wlan valt regelmatig uit. wat is hiervan de reden?

Pagina: 1
Acties:

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
Beste mede tweakers,

ik zit met het volgende probleem.
Ca. 2 jaar geleden hebben we een router aangeschaft, een Netgear wpn824. Met deze router hebben we veel problemen gehad, metname als er torrents worden gedownload, de connectie verbreekt dan erg vaak, en is dan na ca. 1 minuut weer terug. Dit komt ook voor als ik pagina's open van myspace en bijv. threads in fora met veel plaatjes.
Ik heb dus het vermoeden dat er voor de router te veel verbindingen worden gemaakt, en de router volloopt zeg maar. Ik heb de instellingen in utorrent verandert, het helpt allemaal niets, zelfs als ik instel dat er maximaal 50 verbindingen mogen zijn knalt hij er uit.

Dit probleem komt bij meerdere computers/laptops voor, het ligt dus niet aan mijn laptop.

Nu heb ik vandaag besloten een andere router aan te schaffen, omdat ik het echt helemaal zat werd dat de verbinding iedere keer verbreekt.

Enige tijd geleden heb ik bij een vriend van me een Sweex router geinstalleerd, een lw300. Ik was nogal skeptisch, vanwege het merk Sweex. Wonder boven wonder bleek de installatie super simpel en deed het ding het prima.
Deze heb ik dus nu zelf ook aangeschaft, de installatie was weer super simpel. Maar...
Ik zet utorrent aan, en kort erna valt de verbinding weer uit. Zucht.
Ook bij Myspace treed het weer op.

Nu dus mijn vraag. Ligt het wel aan de router? Of zit het probleem in het modem, een Motorola SB5100e.

Zit het probleem in het modem, zijn er dan dingen in te stellen betreffende die verbindingen? (als dat inderdaad het probleem zou zijn.)

Of zit het in het modem, en zijn er daar dingen in te stellen?

En wat zijn eventueel termen die ik kan opzoeken met google, want met "router loopt vol" vind ik weinig bruikbare informatie, en ik heb geen idee waar ik op zou kunnen zoeken.

-Edit-

Ik vermoed trouwens dat het niet het modem kan zijn, want zodra de verbinding welvalt kan ik mijn router ook niet bereiken via 192.168.3.1

[ Voor 4% gewijzigd door -Arcane- op 29-07-2008 14:30 ]

• -Arcane-
schop :P

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

EFL

-Arcane- schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:10:
Ik vermoed trouwens dat het niet het modem kan zijn, want zodra de verbinding welvalt kan ik mijn router ook niet bereiken via 192.168.3.1
Ik denk juist wel dat het aan je modem ligt en deze verdrinkt in de connecties (en ook niet meer reageert op jou connectie op 192.168.3.1)
Sluit je laptop eens rechtstreeks op de modem aan en start je torrent programma (veel connecties), zo kan je uitsluiten of het je modem is of niet.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

EFL schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:22:
[...]

Ik denk juist wel dat het aan je modem ligt en deze verdrinkt in de connecties (en ook niet meer reageert op jou connectie op 192.168.3.1)
Sluit je laptop eens rechtstreeks op de modem aan en start je torrent programma (veel connecties), zo kan je uitsluiten of het je modem is of niet.
Als de setup is PC - Router - Modem en hij kan ook zijn router niet meer bereiken, dan ligt het niet aan het modem lijkt me.

HEt probleem lijkt me in je pc te zitten. Aangezien het met name om torrents gaat, kan het zijn dat je Windows te weinig half-open connections accepteert. Hier kun je geloof ik een registry key voor aanpassen, zoek even op half-open connections + XP ofzo.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Wat voor Torrent client gebruik je ? Met of zonder encryptie ? Hoe staat je torrent client geconfigureerd, hoeveel verbindingen laat je toe en hoeveel torrents tegelijk laat je lopen ? Wat loop er allemaal op de andere pc's ? Porten goed geforward ? Loginnaam/password gewijzigd met een lange naam met letters/cijfers/karakters ?

Ik denk dat je router gewoon volloopt en een Sweex kan nu eenmaal minder hebben dan een wat meer gerennomeerd merk, die vaak ook wat duurder is in aanschaf :) Het is ook mogelijk als je geen encryptie gebruikt dat je ISP knijpt maar ik hou vooralsnog op dat er teveel pakketjes heen en weer gaan. Mogelijk dat er ook lichte netwerkkaartjes gebruikt worden, dat kan het geheel al zwak maken.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

WIth him. ^^

Probeer eerst bij de instellingen van je torrent client het max. aantal connecties terug te schoeven.

Is dat modem van je onderhand trouwens ook niet bejaard? Zou ik in ieder geval zeker niet uitsluiten, vooral omdat het bij je maat wel werkte met een ander modem maar zelfde router.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:33
ikzelf heb al twee instabiele wireless routers gehad waarbij de instabiliteit 'm zat in de goedkope stroom adapters die erbij zaten. Misschien dat als ie het druk heeft meer stroom gebruikt en uitvalt?

Freelance Drupal Developer

• -Arcane-
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 01:03:
Wat voor Torrent client gebruik je ?
Utorrent
Met of zonder encryptie ?
zonder
Hoe staat je torrent client geconfigureerd, hoeveel verbindingen laat je toe en hoeveel torrents tegelijk laat je lopen ?
Ik heb de volgende opties aangevinkt: Enable DHT Network ; Enable DHT for new networks; Enable local peer discovery; Ask tracker for scrape information; Enable peer exchange.
Maximale aantal connecties staat nu op 40, en op 25 per torrent. Uploads max 1 per torrent.
Maar ook als ik maar 1 torrent download valt hij dus soms weg.

