Verkeerde cpu gekocht, mag nu niet te ruilen?

Pagina: 1
Acties:

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:07
Beste allemaal.

Ik heb gister een C2D E8200 gekocht en mij vergist in de Busspeed. ( Stomstomstom)
De E8200 had een busspeed van 1333 maar het moederbord pakt alleen maar 1066.
De boxed koeler is niet gebruikt, enkel de processor er 2 minuten in geweest.

Ik wil deze dus bij dezelfde winkel terugbrengen en een Q6600 halen, alleen ze nemen hem niet meer terug in. Ik moet hem dus verkopen!

1 dag oud, 1x gebruikt en ze nemen hem al niet meer terug? Dat mag toch niet, is er iets te regelen?

Bedankt zover, ik hoop dat er nog iets mogelijk is! :/

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tomino schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:29:
1 dag oud, 1x gebruikt en ze nemen hem al niet meer terug? Dat mag toch niet, is er iets te regelen?
Waarom zouden ze verplicht moeten zijn om de CPU terug te nemen? Ruilen is bij mijn weten een gunst die de verkoper levert, het is geen verplichting voor de verkoper.

Zie ook deze link.

De enige uitzonder is al gekocht is op afstand. Via de wet koop op afstand mag binnen een x-aantal dagen zonder opgaaf van reden een artikel retour gestuurd worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:46

talin

ES-MA

Tomino schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:29:
Beste allemaal.

Ik heb gister een C2D E8200 gekocht en mij vergist in de Busspeed. ( Stomstomstom)
De E8200 had een busspeed van 1333 maar het moederbord pakt alleen maar 1066.
De boxed koeler is niet gebruikt, enkel de processor er 2 minuten in geweest.

Ik wil deze dus bij dezelfde winkel terugbrengen en een Q6600 halen, alleen ze nemen hem niet meer terug in. Ik moet hem dus verkopen!

Bedankt zover, ik hoop dat er nog iets mogelijk is! :/
tja dat is denk ik je iegen fout.
op welke grond zou je het willen retourneren?
jij hebt de bestelling gedaan en aangegeven wat je wilde hebben, dan is het je eigen fout.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20
wet koop op afstand??? Als je hem gekocht hebt bij een webwinkel dan he....

Ze zijn verplicht hem terug te nemen als je binnen 7 dagen een retour aanvraagt en het binnen 11 dagen bij de winkel hebt. Ook al is ie open gemaakt of gebruikt. Je moet aangeven dat je daar gebruik van wilt maken en ze kunnen het volgens de wet niet weigeren.

Edit: @hieronder. Je hebt gelijk, even aangepast.

[ Voor 32% gewijzigd door R.E. op 29-07-2008 09:37 ]

Vette shit!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

R.E. schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:35:
wet koop op afstand???

Ze zijn verplicht hem terug te nemen. Ook al is ie open gemaakt of gebruikt. Je moet aangeven dat je daar gebruik van wilt maken en ze kunnen het volgens de wet niet weigeren.
Wie zegt dat de TS niet naar de pc-zaak op de hoek is gegaan? Ik zie nergens in de topicstart dat het "koop op afstand" is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tomino
Wellicht was er toch iets te proberen.
Koop je spullen twv > 500 en is hij 1x in de socket geweest..

Gevalletje helaas denk ik..
€130 :w

Idd, langs geweest.. dus geen koop op afstand.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomino op 29-07-2008 09:50 ]

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:46

talin

ES-MA

Tomino schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:37:
Wellicht was er toch iets te proberen.
Koop je spullen twv > 500 en is hij 1x in de socket geweest..

Gevalletje helaas denk ik..
€130 :w

Idd, langs geweest..
maar wat heb je al gedaan?
als je zo'n goede klant bent zal er wrschnlk wat te regelen zijn.

ben je langs geweest? telefonisch? mail?

anders zet em in vraag en aanbod of ebay, als ie zo goed als nieuw is dan is toch wel te slijten.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 00:56
Ik zou zeggen koop de volgende keer bij een betrouwbare winkel. Ben je soms een paar euro meer kwijt. Gewoon een beetje zoeken wat de gerennommeerde winkels in de buurt zijn.

Veel winkels hebben daar gewoon een regeling voor, en dat zie je ook in de prijs. Bijv mediamarkt, correct en informatique.

Ik koop zelf bij de informatique, die is ongeveer 2,5% duurder dan gemiddeld. Maar ik had een tijdje geleden een harddisk die tov. de andere harddisks in de serie langzamer leek te werken. (was een firmware probleem) Het apparaat werkte prima en de fabrikant gaf als uitleg dat het per ongeluk server schijven had uitgegeven.

Ik kon hem toch ruilen, als ik hem voor een tientje minder ergens anders had gehaal wss niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Dekaasboer op 29-07-2008 09:58 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 14:20

Haan

dotnetter

Het is inderdaad niet erg coulant van die winkel om de processor niet terug te nemen, zeker niet als je daarvoor in de plaats gewoon een andere processor bij ze koopt. (dat was toch het plan?). Die gebruikte processor kunnen ze vast wel een keer in gebruiken om in een systeem te bouwen.

