Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

3 Backgrounds achter website, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 08:56
Ik heb een webdesign gemaakt waarbij ik gebruik maak van een header en footer die beide ge-include worden dmv php.

Omdat in mijn design de achtergrond die naast de header zit doorloopt in het gedeelte daaronder (de container) heb ik mijn site alsvolgt opgebouwd:

Header, geinclude, gecentreerd en met de bijbehorende achtergrond erachter dmv. css (horizontaal-midden, verticaal-bovenaan pagina uitgelijnd)
Container, gecentreerd door auto-margins links en rechts, achtergrond dmv css (horizontaal-gecentreerd, verticaal-bovenaan, dus tegen de onderkant van de header-bg aan uitgelijnd)
Footer, geinclude, gecentreerd met bijbehorende achtergrond erachter dmv. css (horizontaal-midden, verticaal-gelijk met begin footer)

Dit werkt allemaal netjes, maar volgens mijn design zou de achtergrond die bij de footer zit, iets uit moeten steken naar boven, dus aan de onderkant van de container. Aangezien ik al een achtergrond bij de container heb ingesteld (die bovenaan) lukt het mij niet om nog een achtergrond achter diezelfde containter te plaatsen, maar dan onderaan.

Heeft iemand van jullie misschien de oplossing voor me?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het zo lees zou ik zeggen, maak de footer wat groter. Maar ik snap niet precies wat je nu bedoelt. Kun je niet eens een plaatje uploaden of een link geven naar een voorbeeld. Meerdere achtergronden gaat niet (je kunt natuurlijk wel een achtergrond plaatje en achtergrond kleur combineren)

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16
Ik snap hem ook nog niet helemaal. Hoe ziet de html er uit die php genereerd?
Lijkt mij overigens met css op te lossen tenzij je 1 container 2 achtergronden wil geven.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Blaise
  • Niet online
Duncank, het is denk ik duidelijker als je een schetsje maakt.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kunt toch werken met png's en een negatieve margin-bottom van je container?

of zie ik dit helemaal verkeerd?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Afgezien van dat ik niet echt snap wat je bedoelt is het volgens mij een kwestie van placeholder divs en absolute positioning wat je wil.

Professionele website nodig?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
algemeen: 3 div's zoals je al aangeeft: header; container en footer.
en in je container opnieuw 2 div's eentje die boven links float, en eentje die onderaan rechts float.
met daarin de restanten van resp. header en footer.

daarmee is het toch oplosbaar vermoed ik ?

offtopic:
ben recent ook aan het vechten geweest om div's in zulke container netjes op hun plaats te krijgen en te houden terwijl er tekst/opmaak inkwam, is een kloterij, maar door soms wat te spelen met waarden heb je zo de boosdoener gevonden. en natuurlijk cross-checken in verschillende browsers, wat in de ene werkt, werkt niet altijd in de andere

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
Ik vermoed dat wat je bedoeld hier gedaan is: http://www.blackintel.org/
[/shameless plug]
In ieder geval, we hebben daar meerdere achtergronden gemaakt d.m.v. het createn van meerdere div's

code:
1
2
3
<div id="contents">
    <div id="contents2">
        <div id="contents3">

Niet echt netjes of zo, maar het is wel de enige manier om meerdere plaatjes te krijgen die elkaar overlappen, en ook nog op een vorspelbare manier uitkomen. Dat was bij ons nodig, omdat de achtergrond image in 3 delen opgedeelt is, en over de banner heen nog 4 plaatjes moesten komen, en achter de main text er nog een kleine "algemene" achtergrond moest komen, die ge-repeat wordt. Onze keuze om dit zo te doen is dat op deze manier we geen gigantische plaatjes nodig zijn, en we niet hoeven te letten op de grote van de pagina.