Wat loop er allemaal op de andere pc's ?
Deze staan uit

Porten goed geforward ?
ja

Loginnaam/password gewijzigd met een lange naam met letters/cijfers/karakters ?
Wachtwoord van de router? ja deze is vrij lang met een mix van cijfers en letters.

Ik denk dat je router gewoon volloopt en een Sweex kan nu eenmaal minder hebben dan een wat meer gerennomeerd merk, die vaak ook wat duurder is in aanschaf :) Het is ook mogelijk als je geen encryptie gebruikt dat je ISP knijpt maar ik hou vooralsnog op dat er teveel pakketjes heen en weer gaan. Mogelijk dat er ook lichte netwerkkaartjes gebruikt worden, dat kan het geheel al zwak maken.

Dit gebeurde precies hetzelfde met een behoorlijk dure Netgear router.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Heb je mijn post bekeken? Ik vermoed namelijk dat het meer met je pc dan met je router en/of modem te maken heeft. Probeer ook eens andere computers (geleende laptops)?

• -Arcane-
Vicarious schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 14:47:
[...]

Heb je mijn post bekeken? Ik vermoed namelijk dat het meer met je pc dan met je router en/of modem te maken heeft. Probeer ook eens andere computers (geleende laptops)?
ja ik heb je post bekeken, en was er nu net mee bezig, ik heb overigens windows vista premium, maar ik zie al dat het bij vista net zo is als bij xp.
Ik ben alleen een beetje huiverig om iets te patchen, ik ben daar niet zo bekend mee. Zelf ervaring?

-Edit- op andere computers zelfde probleem. (Deze draaien XP). Een oude laptop met win2k heeft geen problemen meen ik mij te herinneren. Ik denk dat je gelijk hebt betreffende het probleem, dat het aan het OS ligt en niet aan de hardware.

[ Voor 18% gewijzigd door -Arcane- op 01-08-2008 14:51 ]

• -Arcane-
via goolge kwam ik op een ander forum, waar iemand melde dat DHT het probleem zou kunnen zijn, deze heb ik dus maar eens uitgeschakeld in utorrent. Ik ben benieuwd of het helpt. Ik heb nl. geen flauw idee wat DHT eigenlijk doet ;)

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

-Arcane- schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:10:Nu dus mijn vraag. Ligt het wel aan de router? Of zit het probleem in het modem, een Motorola SB5100e.
Da's makkelijk te testen, toch? Sluit de PC met utorrent direct aan op het modem, en kijk of het probleem dan ook bestaat

Om de router te testen kan je je router eens meenemen naar iemand anders, daar aansluiten, en kijken of het probleem ook daar bestaat.

Verwijderd

-Arcane- schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 15:00:
via goolge kwam ik op een ander forum, waar iemand melde dat DHT het probleem zou kunnen zijn, deze heb ik dus maar eens uitgeschakeld in utorrent. Ik ben benieuwd of het helpt. Ik heb nl. geen flauw idee wat DHT eigenlijk doet ;)
Stukje uitleg over DHT en encryptie in Utorrent :

http://www.torrent-info.nl/page.php?5

Maar als hetzelfde probleem op een nieuwe router terugkeerd kun je ook eens je bekabeling nakijken, de Coax kabel, max 1 meter vanuit de muur naar de modem en een nieuwe CAT kabel tussen je modem en router proberen. Lees ook eens het signaal uit uit je modem, vaak 192.168.100.1 en neem het fouten rapport eens door. Wat betreft de encryptie, maak een random poort aan en zet die open in je router op de client ip.

Al eens gekeken voor een firmware voor je router ? Is er niet :)
Heb je voor wireless wel een beveiliging ingesteld tussen de router en de client, WEP, WPA etc etc ?

• -Arcane-
Ik heb het probleem opgelost, met een patch, zodat Vista meer half-open connecties kan maken.
Soms is er nog wel eens een drop-out, maar nog maar heel zelden, het blijft natuurlijk wifi.

Bedankt allemaal voor de reacties.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:06
Torrents blijft altijd een finke klus voor routers om de nat tabel bij te houden. Veelal is deze te klein voor veel verbindingen met als resultaat het vastlopen/restart van de router. Je zou eigenlijk eens de uptime van de router moeten bekijken of deze niet toevallig een restart heeft gedaan.

Verwijderd

-Arcane- schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:58:
Ik heb het probleem opgelost, met een patch, zodat Vista meer half-open connecties kan maken.
Soms is er nog wel eens een drop-out, maar nog maar heel zelden, het blijft natuurlijk wifi.

Bedankt allemaal voor de reacties.
Wat voor een patch :?

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik heb die patch helemaal niet gebruikt onder Vista, maar kan prima Torrents downloaden, heb zelfs het aantal connecties in uTorrent wat omhoog gezet.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• -Arcane-
jelmervos schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 16:30:
Ik heb die patch helemaal niet gebruikt onder Vista, maar kan prima Torrents downloaden, heb zelfs het aantal connecties in uTorrent wat omhoog gezet.
Juist als ik dat deed viel de verbinding weg. nu heb ik het aantal ook verhoogd (na de patch), en t loopt als een trein nu.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

jelmervos schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 16:30:
Wellicht dat sommige clients deze setting uit zichzelf al aanpassen.

Pagina: 1