Op zo'n manier raken ze waarschijnlijk een klant kwijt terwijl het ze anders alleen wat extra moeite had gekost.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:40
Haan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:02:
Het is inderdaad niet erg coulant van die winkel om de processor niet terug te nemen, zeker niet als je daarvoor in de plaats gewoon een andere processor bij ze koopt. (dat was toch het plan?). Die gebruikte processor kunnen ze vast wel een keer in gebruiken om in een systeem te bouwen.

Op zo'n manier raken ze waarschijnlijk een klant kwijt terwijl het ze anders alleen wat extra moeite had gekost.
De processor is al eens gebruikt dus dat ding is niet meer te verkopen dan als de winkelier er fikse korting opgeeft.
En wie geeft aan dat de proc niet beschadigd is geraak?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• SunnyD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik vind het gewoon correct van die winkel dat ze dit gebruikte artikel niet terugnemen.
Het gaat hier om een electronische component welke gevoelig is voor invloeden van buitenaf, bv het mobo waar ze in wordt geplaatst, statische lading ed...
Als ik als klant zo'n artikel aanschaf dan wil ik ook dat ik een nieuwe krijg, en niet een gebruikte.
Meestal staat het ook in de leveringsvoorwaarden dat het te retourneren artikel ongebruikt en in ongeopende verpakking moet zijn.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit is meer iets voor het shopping forum dan voor PMG (aangezien er hardwarematig niets aan de hand is :P )

Ik verplaats hem dus daarheen en pas de titel aan :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik ga akkoord met Haan. Een CPU die amper gebruikt is geweest is nog als nieuw te beschrijven. Er zijn veel mensen die een PC bestellen en hem laten in elkaar steken. De winkel kan de CPU testen voordat ze hem terugnemen om te zien of die nog naar behoren werkt en zoja, kunnen ze die in de PC steken van de klant die hem laat bouwen. De klant moet natuurlijk de volledige garantievoorwaarden krijgen, maar voor de rest is er geen haan die er naar kraait.
En desnoods doen ze de klant het verhaal en geven ze hem een korting die de TS betaald heeft dan.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

To_Tall schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:51:
[...]

De processor is al eens gebruikt dus dat ding is niet meer te verkopen dan als de winkelier er fikse korting opgeeft.
Ze kunnen hem toch testen?
De meeste mensen laten toch hun PC assembleren. Lekker belangerijk dat de proc die zij krijgen al een keer gebruikt is. Zal Jan dat boeien? Zijn PC doet het toch. En als hij kapot gaat heeft ie garantie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dekaasboer schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:57:
Ik zou zeggen koop de volgende keer bij een betrouwbare winkel. Ben je soms een paar euro meer kwijt.
Uh, wat heeft niet/minder coulant zijn met betrouwbaarheid te maken?
De winkel heeft het juiste product geleverd en staat gewoon in z'n recht zoals aangegeven om niet te ruilen.

Als je uit het oogpunt van de winkel kijkt, zou je juist een klant die wat bestelt, vervolgens de verpakking openmaakt, artikel monteert/probeert (en wie wat er ondertussen mee uitgevreten heeft) en dan zegt "sorry, foutje, ken ik ff ruilen?" juist "onbetrouwbaar" noemen.

PS: NOFI richting de topicstarter, die heeft zich gewoon vergist, en da's erg menselijk ;)
Ik schrijf dit meer om de andere kant te belichten, winkels worden vaak te gauw afgeschilderd als onbetrouwbare boemannen (in sommige gevallen trouwens wel terecht, maar nu gaat dat m.i. niet op)

Verwijderd

mbsaerens schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:02:
Ik ga akkoord met Haan. Een CPU die amper gebruikt is geweest is nog als nieuw te beschrijven. Er zijn veel mensen die een PC bestellen en hem laten in elkaar steken. De winkel kan de CPU testen voordat ze hem terugnemen om te zien of die nog naar behoren werkt en zoja, kunnen ze die in de PC steken van de klant die hem laat bouwen. De klant moet natuurlijk de volledige garantievoorwaarden krijgen, maar voor de rest is er geen haan die er naar kraait.
En desnoods doen ze de klant het verhaal en geven ze hem een korting die de TS betaald heeft dan.
Je gaat er nu wel makkelijk aan voorbij dat die Intel-verpakkingen niet te openen zijn zonder ze (enigszins) kapot te maken. De CPU kan dus sowieso al nooit meer voor de volle mep verkocht worden aangezien de verpakking kapot is. En ik denk niet dat Intel op verzoek individuele losse, lege doosjes levert :P

Dan blijft dus over de inbouw in een systeem. Natuurlijk kan dat, maar daarmee is de winkel dus al wel geschaad in zijn rechten (immers, is beperkt in de verkoopmogelijkheden - meerprijs inbouw CPU is wellicht ook lager dan losse retail in verpakking). Daar komt nog dat de winkel inderdaad moeite moet doen om de CPU te testen. Ze moeten hem inbouwen, ze moeten stabiliteitstesten draaien, et cetera.

Dat je bij een overeenkomst op afstand wél het echt zou hebben gehad om de CPU te retourneren is inderdaad zuur. Bedenk je overigens wel dat je dan ook een partij gezeik zou hebben gehad. De eerste webshop die zonder meer een geopende CPU-verpakking terugneemt moet ik nog tegenkomen.

Dus het lijkt gewoon een gevalletje jammer. Probeer 'm gewoon tweedehands te slijten, en beschouw het verlies als leergeld: volgende keer echt 'check-dubbelcheck' van alle specs voor je het daadwerkelijk koopt.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:22
Wet kopen op afstand zou hier toch gewoon moeten gelden? De eis dat de verpakking niet mag zijn geopend is ALLEEN van toepassing op softwareproducten, audio- en videoopnames.

