex op 30-07-2008 03:09 ]

• painkill
  • Laatst online: 22-05 23:45

painkill

Pain(k)(ill)

Jezus, 120 graden!
Normaal zit hij rond de 60.

Dit kan door 3 dingen komen:

Fan/koelpasta is niet aan of zit niet goed vast.

De temperatuur meter is kapot, en de pc denkt dus dat hij warm wordt, terwijl dit niet zo is.

Er is kortsluiting, dit is meteen het ergste, want dan moet je hem zeer waarschijnlijk vervangen (door de schade die al is aangericht)

Mijn SNES verzameling!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Arcane Apex schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 02:56:
De fan/koeler lijkt normaal te werken. Wat mij zorgen baart is het feit dat ik ooit wel eens CPU's zonder koeler/fan heb zien draaien en in die situaties steeg de temperatuur nog niet eens zo snel.
Dan heb je nooit de bekende filmpjes gezien van de oude Athlons (Thunderbirds?) Die binnen 1 seconde doorfikten als je de cooler verwijderde.

Hoe warm voelt de koeler aan? Ik vermoed dat het contact tussen je processor en je koeler niet in orde is. Controleer dat eens voordat je je pc sloopt.

• painkill
  • Laatst online: 22-05 23:45

painkill

Pain(k)(ill)

Jimster schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 03:00:
[...]

Dan heb je nooit de bekende filmpjes gezien van de oude Athlons (Thunderbirds?) Die binnen 1 seconde doorfikten als je de cooler verwijderde.

Hoe warm voelt de koeler aan? Ik vermoed dat het contact tussen je processor en je koeler niet in orde is. Controleer dat eens voordat je je pc sloopt.
Waarschuw hem dan wel even dat als het echt 120 graden is dat hij er niet met zijn handen op gaat zitten voelen...

Met 80 graden brand je je al, met 120 heb je echt 2de graads brandwonden :(
Ik zou even iets willen toevoegen, haal je koeler eraf, doe er nieuwe pasta op, en zet je koeler er weer op, wel op letten dat hij lucht naar de cpu toe blaast.
Of als je het gelijk goed wilt doen, koop een echte koeler, kost wat geld, maar het scheelt EN een hoop lawaai EN hij koelt heel veer beter.

Mijn SNES verzameling!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Kijk gewoon of je koeler goed vast zit en op de juiste manier is gemonteerd. Niet te weinig en zeker niet te veel pasta gebruiken.

Verder kan ik er nergens uit opmaken wat je nu zelf hebt geprobeerd, behalve naar de winkel te gaan. 2 Graden stijging per seconde is namelijk niet normaal :P

Kijk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door naar tips en trucs om je probleem op te lossen. Bij gebrek aan eigen inzet gaat je topic dicht

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.