Toon posts:

Roland ep 7 IIe elektrische piano aansluiten op macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een roland ep 7 IIe piano staan en deze beschikt over een midi poort. nu weet ik dat er midi naar usb kabels zijn en nu vraag ik mij af of het mogelijk is om zo deze piano als keyboard te gebruiken op mijn macbook. zou dit eventueel werken met programma's als garageband of reason?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Heel simpelweg: ja, dat kan prima. Ik weet alleen niet hoe je macbook zich houdt als je met softsynths gaat spelen, maar volgens mij zal dat geen problemen opleveren.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil wel ff melden dat het geen keyboard is maar een elektrische piano. type (Roland ep 7 IIe dus). Mijn verstand van dit soort zaken ligt rond het vriespunt en ik wil het daarom ff zeker weten want
die kabels vind ik best prijzig. dus:

Werkt het?
Welke software kan ik hiervoor gebruiken?
Wat zijn softsynths?
Kan ik softwarematig de instrumenten gespeeld door mijn piano veranderen in andere instrumenten (die niet op mijn piano staan)?

midi poort (denk ik)
http://www.easy-upload.nl/index.php/file/2349

model
http://www.easy-upload.nl/index.php/file/2350

uitgebreide instrumentkeuze, gaan ook andere instrumenten werken?
http://www.easy-upload.nl/index.php/file/2351

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid. Midi protocol is geen geluid. Het is een data string aan informatie om "iets" aan testuren. Dat kan dus een plugin in zijn op het best betrefende audio/midi kanaal in je sequencer (audio bewerk programma / DAW). Je kan dus midi piano/drum/bas gitaar aansturen met je keyboard via de midi protocol.
Als je het geluid van je keyboard zelf wilt opnemen heb je naast je midi->usb kabel ook een een aansluiting nodig van je keyboard out naar je pc. Dat gaat meestal het best met een analoog-digitaal interface/geluidskaart. Meest standaard stereo in - out AD kaarten zijn rond de 100euro en hoger. Een standaard geluidskaart in je macbook kan voldoende zijn maar meestal zit je dan met een hoge latency (je speelt de noot, en hoord wat later door je speakers je toon/geluid). Dit is met een aparte interface meestal al zeer goedverholpen.
Je kan meer informatie vinden op dit gedeelte van het GOT forum, daar zitten ook meer mensen met verstand van dit soort zaken. En vraag er gerust op los.
How to become a producer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als ik hier kijk: http://www.feedback.nl/?b=EXMIDI1X1&a=167 dan valt het prijzige nog wel mee toch?

Maar zoals mauce hierboven dus stelt: je wilt als ik je startpost goed interpreteer je piano als toetsenbord gebruiken om muziek in te typen zeg maar? Dat moet lukken zoals ik het zo zie.
Tip kwa software: kijk eens wat je van "sibelius" vindt. Érg mooie notatiesoftware.

Ik weet niet of de midipoort ook de informatie meestuurt welk instrument je geselecteerd hebt. Ik denk het niet. Je zult in de software aan moeten geven welk instrument je wilt horen.

Afhankelijk van wat je precies wilt gaan doen moet je je misschien verdiepen in de VST materie. Dit zijn virtuele instrumenten en gaat wat verder dan midi. Je kan daar wel mooi je piano voor gebruiken. VST biedt realistischere weergave van instrumenten waar midi nogal eens vrij plat is. Goede software kan dit verbeteren maar VST is hier veel beter in zover ik weet (ik heb er ook niet echt heel veel verstand van hoor).
Het kan zijn dat je dan wel een beetje een goede geluidskaart moet aanschaffen.
Meer info over VST: Wikipedia: Virtual Studio Technology

[ Voor 50% gewijzigd door bartvl op 30-07-2008 15:02 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar ik kan dus garageband met dit deze piano aansturen? dan ga ik zo'n kabel scoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 17:05:
maar ik kan dus garageband met dit deze piano aansturen? dan ga ik zo'n kabel scoren...
yep dat kan en gaat prima! ik gebruik een el-cheapo keyboard.

Veel geluidjes haalde ik hier vandaan : http://benboldt.spymac.com/instruments.html
Ik heb 'm natuurlijk wel even wat geld toegestopt voor een biertje of wat - zal wel veel werk in zitten!

/edit: de instrument keuze zal je in garageband kunnen instellen.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 30-07-2008 19:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat als je hem als synth wil gebruiken dat de Roland over piano toetsen beschikt en niet over de lichtere aanslag gevoelige keyboard toetsen. Het is namelijk een heel andere manier van spelen :) Er zijn genoeg leuke master boardjes voor weinig te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:22:
Houd er wel rekening mee dat als je hem als synth wil gebruiken dat de Roland over piano toetsen beschikt en niet over de lichtere aanslag gevoelige keyboard toetsen. Het is namelijk een heel andere manier van spelen :) Er zijn genoeg leuke master boardjes voor weinig te krijgen.
ja - maar dan moet je je ook die andere manier van spelen aanleren :) en om een beetje te experimenteren moet dit wel lukken. Of zo'n masterboardje moet natuurlijk goedkoper zijn dan de usb kabel!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
even te melden dat ik niet geen eens piano speel en het puur zal gebruiken om wat deuntjes te maken. de aanslag is wel het laatste waar ik mij zorgen over maak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:27:
even te melden dat ik niet geen eens piano speel en het puur zal gebruiken om wat deuntjes te maken. de aanslag is wel het laatste waar ik mij zorgen over maak :P
dan moet je met die kabel (wat kost ie?) en de samples van garageband +die van mijn link wel wat deuntjes kunnen maken lijkt me - post eens wat in dit topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zal ik doen. ga morgen avond even kijken waar ik zo'n kabel hier kan scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mn kabel binnen gehad en het werkt prima, gelijk maar ff gaan prutsen met dit als resultaat:

http://www.easy-upload.nl/index.php/file/2480

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifterke
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-09-2021
Verdorie, uit de oude doos. Maar ik heb ook dezelfde staan en heb net een kabel gekcoth voor met magix te gebruiken, alleen mij lukt hetn iet. De pc herkent USB2.0-midi maar dt doet precies niks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Midi wel out op in en visa versa aangesloten?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Installeer VSThost

http://www.hermannseib.com/english/vsthost.htm

Download hier een VST plugin, desnoods Arminator. een mooie CS-80 emulator. Beste synth ooit samen met de Jupiter8/

http://www.vst4free.com/f...?plugin=Arminator&id=2816

Dan open VSTHost.

Ga naar Devices -> Midi. Selecteer je USB Midi interface. In en eventueel Out als je externe midi apparatuur gaat gebruiken.

Ga naar Devices -> Wave. Selecteer je audio interface. ASIO heeft de voorkeur, maar ieder ander werkt
ook prima.

Open de gedownloade synth, sleep de DLL naar VSThost en have fun.

Als je keyboard niet werkt, test of het wel via toetsenbord werkt door F11 in te drukken. Dan herkend die toetsenbord aanslag.

Maakt verder niet uit of je x86 of x64 VSTs pakt, Vsthost emuleert t dan.

Als dit bevalt en je wilt meer kun je geld gaan uitgeven en bijv. FL studio of wat dan ook aanschaffen.

In VSThost kun je ook opnemen.

En op een macbook? Ja dat weet ik niet. maar als je ook een windows pc hebt is dit een mooie start.

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een interface zoals van Edirol. Ua-101/FA-101

[ Voor 8% gewijzigd door sugarlee89 op 30-03-2018 19:12 ]

Pagina: 1