Wanneer de verpakking tijdens het openen beschadigd raakt omdat de verpakking zo in elkaar zit dat deze niet onbeschadigd te openen is dan is dat een risico voor de winkelier.

edit: sorry, suffe ik!!! :X

Dan is een koop inderdaad een koop (tenzij online besteld en vervolgens afgehaald, dan is het nog steeds 'koop op afstand'). De verkoper is volgens mij nu tot niets verplicht, hij kan hooguit coulant zijn, maar dat is zijn keuze.

Niet wat je graag hoort, maar sterkte en er zit niets anders op dan je verlies te nemen. Eventueel kan het nog interessant zijn een MoBo te nemen waar ie wél op past?

[ Voor 71% gewijzigd door coyote1980 op 29-07-2008 15:39 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Haan

Haan

dotnetter

coyote1980 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:33:
Wet kopen op afstand zou hier toch gewoon moeten gelden? De eis dat de verpakking niet mag zijn geopend is ALLEEN van toepassing op softwareproducten, audio- en videoopnames.
Lezen B)
Idd, langs geweest.. dus geen koop op afstand.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56
coyote1980 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:33:

Wanneer de verpakking tijdens het openen beschadigd raakt omdat de verpakking zo in elkaar zit dat deze niet onbeschadigd te openen is dan is dat een risico voor de winkelier.
Als je het topic had gelezen had je gezien hij hem bij ze "lokale" computer toko Gehaald heeft , dus niet gekocht via internet :)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

was er geen uitzondering op sommige producten?

vaak geven winkels ook aan "alleen ruilen indien in originele verpakking, onaangebroken" ?

Vind het opzich logisch dat de shop de cpu niet terug neemt, hij is al gebruikt, heeft al een koeler opgezeten en deze kunnen ze nooit meer als nieuw verkopen ;)

Dit valt onder de catagorie "beter moeten lezen en kijken alvorens iets te kopen en te gebruiken"

Wabbawabbawabbawabba

• Tomino
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:12:
[...]

Je gaat er nu wel makkelijk aan voorbij dat die Intel-verpakkingen niet te openen zijn zonder ze (enigszins) kapot te maken. De CPU kan dus sowieso al nooit meer voor de volle mep verkocht worden aangezien de verpakking kapot is. En ik denk niet dat Intel op verzoek individuele losse, lege doosjes levert :P

Dus het lijkt gewoon een gevalletje jammer. Probeer 'm gewoon tweedehands te slijten, en beschouw het verlies als leergeld: volgende keer echt 'check-dubbelcheck' van alle specs voor je het daadwerkelijk koopt.
Ah, ik dacht al. Dat moet makkelijker kunnen, niet dus ;)

Tsja, ik kan me voorstellen dat meer mensen hier een fout mee maken. Kom vaak in die winkel maarja, ze hebben zoveel klanten.. ( cdromland breda )

Anyway, dit is dus echt een goede les voor mij, en hoop ook voor anderen !
KatirZan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:36:
was er geen uitzondering op sommige producten?

vaak geven winkels ook aan "alleen ruilen indien in originele verpakking, onaangebroken" ?

Vind het opzich logisch dat de shop de cpu niet terug neemt, hij is al gebruikt, heeft al een koeler opgezeten en deze kunnen ze nooit meer als nieuw verkopen ;)

Dit valt onder de catagorie "beter moeten lezen en kijken alvorens iets te kopen en te gebruiken"
Dat is niet zo.. Heb een artic erop gehad en dus de originele is nog onaangetast.

Tsja, ik denk dat het toch coulantheid van de winkel moet zijn, en die gaf hij mij niet helaas..

Processor gebruikt in een systeempje voor iemand anders, gelukkig kon ik hem kwijt maar het idee blijft hetzelfde ;)

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41
Kom vaak in die winkel maarja, ze hebben zoveel klanten.. ( cdromland breda )
Als er 1 winkel is die vooral bekend staat om een zeer streng retour beleid is het cdrom land wel.

Tijd van werken, tijd van rusten

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
Verkoop de CPU 2e hands en koop het juiste model 2e hands. Ofwel bewaar je de cpu maar verkoop je je mobo en koop je een 2e hands of nieuw mobo.

Ik vind het eigenlijk wel normaal dat de winkel de CPU niet terugneemt. Hoe kunnen zij nu weten hoe jij die processor behandeld hebt? Voor hetzelfde geld heb je hem eventjes zwaar overgeklokt.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
needless to say schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:23:
Verkoop de CPU 2e hands en koop het juiste model 2e hands. Ofwel bewaar je de cpu maar verkoop je je mobo en koop je een 2e hands of nieuw mobo.
Wie weet vind je iemand die zijn Q6600 wil ruilen (al dan niet met bijbetaling).
Ik vind het eigenlijk wel normaal dat de winkel de CPU niet terugneemt. Hoe kunnen zij nu weten hoe jij die processor behandeld hebt? Voor hetzelfde geld heb je hem eventjes zwaar overgeklokt.
Inderdaad, wie weet heb jij even zitten spelen met dat ding en er 1.7 volt opgezet.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Als ze hem echt niet willen ruilen, is het dan geen optie om hem gewoon underclocked te draaien, dus op 2*1066 Mhz.
Zo veel performance verlies je daar niet mee, maximaal 25%

• Tomino
Henk007 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:32:
Als ze hem echt niet willen ruilen, is het dan geen optie om hem gewoon underclocked te draaien, dus op 2*1066 Mhz.
Zo veel performance verlies je daar niet mee, maximaal 25%
Jammer dat ik met die CPU niet eens mn bios in kan komen en in de bios er niks valt over te klokken. ( HP mobo :> )

En inderdaad,
needless to say schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:23:

Hij heeft gelijk.

