Toon posts:

Moederbord en GPU

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

We zijn een nieuw gamesysteem aan het samenstellen en daar hebben we een paar vragen over.
We hebben er al een week onderzoek op zitten en we beginnen door de bomen het.....

Ons systeem wordt gebrouwen uit een combo van:
http://www.hardware.info/...ce/bpmfa5tlag/viewconfig/
http://tweakers.net/reviews/917/4
http://www.bouweenpc.nl/artikel/40/5
http://gathering.tweakers...essages/1299360///adelaar

Overal ATI kaarten, Intel chipsets en crossfire.
Ik wil eigenlijk geen SLI of crossfire ivm energiekosten (die extra watts kosten honderden euro's per jaar; "1 Watt = +/- 2 euro per jaar").

We willen dus gaan voor de GTX280: omdat het de beste "single" GPU is van dit moment.
Ook schijnt hij zuinig te zijn als je even niet aan het gamen bent.
Zie ook: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-280-review-test/20

Het probleem is dat er volgens mij geen goeie (lees nieuwe en toekomstgerichte) moederborden meer gemaakt worden zonder SLI of CF mogelijkheid.
We moet dus kiezen voor een SLI of CF plank.
En als ik dat dan toch moet doen, wil ik de mogelijkheid toch openhouden voor een 2e GTX280.
Ik weet het, ik spreek mezelf tegen met die energie. :)

De meerderheid hier op het forum zegt dat de X48 en P45 chipsets het beste zijn.
Maar daar kan geen SLI in.

Onze vragen zijn dus:
1. Zijn de intel chipsets beter dan die van nvidea? Ze zijn in ieder geval veel goedkoper.
2. Is er een betere, energiezuinigere manier om te gamen, met goeie gfx, die ik over het hoofd zie?
3. Moet ik dus kiezen voor een intel chipset en een GTX280 en dus eventuele uitbreiding met 2e kaart maar laten voor wat het is?

We neigen nu toch naar een combo van GTX280 en een bord met nvidea chip.
We gaan dus duurder uitzijn maar ja.

Sorry voor de warrige topic maar zo is door al het gepuzzel met die kaarten en planken de staat van mijn hersenen.

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

1. ja
2. nee
3. ja

Althans...dat is wat ik gedaan heb. Ik draai mijn 8800GTS 512 op een P45 plank. Maar, omdat ik stiekem een zwak heb voor Radeons wil ik die op termijn toch vervangen door een 4870 (X2?). De P45 chipset kan CF. maar is er niet bijster goed voor geschikt. De bordjes hebben in CF 1x PCIe2.0 x16 en 1xPCIe2.0 x8. Dat is het nadeel t.o.v. de X48. Intel maakt geen SLI chipsets, omdat NV SLI niet vrijgeeft aan andere partijen.

Verwijderd

Ik ben het met ed_l zijn antwoorden eens. Wil alleen toevoegen dat wss op de X58 voor nehalem fabrikanten wel een SLI chip kunnen toe voegen, maar dat word pas op hele duure borden.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
waarom geen HD4870(X2 komt evt ook nog uit)? Hier kan je nog wel 1 bijplaatsen later, de HD4870 is zo'n 220 euro, tov 350 voor de GTX280

EDIT:

De intel chipsets zijn meestal wel zuiniger (en daarom koeler) dan de nVidia chipsets. Ze zijn dus hoger over te clocken (weet niet of je dit wilt?) zonder verdere north/southbridgekoeling

zie hier: 'Radeon HD4870 20 procent sneller dan Geforce 9800GTX'

[ Voor 57% gewijzigd door zjorsie op 30-07-2008 10:44 ]

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 18:02

Blonde Tux

<advertisement>

1: Dit is afhankelijk van subjectieve ondervindingen, zelf heb ik altijd een intel bordje voorrang verleent, echter er zijn erbij die zweren bij nvidia. Gewoon om het feit dat ik een dual screen setup heb, is intel mijn huisleverancier(klinkt sjiek)
2: Neem is een kijkje bij de 4870 van Ati (jah, jullie hebben de primeur, ik ben nooit weg geweest van ati, maar deze kaart is top) veel goedkoper, staat zijn mannetje en verbruikt minder energie.
3. Intel plankje met CF mogelijkheid, en een 4870.

Mijn vraag, wat verwacht je met name met gamen? FPS, alles op Ultra Hoog en top benches? of gewoon lekker gamen met degelijke settings maar toch en bak die jaren mee kan?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Verwijderd

Topicstarter
thx zover.
Ik heb altijd nv gehad misschien dat ik daardoor naar gtx280 en een nv bord neig.
We gaan eens kijken naar de intel en ati optie.
We hebben nergens kunnen vinden dat die ook energiezuinig zijn.
Zal de benchmarklists van de kaarten er weer eens bijpakken.
Guru en toms, here we come.

@blonde tux, ik verwacht met die bak goed te kunnen gamen, wil crisis toch wel op hoog met een goeie resolutie draaien. Ik denk dat dat met de gtx280 zeker moet kunnen.

Ik laat wel weten wat de keuze uiteindelijk wordt.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

baldiebaldie welkom op GoT zoals je tijdens het registreren, verwachten wij op GoT een grote mate van zelfwerkzaamheid zie ook De werking van het forum in het kort ;)

Dit blijft toch een 'wat moet ik kopen' topic, deze zijn niet langer toegestaan op GoT.
vandaar dat je topic op slot gaat.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.