Dell C600 Latitude - geluid uit beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Onlangs heb ik een Dell C600 Latitude laptop op de kop weten te tikken als reserve laptop. Het betreft de 850 Mhz versie met 256 MB geheugen. Beeldscherm heeft een maximale resolutie van 1024x768. De laptop is inmiddels voorzien van Windows XP SP3 (Schone installatie).

Nu heb ik er het volgende probleempje mee. Uit de connector van het beeldscherm komt een piepend geluid welke klinkt als een ouderwetse modem, alleen dan sneller en zachter. Het vreemde is dat het scherm vooral geluid maakt als ik bijvoorbeeld in de BIOS zit of tijdens het opstartscherm voor het Windows XP logo.

Binnen Windows lijkt het piepen zich te beperken tot wijzigingen op de desktop. Hier bedoel ik mee als ik bijvoorbeeld een scherm maximaliseer of sluit. Hieronder is de connector van het beeldscherm te zien. Dit is dan ook de bron van het geluid.

Afbeeldingslocatie: http://i130.photobucket.com/albums/p267/capactus/DellC600.jpg

Wat heb ik inmiddels gedaan?
- Ik heb de laptop intern gereinigd. Hij is bijna volledig uit elkaar geweest en alle stof en troep is verwijderd.
- Op internet gezocht. Op één of andere manier is google niet echt mijn vriend. Genoeg info over piepjes in de BIOS, maar dat dekt niet echt de lading m.b.t. mijn probleempje.
- Omdat het het oude bedrijfslaptop betreft zat er een flinke lijmvlek op de deksel en er zaten een paar scheurtjes in. Ik heb de complete deksel vervangen door een via internet aangeschaft exemplaar. Ook hier met perslucht de connectoren van het scherm gereinigd.

Na het verwisselen en schoonmaken van de deksel leek het geluid een stuk minder te zijn. Het beperkte zich alleen tot een zachtere piep in de BIOS. Even later na het verplaatsen van de laptop was de piep toch weer terug.

Nu is de piep zeg maar "aan en uit" te zetten door zacht op de plek van de connector te tikken.

Ik begrijp dat de laptop 7 jaar oud is, maar toch even de volgende vraagjes:
Zou de connecter gewoon verrot zijn of maakt het misschien ergens sluiting?
Kan het kwaad dat er geluid uit de connector komt?
Zie ik misschien iets anders over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Is het gerelateerd aan je geluidskaart ? (als die op mute staat, hoor je het dan nog steeds ?)
Een connector die geluid maakt is nieuw voor mij, meestal is het eerder inteferentie (slechte aarding e.d.).
Mocht je parts nodig hebben (C600/C610), doe maar een PM, weet niet of je in de buurt woont/werkt maar evt. kun je ze proberen om zo je probleem uit te sluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 29-07-2008 09:41 ]

• BillSpaarbank
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:40:
Is het gerelateerd aan je geluidskaart ? (als die op mute staat, hoor je het dan nog steeds ?)
Een connector die geluid maakt is nieuw voor mij, meestal is het eerder inteferentie (slechte aarding e.d.).
Mocht je parts nodig hebben (C600/C610), doe maar een PM, weet niet of je in de buurt woont/werkt maar evt. kun je ze proberen om zo je probleem uit te sluiten.
Ik merkte gister wel een vergelijkbare ruis op mijn hoofdtelefoon. Lijkt alsof je de harde schijf activiteit over de speakers hoort. Ook als het geluid in Windows gemute staat hoor ik deze ruis. Ik heb dit echter niet aan het beeldschermprobleempje gekoppelt.

Die slechte aarding, is dat schadelijk?

Die laatste optie is wel helemaal top :*) Mocht ik er niet uitkomen dan hou ik dat zeker in mijn gedachte. Thnx

• DukeBox
  • Nu online
Schadelijk.. kan, maar meestal niet.
Maar is je piep weg als je geluid op mute zet ?

• BillSpaarbank
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:55:
Schadelijk.. kan, maar meestal niet.
Maar is je piep weg als je geluid op mute zet ?
Nee, dan is de piep er nog.

Zou het een idee zijn om de speakers los te koppelen om dit uit te sluiten?

Jij hebt geen ervaring met een hoge pieptoon uit de laptop terwijl je in de BIOS zit?

• DukeBox
  • Nu online
Nee, niet met een C6x0. Met een extern schem al getest ? Eventueel zonder de interne connector aan te sluiten ?
Soms kan een inverterboard wel piepen.. is het een 'elektronische' (gemoduleerde) piep toon of een soort fluittoon (variabel) ? Indien laatste kan het soms ook een rotte elko zijn.
Probeer ook eens zonder voeding om de printboard in het midden uit te sluiten (met de gelijk richters).

• BillSpaarbank
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:05:
Nee, niet met een C6x0. Met een extern schem al getest ? Eventueel zonder de interne connector aan te sluiten ?
Soms kan een inverterboard wel piepen.. is het een 'elektronische' (gemoduleerde) piep toon of een soort fluittoon (variabel) ? Indien laatste kan het soms ook een rotte elko zijn.
Probeer ook eens zonder voeding om de printboard in het midden uit te sluiten (met de gelijk richters).
Ik heb even geen extern scherm binnen handbereik. Dat zal ik morgen op mijn werk wel even testen,

De piep is redelijk constant. Dus ik kies voor de 'elektronische' piep.