Anyway, punt is clear..

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
To_Tall schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:51:
[...]

Je kan die cpu perfect verkopen in een nieuw systeem, die door de winkel geasambleerd wordt.
Dat zal de winkel eerst moeten testen, en dan pas terugnemen.
Wij nemen producten terug

1. behalve software en supplies (cartridges)
2. indien de verpakking nog niet volledig kapot is
3. indien het product nog volledig werkt
4. en aanwezig van het serienummer (belangrijk)

Voldoe je aan die vier zaken, dan nemen we het terug, maar rekenen 30% restocking fee aan. Routers e.d. verkopen we onder de standaard verkoopprijs (minder marge), cpu's enzo kunnen in geassambleerde systemen gebruikt worden.

Waarom restocking fee?

1. product moet getest worden, onderzocht worden op schade (= werk)
2. product wordt met minder marge verkocht, die 30% vangt dit deels op
3. product moet weer ingescanned worden om de stock up te daten (= werk)

[ Voor 44% gewijzigd door XWB op 29-07-2008 23:38 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Hacku schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 23:31:
[...]

Je kan die cpu perfect verkopen in een nieuw systeem, die door de winkel geasambleerd wordt.

(...)
Lijkt me niet, aangezien de winkel niet kan garanderen dat het een 100% werkende CPU is. Ook al test je de CPU direct na terugname, dan nog is er geen garantie dat er niet na enkele maanden toch een verborgen defect aan de oppervlakte komt, bijv. als gevolg van zwaar overclocken of overvolten.

Dat verhaal van die restocking fee wat je nu ophangt vind ik trouwens echt - met alle respect - baarlijkse nonsens. 30% restocking fee betekent dat je plusminus maar tweederde van de nieuwwaarde terugkrijgt. Voor dat geld kun je natuurlijk net zo goed tweedehands gaan verkopen. Dat terugnamebeleid is niet echt een reële optie.

30% van de nieuwwaarde voor grotendeels testactiviteiten is trouwens een zwaar overdreven percentage, zeker bij duurdere producten. Ik kan me voorstellen dat je 15 eu rekent voor het testen van een CPU, maar een videokaart van 400 euro kost echt geen 130 euro om te testen. Bovendien kun je, zoals ik hierboven al zei, met tests niet uitsluiten dat het product alsnog kapot is, dus eigenlijk hebben die tests geen zin. Verder kost het natuurlijk ook niks om het product even in te scannen en weer in het magazijn te leggen - tenzij je bedrijf enorm achter de feiten aanloopt en een volledig handmatige voorraadadministratie gevoerd wordt.

• Haan

Haan

dotnetter

Die 30% vind ik inderdaad ook behoorlijk aan de forse kant. Zoiets zou mij persoonlijk nogal tegenhouden om daar iets te kopen en ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

Desnoods een maximum van ~€15 euro, meer 'kost' het terugnemen van een artikel echt niet, je neemt als winkel (terecht) toch alleen artikelen terug die gewoon nog goed verkoopbaar zijn. Als iemand met een artikel in een doos terugkomt die helemaal aan flarden is kan ik me voorstellen dat je daar minder voor teruggeeft omdat je zoiets alleen nog maar met korting kan verkopen, maar als iemand met een keurige verpakking en onbeschadigd artikel terugkomt kan je die echt wel voor de volledige prijs weer opnieuw verkopen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat verhaal van die restocking fee wat je nu ophangt vind ik trouwens echt - met alle respect - baarlijkse nonsens. 30% restocking fee betekent dat je plusminus maar tweederde van de nieuwwaarde terugkrijgt. Voor dat geld kun je natuurlijk net zo goed tweedehands gaan verkopen. Dat terugnamebeleid is niet echt een reële optie.
Het is sowieso al een service dat we het terugnemen, terugnemen is niet verplicht.
Ik kan me voorstellen dat je 15 eu rekent voor het testen van een CPU, maar een videokaart van 400 euro kost echt geen 130 euro om te testen.
Bij grote bedragen is het ook geen 30%. Komt er eigenlijk op neer, je moet een waarde in je voorwaarden hebben staan. In de praktijk zijn we daar heel soepel mee, en benaderen we die 30% nooit.
Verder kost het natuurlijk ook niks om het product even in te scannen
Het is dat niet alleen, maar ook bovenstaande punten die samen één geheel van werk vormen.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 30-07-2008 16:46 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Vziw is een restockingfee keihard verboden. Lees bv. het Zercom topic maar.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 16:48:
Vziw is een restockingfee keihard verboden. Lees bv. het Zercom topic maar.
Volgens mij gaat het daar om verkoop op afstand? Dan mag dat inderdaad niet, dat doen we zeker niet (staat ook in onze voorwaarden) ;)

March of the Eagles

Verwijderd

Dat kan zijn idd. Maar netjes vind ik het sowieso niet. Tenzij er moedwillig misbruik aan de orde lijkt te zijn. En eigenlijk dan nog niet want je wilt als winkel gewoon een goede reputatie hebben. Ook als je daar dan af en toe een zeikklant voor tegemoet moet komen. 1 klant die zijn gal spuit aan anderen geeft je meer sores dan er 10 die lof van je spreken je handel oplevert.

