2 locaties; op één locatie geen DNS

Pagina: 1
Acties:

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Er zijn 2 locaties, A en B, zelfde domein.

Op Locatie A is er een DC en DNS.
Op Locatie B is er een DC en DNS.

Op locatie B verwijst de DHCP server naar een andere DNS server, niet binnen ons domein.

Is dit een probleem en is hiervoor een oplossing? Ik dacht aan hosts kopieren via Group Policy op de B Locatie, maar dit is verre van ideaal.

• Mags
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 00:42
Het beste kun je in je dns server een forward instellen naar de externe dns server, en dan dhcp aanpassen zodat je clients de interne dns server gebruiken. Je krijgt allerlei problemen in je ad site als je dat niet doet want dan kunnen werkstions elkaar op een gegeven moment niet meer vinden.

• ElementriX
  • Niet online
De DNS kan niet worden aangepast...

Edit: Ik zie al dat het niet kan zonder DNS;
http://www.microsoft.com/...cf_imp_zzui.mspx?mfr=true

[ Voor 68% gewijzigd door ElementriX op 29-07-2008 16:18 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Zorgen dat de dhcp server ook de domein DNS uitgeeft aan clients?

• Mags
Dan zit je inderdaad met een probleem. De netwerk setup klopt niet, dus ik zou toch eens met de beheerder van die dns server gaan praten om de configuratie aan te passen. Alle andere oplossingen zijn op zijn best pleisters volgens mij.
Maar misschien heeft iemand anders hier nog een goed idee :-)

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mags schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:56:
Het beste kun je in je dns server een forward instellen naar de externe dns server, en dan dhcp aanpassen zodat je clients de interne dns server gebruiken. Je krijgt allerlei problemen in je ad site als je dat niet doet want dan kunnen werkstions elkaar op een gegeven moment niet meer vinden.
Dat dus, da's de enige juiste manier.

Vicariously I live while the whole world dies

• zmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 20:27
Ik heb het misschien verkeerd begrepen maar de oplossing lijkt me simpel.

Op beide locaties zou ik een dhcp server draaien. De DHCP server op locatie A heeft een DNS server geconfigureerd van locatie A en de DHCP server van locatie B de DNS van locatie B..om toch name resolving te doen van A naar B zou je forwarders kunnen instellen of de zones tussen de twee locaties laten syncen.

• ElementriX
  • Niet online
Sorry niet helemaal duidelijk:

1 DC (10.0.0.1) zonder DNS
1 DNS (10.0.0.2) niet AD-integrated, extern beheert (dus we kunnen niks wijzigen)
1 DHCP met DNS verwijzing naar 10.0.0.2 (eveneens extern)

Kunnen de servers/client DNS entries aanmaken en werkt dit?

[ Voor 3% gewijzigd door ElementriX op 29-07-2008 19:49 ]

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Dat hangt van de instellingen van die DNS server af.

No production networks were harmed during this posting

• Mags
Als je allemaal xp of nieuwere cliets hebt zou je eventueel nog kunnen overwegen om op je eigen server dhcp en dns te zetten. Windows 2000 en 2003 gebruiken een secure dhcp clients, dus als het goed is zullen alle clients die lid zijn van je domain netjes een ipadres van je server accepteren en niet meer van de andere dhcp server.

Maar het blijft een nare oplossing, en alle niet windows clients zul je een vast ipadres moeten geven anders heb je een probleem. Kortom een erg fout gevoelige oplossing waarmee je vroeger of later waarschijnlijk ook een keer in de problemen komt.

• ElementriX
  • Niet online
paella schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:09:
Dat hangt van de instellingen van die DNS server af.
Of die entries van buitenaf toe laat?

DHCP op eigen servers mag niet, DNS entries op clients instellen is te veel werk.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
AD is hevig afhankelijk van DNS. Succes met een externe DNS waar je niet zelf entries blijkbaar mag toevoegen (automatisch of niet). Ga ik me niet aan branden ;)

No production networks were harmed during this posting

• ElementriX
  • Niet online
Heb genoeg antwoorden! De andere partij moet de DHCP maar aanpassen naar onze DNS of eigen DHCP draaien.
Pagina: 1