Toon posts:

pc naam opvragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik ben bezig met het schrijven van een netwerk management programma. waarbij ik een netwerk scan doe naar alle lokale pc's. mac en ip adressen worden al weergegeven, maar hierbij wil ik ook de naam van het apparaat opvragen en tonen.

bij een windows pc kan dit via netbios name service. (of is hier iets beters voor?) en hoe zit het met linux pc's? is er misschien een algemene service die voor zowel windows als linux pc's geldt?

Verwijderd

grappig een netwerk management tool aan't schrijven en geen idee hebben waar je mee bezig bent :)

netbios staat lang niet altijd aan, dus dat kan je ook niet echt gebruiken (als 1 van de tools misschien). *nix heeft zover ik weet zoiets niet.

Beide staan geregistreerd in dns als je geluk hebt.

Het is iig een illusie als je denkt 100% naamresolutie te gaan halen :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:56:
...*nix heeft zover ik weet zoiets niet...
Samba clients en -servers kunnen ook een netbios registratie doen, hoor

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:56:
grappig een netwerk management tool aan't schrijven en geen idee hebben waar je mee bezig bent :)

netbios staat lang niet altijd aan, dus dat kan je ook niet echt gebruiken (als 1 van de tools misschien). *nix heeft zover ik weet zoiets niet.

Beide staan geregistreerd in dns als je geluk hebt.

Het is iig een illusie als je denkt 100% naamresolutie te gaan halen :)
de core functie van het programma is gerelateerd aan andere ethernet apparaten dan pc's, en daar weet ik wel het fijne van, maar van bovenstaand onderwerp heb ik nog nooit kaas van gegeten. vandaar mijn vraag. het is ook meer een extra functie om het voor de gebruiker wat makkelijker te maken

ik ga nog eens zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 13:44 ]

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 06:41

Simkin

Bzzzzz

ping -a ?