• Tomino
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 16:52:
Dat kan zijn idd. Maar netjes vind ik het sowieso niet. Tenzij er moedwillig misbruik aan de orde lijkt te zijn. En eigenlijk dan nog niet want je wilt als winkel gewoon een goede reputatie hebben. Ook als je daar dan af en toe een zeikklant voor tegemoet moet komen. 1 klant die zijn gal spuit aan anderen geeft je meer sores dan er 10 die lof van je spreken je handel oplevert.
Klopt, maar breda is dichtbij voor mij, dus kom ik er vaker terug. Het is nu deze ene keer dat ze lastig doen. Voortaan gewoon extra goed opletten..

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:00

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

In een aantal andere topics wordt er geklaagd dat iemand een geheugenkaart heeft gekocht, die al eens door iemand anders is gebruikt, want er staan wat foto's op. De betreffende persoon wil dan die kaart weer terugbrengen, want hij kocht een nieuw geheugenkaartje, weet niet wat ermee is gebeurt, of wil een goede korting enz enz enz.

Dus dat krijgt de verkoper dan misschien dan ook voor zijn kiezen. Als hij coulant is naar de eerste koper door het terug te nemen, moet hij misschien korting gaan geven aan de tweede koper. Dit terwijl het een fout is van de eerste koper.

In mijn ogen staat de verkoper gewoon in zijn recht door het te weigeren.

Waarom? Omdat het kan!!

• Haan

Haan

dotnetter

Lolhozer schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 17:59:
In mijn ogen staat de verkoper gewoon in zijn recht door het te weigeren.
Dat is gewoon waar, een artikel terug kunnen brengen is een service van de winkel, geen recht, behalve bij een koop op afstand, daar waren we het al over eens.

Maar er is dus een grote kans dat dat beetje kosten dat je hier als winkel mee maakt niet opwegen tegen de negatieve reclame die je maakt als mensen per ongeluk iets verkeerds kopen en het niet meer terug kunnen brengen. Eén tevreden klant die een paar tientjes heeft gekost doordat je een artikel terug moest nemen kan vele malen meer opleveren in de toekomst.
Dat leerde ik vroeger als vakkenvuller in de supermarkt zelfs al.

Daar komt nog eens bij dat mensen sneller geneigd zijn om iets te kopen bij jou als ze weten dat ze het eventueel kunnen ruilen. Als het bevalt houden ze het, anders hadden ze het niet bij jou gekocht en ben je omzet misgelopen.

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-01 19:26
Misschien een idee... maar welk bord heb je eigenlijk? Misschien dat ie met een BIOS update je CPU wel slikt?

• Tomino
Weiman schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:13:
Misschien een idee... maar welk bord heb je eigenlijk? Misschien dat ie met een BIOS update je CPU wel slikt?
Dude, please. Alsof ik dat niet gechecked heb :D

En :
Haan schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:07:
[...]

Dat is gewoon waar, een artikel terug kunnen brengen is een service van de winkel, geen recht, behalve bij een koop op afstand, daar waren we het al over eens.

Maar er is dus een grote kans dat dat beetje kosten dat je hier als winkel mee maakt niet opwegen tegen de negatieve reclame die je maakt als mensen per ongeluk iets verkeerds kopen en het niet meer terug kunnen brengen. Eén tevreden klant die een paar tientjes heeft gekost doordat je een artikel terug moest nemen kan vele malen meer opleveren in de toekomst.
Dat leerde ik vroeger als vakkenvuller in de supermarkt zelfs al.

Daar komt nog eens bij dat mensen sneller geneigd zijn om iets te kopen bij jou als ze weten dat ze het eventueel kunnen ruilen. Als het bevalt houden ze het, anders hadden ze het niet bij jou gekocht en ben je omzet misgelopen.
Totally agree :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Ze denken vast dat je hem hebt gekocht om hem hard over te klokken >:)

Mocht het echt niet lukken met die winkel, pleur je hem toch op marktplaats voor €120 ofzo ?

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2008 23:58 ]

• thefxr
  • Laatst online: 14-01 21:56
Ik dacht dat het een consumentenrecht was om artikelen terug te brengen,als je er niet tevreden mee bent, weet wel dat het niet van toepassing is bij ondergoed,badpakken ivm hygiene. zou even niet weten waarom je de koop niet ongedaan kunt maken?
als de cpu gewoon goed werkt.

• sub0kelvin
  • Laatst online: 10-08-2023
thefxr schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 00:12:
Ik dacht dat het een consumentenrecht was om artikelen terug te brengen,als je er niet tevreden mee bent, weet wel dat het niet van toepassing is bij ondergoed,badpakken ivm hygiene. zou even niet weten waarom je de koop niet ongedaan kunt maken?
als de cpu gewoon goed werkt.
Nee dat recht heb je niet bij een aankoop in een offline winkel. Maar dat is hierboven ook al een aantal keren gezegd, dus ik raad je aan om alles even te lezen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind het ook twijfelachtig... Aan de ene kant zeikerig dat ze hem niet gewoon terugnemen, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk, omdat ie niet als nieuw kan worden verkocht, niet weet wat ermee gebeurd is etc.

