stille (multimedia) server, welke case?

Pagina: 1
Acties:

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 21:53

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Topicstarter
Na een lange zoektocht naar een stille, snelle en betaalbare NAS (chenbro mini-itx of synology 508)die ook nog eens met het windows file-systeem werkt ben ik toch maar uitgekomen bij het zelf bouwen van een server-pc die tevens de beamer en 5.1 set aanstuurt en als download- en bestandsserver dient.
Hiervoor is het belangrijk dat ik er 4 tot 8 terabyte schijven in kwijt kan die naast goed gekoeld ook nog redelijk goed gedempt moeten worden.

Basis is een micro-atx bordje van gigabyte die 1080p met de onboard videodecoder vlekkeloos aankan. CPU en voeding stil krijgen is met de vele luxe koelers en de vele stille 80plus voedingen die er zijn geen probleem.

de grootste uitdaging is het gekoeld, stil, stofvrij en trillingsvrij herbergen van 4 tot 8 terabyte schijven incluis het hierboven genoemde bordje van gigabyte (GA-MA78GM-S2H) én eventueel een (herrieschoppende) blueray-speler.
In dure oplossingen zoals de exotische Silentmaxx HDD-silencer Rev. 2.0 wil ik het niet zoeken, hierbij lopen de kosten voor een pc met 8 hdd's al erg snel op tot boven de 350 euro.

Na wat spitwerk door dit forum en het raadplegen van nogal wat websites van kastenleveranciers heb ik geen enkele kast kunnen vinden zoals de stacker (stc101 of 830) die een groot aantal schijven verend kan ophangen en voorziet van gefilterde koele buitenlucht, al dan niet met geluidsdemping.
Over Antec, hoe mooi de kasten ook in elkaar zitten ben ik ook niet zeker: De klachten die ik hoor over bollende zijpanelen, slappe deurconstructies en problemen met ventilatie voor de voeding en kabelmanagement overtuigen niet echt...

Blijft over: zelfbouw waarbij ik de 8 hdd's op kan hangen mbv scythe disk stabilizers (ikbenstil, 8 euro per stuk) in een tunnelconstructie met dempingsmateriaal, 2 x 12cm fan en al dan niet voorzien van coulissendempers aan in- en uitgang.
Bewerkelijk, handgemaakt en lang ziet zo mooi als het slicky uiterlijk van de vele aangeboden taiwanese kasten waarvan de ontwerpers onder herrieschoppende airco's vinden dat ze bést wel stil zijn..... 8)7

Wie heeft er een goede tip voor een stille behuizing die de lucht naar de schijven filtert en bovenstaande mogelijkheden heeft??
anders wordt het tóch een veroordeling tot ext of ufs geformatteerde schijven in een dure, langzame of herrieschoppende nas in de schuur.......

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 22:01

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Heb je al eens bij Lian-li gekeken. Hun kasten hebben vrijwel allemaal rubbers bij de hdd bevestiging waardoor ze al losgekoppeld zijn.

Daarbij wat voor kast wil je zelf: HTPC, Full tower, Midi tower, etc.

Bijv: Lian-li PC-V1110: http://www.lian-li.com.tw...1&sc_index=25&ss_index=62

Deze heeft genoeg plaatsen (anders pak je het full tower model) en is helemaal uitgerust met geluidsdempende matten etc.

[ Voor 37% gewijzigd door Yagermeister op 31-07-2008 22:34 ]

-Te huur

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:56
Voor de harde schijven kun je misschien de Western Digital Green Power overwegen? Deze zijn ongelooflijk stil en hebben een veel lager energieverbruik waardoor de HD niet echt warm wordt. Meestal zelfs maar enkele graden warmer dan de omgevingstemperatuur. Dat heeft dan weer als voordeel dat de koeling van ondergeschikt belang is waardoor je geen extra fans hoeft te voorzien om de HD's te koelen. Enig nadeel van deze schijf is het een 5400 rpm model is waardoor deze dus iets trager is dan een 7200 rpm model. Maar de grote platters maken veel goed en uiteindelijk is het toch nog vele malen sneller dan een NAS. Ik zou zeggen dat de voordelen niet opwegen tegenover de nadelen. ;) Zeker niet als je overweegt 8 HD's te gebruiken. Een case vinden is natuurlijk een ander paar mouwen. Aangezien je een mATX mobo hebt, verkies je waarschijnlijk een kleine case? Maar 8 HD's en een kleine case gaan niet gemakkelijk samen ;) Persoonlijk zou ik voor een case met een stalen chasis kiezen. Dat dempt eventuele vibraties veel beter dan alu.

• tam!r
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
heb je al aan een server kast gedacht?
http://gistron.com/?url=http://gistron.com/info/28258
deze is groot, net, stevig en goede koel mogelijk heden.

productreview: Codegen 4U-600 review door Verwijderd

• shiniw00t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-07-2025
zou je kunnen posten wat je gekozen hebt, want ik ben er wel nieuwsgierig van geworden.

Burrow your probes until your queen arrives and have her EMP all the lings, chrono-boost your infested terrans and use them to hold off the opponent until your overlord is able to help with auto-heal.