Ik kan even niet vinden wat je met elko bedoeld. Met of zonder voeding maakt geen verschil.

• DukeBox
  • Nu online
BillSpaarbank schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:26:
Ik kan even niet vinden wat je met elko bedoeld.
Enige die er inzitten is bij de voeding als stabilisatie condensator (=elko) maar die worden niet gebruikt zonder voeding.. dus weer iets dat afvalt.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Dus speakers loskoppelen op het moederbord om deze uit te sluiten?

• DukeBox
  • Nu online
Tja, mute zou hetzelfde moeten doen.. Zou eerst proberen te kijken in welk stuk het zit, dus ff laptopscherm loskopplen met extern scherm eraan (klep dicht doen of sensor indrukken om extern primair te maken).

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

gewoon even om de modem uit te sluiten, had hij het probleem ook al bij SP 2 ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• BillSpaarbank
  • Niet online
pm1 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:52:
Ja, volgens mij wel. Ik heb een kale Windows XP installatie gedaan. Hierna geupdate en SP2 geïnstalleerd en daarna direct SP3.

De klacht was er sowieso in de BIOS.

Denk je dat het verwijderen van de modem zin heeft? Die zit volgens mij onderin bij het geheugen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:16
Fluiten van de spoeltjes in de achtergrondverlichting inverter :)

• BillSpaarbank
  • Niet online
pm1 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:52:
Ik heb onder Windows de modem via apparaatbeheer uitgeschakeld en het geluid lijkt nu stukken minder onder Windows. Maar dat kan ook zijn omdat ik dit graag wil horen, dus ik ben nog niet overtuigd. Misschien dat je jouw vermoeden nog even kan toelichten
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:27:
Fluiten van de spoeltjes in de achtergrondverlichting inverter :)
Stel dat dit het is, is dat schadelijk? Betekend dit dat de inverter zijn beste tijd heeft gehad, of kan hij het nog prima een tijdje volhouden?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14

Cyphax

Moderator LNX
BillSpaarbank schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:38:
Stel dat dit het is, is dat schadelijk? Betekend dit dat de inverter zijn beste tijd heeft gehad, of kan hij het nog prima een tijdje volhouden?
Dat is niet schadelijk, en dat kun je zelfs nog wel oplossen.

Saved by the buoyancy of citrus

• BillSpaarbank
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:42:
[...]

Dat is niet schadelijk, en dat kun je zelfs nog wel oplossen.
Ok, dan ga ik maar even zoeken hoe ik dat zou kunnen doen...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14

Cyphax

Moderator LNX
BillSpaarbank schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:45:
[...]

Ok, dan ga ik maar even zoeken hoe ik dat zou kunnen doen...
Dat zou je met wat lijm kunnen fixen, als het de spoel is komt de herrie van de vibratie ervan. Met wat lijm kan je dat in de kiem smoren.

Saved by the buoyancy of citrus

• DukeBox
  • Nu online
Cyphax schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:48:
[...]

Dat zou je met wat lijm kunnen fixen, als het de spoel is komt de herrie van de vibratie ervan. Met wat lijm kan je dat in de kiem smoren.
Precies.. daarom wilde ik je ook laten proberen met een extern scherm, als je laptop scherm los koppeld weet je het meteen zeker.

• BillSpaarbank
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:31:
[...]

Precies.. daarom wilde ik je ook laten proberen met een extern scherm, als je laptop scherm los koppeld weet je het meteen zeker.
Dit ga ik morgen uitsluiten. Bedankt zover :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:02

BCC

BillSpaarbank schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:32:
Dus speakers loskoppelen op het moederbord om deze uit te sluiten?
Koptelefoon erin stoppen lijkt mij een stukje handiger :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DukeBox
  • Nu online
^ was al geprobeerd.
BillSpaarbank schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:46:
Ik merkte gister wel een vergelijkbare ruis op mijn hoofdtelefoon.
B.t.w. ik heb met de C840 wel altijd problemen gehad met MIDI, bij de reference (default windows) driver moest cd-rom op mute anders hoorde je allemaal bijgeluiden van het inverter board.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ik wou een driver probleem met de modem uitsluiten, misschien eens wat in de bios prutsen ;)
modem: disabled
resultaat ?

onboard sound: disabled
resultaat ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• BillSpaarbank
  • Niet online
pm1 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 12:04:
ik wou een driver probleem met de modem uitsluiten, misschien eens wat in de bios prutsen ;)
modem: disabled
resultaat ?

onboard sound: disabled
resultaat ?
Ik kon de modem zo gauw niet vinden in de BIOS, maar ik ga het zeker proberen.

Het verhaal van de inverter lijkt me inmiddels het meest van toepassing. De monitortest wordt vanmiddag uitgevoerd.

Pagina: 1