Als ik de winkel zou zijn zou ik het laten afhangen van de soort klant. Bij een vaste klant zou ik eerder geneigd zijn dan iemand die toevallig bij je komt omdat je het goedkoopst was... En hoe kundig je iemand inschat kan ook een rol spelen.

Denk dat je gewoon pech hebt. Je zou het nog eens kunnen proberen bij een andere medewerker. Of naar de baas vragen.

• thefxr
sub0kelvin schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 00:16:
[...]

Nee dat recht heb je niet bij een aankoop in een offline winkel. Maar dat is hierboven ook al een aantal keren gezegd, dus ik raad je aan om alles even te lezen.
waarom weigert de winkel dit eigenlijk? onwil van de verkoper, misschien vragen naar de eigenaar?

[ Voor 67% gewijzigd door thefxr op 31-07-2008 00:38 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

thefxr schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 00:27:
[...]

waarom weigert de winkel dit eigenlijk? onwil van de verkoper, misschien vragen naar de eigenaar?
De winkel weigert dit omdat (wat al meerdere malen gezegt is) zij niet weten wat er in de tussentijd gebeurt is met de (aangebroken) processor.

Er staat ook duidelijk op de bon vermeld dat producten als processors e.d. alleen terug genomen worden in de ongeopende originele verpakking ;)

Beste optie? Online verkopen en een 2e hands nieuwe aanschaffen ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Pinjataaa

Hit me!

De winkel hoeft het niet terug te nemen, maar een fatsoenlijke winkel doet dat wel.
Op de bon staat ook dat je een product naar een x aantal uren terug kan brengen.
Ik kon deze week bij Afuture gewoon mijn geheugen ruilen omdat het niet compatible met mijn moederbord zou zijn (maar bleek later wel te werken). Hele goede service.

In de computer winkel waar ik werk ruilen ze ook gewoon producten als de klant het niet aan de praat krijgt of als het niet in zijn computer past.. Als hij er maar niet na 2 dagen ofzo mee aan komt zetten.

Enige wat je nu nog kan doen is dus wat KatirZan zegt óf je koopt een nieuw simpel moederbordje.
Je gaat sowieso verlies hebben hierdoor en het is een prachtig CPU-tje, dus ik zou voor een nieuw bordje gaan :)

[ Voor 19% gewijzigd door Pinjataaa op 31-07-2008 10:07 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

boardje is idd ook een zeer goed idee :) werkt verfrissend, moest het pas geleden ook doen ivm een nieuwe videokaart (pcie 2.0 pakte dat oude kreng niet)...

koste me 80 euro... maar dan heb je meteen ook wat :)

Wabbawabbawabbawabba

• SunnyD
Pinjataaa schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 10:05:
De winkel hoeft het niet terug te nemen, maar een fatsoenlijke winkel doet dat wel.

In de computer winkel waar ik werk ruilen ze ook gewoon producten als de klant het niet aan de praat krijgt of als het niet in zijn computer past.. Als hij er maar niet na 2 dagen ofzo mee aan komt zetten.
Dat vind ik een hele slechte zaak, als ik tweedehands spul wil ga ik wel naar Marktplaats of kijk ik op VenA.
Bij een computerzaak verwacht ik nieuwe componenten.

• Pinjataaa
  • Nu online

Pinjataaa

Hit me!

SunnyD schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 14:50:
[...]

Dat vind ik een hele slechte zaak, als ik tweedehands spul wil ga ik wel naar Marktplaats of kijk ik op VenA.
Bij een computerzaak verwacht ik nieuwe componenten.
We kunnen het ook niet als nieuw verkopen, want de doos is open geweest, het gaat tegen een gereduceerde prijs de deur uit. Het komt maar heel weinig voor en als koper mag je wel een beetje service verwachten, ook als je een foutje maakt.
En mensen kopen vaak eerder de geretourneerde spullen omdat het dus goedkoper is, dus we komen er ook wel weer vanaf ;)
En er zit volle garantie op.

[ Voor 4% gewijzigd door Pinjataaa op 31-07-2008 14:56 ]

Verwijderd

Kwestie van de verkeerde winkel blijkbaar. Het laten retourneren is inderdaad geen plicht voor de winkelier, maar een stukje service.

Als ik geen service wil, dan zoek ik wel een goedkope webshop.

Als ik service wil, dan ga ik naar 1 van m'n vaste adresjes. Dat zijn niet de goedkoopste winkels, wel goede winkels. Ruilen is dan nooit een probleem, zolang je maar geen geld terug verwacht. (En daar kan ik me wel in vinden. Dan betaal ik wel bij voor een duurdere, of koop ik er wat supplies bij zodat de winkelier er ook niet echt minder van wordt.) Zeker voor courante artikelen is het voor zo'n winkel echt geen probleem. Ze verkopen het gewoon in een geassembleerd systeem en de koper krijgt dan gewoon de volle garantie.

• SunnyD
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:02:
Ze verkopen het gewoon in een geassembleerd systeem en de koper krijgt dan gewoon de volle garantie.
En dat is al helemaal niet netjes, en dan druk ik me zacht uit.
Ook als koper van een geassembeeerd systeem hoef ik er niet van uit te gaan dat er gebruikte componenten in mijn systeemkastje zijn gegaan.
En die volle garantie heb ik niet zoveel aan op het moment dat ik met allerlei vage klachten kom te zitten als gevolg van geheel of gedeeltelijk defekte componenten...

