[Ubuntu] + Realtek ALC883 + SPDIF = stilte?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38
Na een paar jaar niks met Linux te hebben gedaan, heb ik afgelopen weekend Ubuntu geinstalleerd.
Dat ging allemaal prima en met wat zoeken op Google heb ik de meeste (kleine) probleempjes wel kunnen oplossen.

Ik heb nu nog één probleem, wat ik maar niet opgelost krijg: Ik heb geen geluid :(
De kaart is een onboard Realtek, type ALC883. Drivers zijn geinstalleerd en 'aplay -l' laat ook netjes de geluidskaart zien. (Ben nu niet thuis, kan vanavond de exacte output wel posten).
Geluid staat ingesteld op ALSA (met OSS of PulseSound werkt het al helemaal niet, daar krijg ik foutmeldingen). De speakers zijn aangesloten via SPDIF (coax).

Maar als ik 'aplay /usr/shared/sounds/login.wav' doe, wordt het bestand wel afgespeeld, maar het blijft stil.

In KMix (of een andere mixer) heb ik alle kanalen enabled, maar één ding valt me wel op. Voor alle kanalen is er een enable/disable button (dat groene 'lampje' in KMix), maar voor PCM is die button er niet .......

Ik heb vanalles geprobeerd, maar tot nu toe blijft het stil.
Ik zou graag Ubuntu willen blijven gebruiken (naast Vista), maar zonder geluid/muziek is dat niet echt een optie. Heeft er iemand een gouden tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Heb je alsamixer in je console al geprobeerd? Bij mij stond PCM of Master op Mute namelijk (een "M" onderaan). Dit zet je uit door de letter M in te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Yep uren op Google zitten zoeken en alsamixer met een gemute channel was inderdaad het meest voorkomende probleem.
Helaas is dat niet mijn probleem, in alsamixer is niks gemute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sleepie schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:50:

Maar als ik 'aplay /usr/shared/sounds/login.wav' doe, wordt het bestand wel afgespeeld, maar het blijft stil.
aplay -Diec958 /usr/shared/sounds/login.wav

tenminste als die bij aplay -L ertussen staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:49:
aplay -Diec958 /usr/shared/sounds/login.wav
Geweldig, het werkt :)

In Amarok stereo device instellen op iec958 ipv default had ook het gewenste resultaat :)

Volgende (laatste) vraag is dan, kan ik ergens iec958 als default voor alle apps instellen, zodat ik dat niet per applicatie net als in Amarok hoef te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou een .asoundrc bestand in je home directory op kunnen nemen, waarin je aangeeft dat het digitale device je default is. Zie b.v. hier http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dolby_Digital_and_DTS.
Pagina: 1