LinkedIn
BlackIntel

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

je zou met wat divjes inderdaad een container functie kunnen creëren en daar je achtergronden in zetten. of iets geinclude is of niet, zou niet uit moeten maken.

zoals ik het lees moet je gewoon 2 over elkaar doen,

<div laag-boven>
<div laag-beneden>
<header>
<content>
<footer>
</div>
</div>

verder kan je nog met margins wel het een en ander doen, wellicht met minus-waarde, maar dat vind ik altijd niet zo erg goed werken.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 15:34
Het is echt heel moeilijk om te begrijpen wat je probleem is, en misschien is het wel heel simpel op te lossen. Broncode zou erg handig zijn ;)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

offtopic:
Dekaasboer, is er iets met je webpagina/url aan de hand of anders, hoeveel bezoekers trekt die pagina? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 10:16 ]

• Dekaasboer
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 10:16:
offtopic:
Dekaasboer, is er iets met je webpagina/url aan de hand of anders, hoeveel bezoekers trekt die pagina? :P
Haha, Lol, Dat ding in mijn sig? Ik wist niet eens dat dat nog online stond :p Heb ik een keer als onnozel kind gemaakt ;)
Ps. Ik ben de PM knop kwijt?

[ Voor 3% gewijzigd door Dekaasboer op 30-07-2008 10:55 ]

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16
offtopic:
Dekaasboer, lees je sig nog eens goed:
[quote]
Aan mijn reacties zijn geen rechten te ontlenen. Ik kan niet aansprakelijk worden gehouden voor schade aan personen en of goederen die vloeien uit het opvolgen van mijn advies.
[/quote]
De personen en of goederen vloeien uit jouw advies?
ipv 'die vloeien' zou ik 'dat voortvloeit' gebruiken

Waar blijft te TS? Dit wordt allemaal een beetje teveel OT. :/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Bosmonster
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

nm

[ Voor 99% gewijzigd door Bosmonster op 30-07-2008 11:41 ]

• Duncank
Okej, sorry dat ik zo laat reageer, ik had het druk met werk.
Ik heb even voor jullie een voorbeeldje gemaakt, zodat duidelijk wordt wat ik precies zou willen.
Hopelijk kunnen jullie hier wat meer mee:
http://ng-tv.nl/voorbeeld.jpg

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Moet de container altijd even groot zijn?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn vast meer manieren om dit te doen, maar ik zou daar gewoon 2 divjes voor pakken. 1 voor het bovenste stuk, 1 voor het onderste stuk. Die stretch je over de hele breedte en daar gooi je je achtergrond in.

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 31-07-2008 00:08 ]

• Duncank
@ Muism4t: nee, de container vormt zich aan de hoeveelheid inhoud.
@ Terw-Dan: Maar als ik 2 divjes daarvoor pak en daar die achtergrond achter zet, dan wordt mijn container toch omlaag geplaatst? De container begint dan toch pas onder de voorgaande div? Dan zou ik net zo goed mijn header kunnen vergroten zodat dat stuk achtergrond er wel nog achter past, dan schuift de container ook gewoon omlaag.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

position:absolute

Professionele website nodig?

• Dekaasboer
Dat en z-index instellen.

Check even een tutorial over divs positioneren. Zodra je absolute en z-index gebruikt kun je ze positioneren als lagen over elkaar (zelfs met transparantie)

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een alternatief als je minder goed met absolutes etc kan werken:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<body>
  <div id="header">headerstuff</div>
  <div id="tmiddenstedeel">
    <div id="headerbgachtercontainer">top:0px</div>
    <div id="footerbgachtercontainer">bottom: 0px</div>
    <div id="container">content</div>
  </div>
  <div id="footer">blaat</div>
</body>

De CSS is voor jou :^P.

[ Voor 13% gewijzigd door moozzuzz op 31-07-2008 11:01 . Reden: div id=site kan ook body zijn ]

• Blaise
  • Niet online
Met genoeg divjes kan alles. De truc is juist om er zo min mogelijk te gebruiken. Het body en html element kunnen bijvoorbeeld ook achtergrondkleuren en -plaatjes bevatten, kan weer één of twee nutteloze elementen schelen.

• Duncank
Okej, jullie hebben me weer op een heel aantal nieuwe ideeen geholpen, ik ga er mee aan de slag en laat t wel weer horen als ik weer vastzit. In ieder geval alvast bedankt!

Verwijderd

Waarom gebruik je geen z-index (uitleg):

<div style="position:absolute; z-index:1;">bottom</div>
<div style="position:absolute; z-index:2;">middle</div>
<div style="position:absolute; z-index:3;">top</div>

dan maakt namelijk niet uit in welke volgorde je de div's stopt.
Pagina: 1