• Tomino
ThinkPadd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:57:
Ze denken vast dat je hem hebt gekocht om hem hard over te klokken >:)

Mocht het echt niet lukken met die winkel, pleur je hem toch op marktplaats voor €120 ofzo ?
To rest my case.

Hij is doorgegaan in een ander systeempje waarvoor ik nog een CPU nodig had. Dus het ding is weg.
En de discussie blijft 2 kanten houden, wat ook begrijpelijk is ;)

• thefxr
Pinjataaa schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 10:05:

Op de bon staat ook dat je een product naar een x aantal uren terug kan brengen.
Ik kon deze week bij Afuture gewoon mijn geheugen ruilen omdat het niet compatible met mijn moederbord zou zijn (maar bleek later wel te werken). Hele goede service.
Als ik iets koop en het blijkt niet te werken, dan vind ik het vrij normaal dat ik het terug kan brengen, dat heeft niks met service te maken. Goede service is als je binnen 8 dagen geld terug kan krijgen.

• thefxr
SunnyD schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:00:
[...]

En dat is al helemaal niet netjes, en dan druk ik me zacht uit.
Ook als koper van een geassembeeerd systeem hoef ik er niet van uit te gaan dat er gebruikte componenten in mijn systeemkastje zijn gegaan.
En die volle garantie heb ik niet zoveel aan op het moment dat ik met allerlei vage klachten kom te zitten als gevolg van geheel of gedeeltelijk defekte componenten...
Vrij normaal en gebeurt gewoon vaker als je denkt,maar geen probleem als je volledige garantie hebt, toch?
Als je klachten hebt, dan lossen ze het maar ook op :+

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05
Het verbaast me enigszins dat zoveel mensen het normaal lijken te vinden dat een product wat teruggekomen is best geplaatst kan worden in een systeem dat geassembleerd verkocht wordt.
Ook als ik een geassembleerd systeem koop verwacht ik dat de onderdelen 100% nieuw zijn als ik ook een nieuw systeem koop.
Wat betreft volledige garantie op dat geassembleerde systeem, dat is wat mij betreft een non-argument.
Leuk die garantie maar al het gedoe eromheen is wat het vervelend maakt.
Je bent het systeem voor een bepaalde tijd kwijt, je moet het systeem terug brengen naar de winkel, je moet het systeem weer ophalen.
En dat allemaal omdat er een component in zit wat mogelijk door een ander misbruikt is maar waar jij het volle pond voor hebt betaald.

Let wel, ik ga er dan vanuit dat het systeem als volledig nieuw verkocht is en dat je als koper niet op de hoogte was van het feit dat een bepaald onderdelen danwel onderdelen niet nieuw waren.

Een ding weet ik overigens wel, mocht ik namen weten van winkels die zich bezig houden met retour nemen van componenten en deze als nieuw verkopen dan zullen ze mij daar nooit (meer) als klant zien.
Overigens ook niet als klant voor componenten die ik normaal gesproken alleen maar koop maar dat is een principe kwestie omdat ik van mening ben dat je zo niet met klanten om gaat.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ninjazx9r98 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:51:
Een ding weet ik overigens wel, mocht ik namen weten van winkels die zich bezig houden met retour nemen van componenten en deze als nieuw verkopen dan zullen ze mij daar nooit (meer) als klant zien.
Wordt lastig winkelen dan :X Er is denk ik geen één winkel die dat niet doet. Zoals eerder gezegd: wat moeten ze er dan mee doen? Opeten? En zeg nou zelf, als die winkel van jou was,... je wil de klant helpen (als je het niet doet schreeuwen ze moord en brand) en dus netjes die proc terugnemen, maar je wil 'm ook niet met 60 euro verlies weer verkopen aan de volgende omdat 'ie (naar zeggen) maar 1x 2 minuten is gebruikt. Dus leg je 'm terug in het rek voor de volle mep en bouw je 'm in het volgende systeem in. Werkt dat systeem naar behoren na assemblage dat is het groen licht en boeie.

Als mijn vriendin gaat shoppen en met een trui voor mij thuis komt die niet blijkt te passen (mouwen te lang bijvoorbeeld) dan gaat die ook gewoon retour en weer het kledingrek in. Is 'ie toch 2 minuten gedragen. Doet 't er toe?
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:58:
ik 'leen' zovaak even een harde schijf bij media markt of mycom als ik tijdelijk ruimte nodig heb en breng hem binnen 14 dagen weer terug :P
Dat vind ik dan gewoon weer onbeschoft en gewoon moreel verwerpelijk om niet te zeggen asociaal. |:( |:( |:(
Wat leven we toch weer lekker in een ikke-ikke-ikke maatschappij :N

[ Voor 66% gewijzigd door RobIII op 31-07-2008 16:59 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:51:

Overigens ook niet als klant voor componenten die ik normaal gesproken alleen maar koop maar dat is een principe kwestie omdat ik van mening ben dat je zo niet met klanten om gaat.
dan kan overal.
ik 'leen' zovaak even een harde schijf bij media markt of mycom als ik tijdelijk ruimte nodig heb en breng hem binnen 14 dagen weer terug :P

edit. en een keer een monitor omdat ik er snel 1 nodig had omdat mijn eigen kapot ging.

service _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2008 17:00 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
[...]

dan kan overal.

edit. en een keer een monitor omdat ik er snel 1 nodig had omdat mijn eigen kapot ging.

service _/-\o_
En precies daarom koop ik niets bij Media Markt....

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56
Henk007 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:02:
[...]

Inderdaad:)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:16

SeatRider

Hips don't lie

Tomino schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:53:
[...]

Dude, please. Alsof ik dat niet gechecked heb :D
Zullen we doen dat je dat dan gewoon in de startpost zegt? Dat kunnen wij vanaf hier niet ruiken ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Henk007 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:02:
[...]

mwah, alleen even opletten dat de verpakking nog origineel dichtgeseald/getaped zit. Dan weet je tenminste dat het niet door parasieten zoals rob87 is gebruikt.

• Tomino
[...]

dan kan overal.

service _/-\o_
Wauw, dit hier roepen op dit forum. Respect dude... :X

• Pinjataaa
  • Nu online

Pinjataaa

Hit me!

thefxr schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:49:
[...]

Als ik iets koop en het blijkt niet te werken, dan vind ik het vrij normaal dat ik het terug kan brengen, dat heeft niks met service te maken. Goede service is als je binnen 8 dagen geld terug kan krijgen.
Dat jij zo 'dom' bent om een verkeerd product te kopen ( waar dit nu ook over gaat ) vind ik het niet vrij normaal als we het terug nemen en geld terug geven, met beschadigde verpakking. Je kan het niet meer verkopen, want dat is volgens jou schandalig. Dus we moeten het weg gooien. Wat is je echte naam, voortaan weiger ik je toegang tot de winkel :O

[ Voor 15% gewijzigd door Pinjataaa op 31-07-2008 18:06 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05
RobIII schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 16:55:
[...]

Wordt lastig winkelen dan :X Er is denk ik geen één winkel die dat niet doet.
Valt reuze mee aangezien ik zowieso alles in losse componenten koop.
Eerste wat ik dan ook doe bij aanschaf is de verpakking controleren en vooral het plakband indien het om dozen gaat.
Is er ook maar enige vorm van twijfel dat de verpakking open is geweest gaat de koop niet door.
Zoals eerder gezegd: wat moeten ze er dan mee doen? Opeten?
So what ?
Het is het probleem van de winkelier en daar moeten ze niet mijn probleem van gaan maken.
De winkelier heeft in mijn ogen twee valide oplossingen :
1 - Het product niet terug nemen
2 - Het product terugnemen en aan de volgende klant melden dat het in feite 2e hands is en de prijs aanpassen.
En zeg nou zelf, als die winkel van jou was,... je wil de klant helpen (als je het niet doet schreeuwen ze moord en brand) en dus netjes die proc terugnemen, maar je wil 'm ook niet met 60 euro verlies weer verkopen aan de volgende omdat 'ie (naar zeggen) maar 1x 2 minuten is gebruikt.
Als die winkel van mij was dan wil ik die klant helemaal niet helpen en bij moord en brand schreeuwen staat hij/zij vrij snel weer buiten op straat.
Zoals meerdere malen al door anderen is aangegeven is retour nemen een gunst of noem het een service en afhankelijk van het product kun je er voor kiezen om in bepaalde gevallen de klant niet tegemoet te komen.
Dus leg je 'm terug in het rek voor de volle mep en bouw je 'm in het volgende systeem in. Werkt dat systeem naar behoren na assemblage dat is het groen licht en boeie.
Fijne mentaliteit is dat, de ene klant helpen omdat die mogelijk moord en brand schreeuwt en de volgende met de narigheid van een ander opschepen.
Je beseft je overigens wel dat bijv schade door ESD, overklokken ed niet direct bij een eerste test zichtbaar hoeft te worden ?
Als mijn vriendin gaat shoppen en met een trui voor mij thuis komt die niet blijkt te passen (mouwen te lang bijvoorbeeld) dan gaat die ook gewoon retour en weer het kledingrek in. Is 'ie toch 2 minuten gedragen. Doet 't er toe?
Appels en peren.
Een trui is niet gevoelig voor ESD, kan niet overgeklokt worden, kan zo goed als niet verkeerd behandelt worden.
Dat vind ik dan gewoon weer onbeschoft en gewoon moreel verwerpelijk om niet te zeggen asociaal. |:( |:( |:(
Wat leven we toch weer lekker in een ikke-ikke-ikke maatschappij :N
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat is ineens verwerpelijk, onbeschoft en dergelijke ?
Je besft je toch hopelijk wel dat dit soort mensen voor een deel dezelfde moord en brand schreeuwende mensen zijn waarbij jij het een aantal regels terug geen probleem vond om het product terug te nemen en weer als nieuw te verkopen ?

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Hier gaat het om een boxed cpu die in een verzegelde verpakking hoort te zitten. Als hij er wel uit is geweest is dat duidelijk te zien, en dan denk ik, dat niemand dat ding nog wil hebben. In ieder geval niet, als je daar de normale nieuwprijs voor zou moeten betalen.

Bij andere produkten kan dat wel eens een ander verhaal zijn, omdat ze anders verpakt zijn, en omdat het (misschien) moeilijker is om te zien, of het produkt al eens eerder in gebruik is geweest.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Pagina: 1