eenvoudige truc om Performance meten*

Pagina: 1
Acties:

• rhoogduin
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 12:31
Hallo,

Wij werken met een Citrix omgeving en WYSE (heel erg Thin) clients. Nu hebben we een beetje vage performance problemen, die de gebruikers wel ervaren, maar die er volgens de servers niet zijn (de Citrix-servers hebben het allemaal rustig). Toch kosten bepaalde handelingen soms veel tijd, zonder dat ze perse te wijten zijn aan latency tussen de thin client en de server.

Wat ik nu wilde doen is het volgende: een simpel test-scriptje maken om een bepaalde set met handelingen uit te voeren en dat te timen. Bijvoorbeeld even Word-documentje openen, ander Word-documentje openen om te printen, PDF documentje openen, ander PDF-je om te printen, idem Excel en zo mogelijk nog een paar grappen. Nu heb ik ff zitten googlen, maar heb niets gevonden. Misschien zoek ik verkeerd, maar er moet toch al eens iemand uitgedacht hebben met wat voor scriptje of batch-bestandje en een bestandje met daarin de uitkomsten daarvoor bruikbaar moet zijn...
8)7

Heeft iemand een zinvolle tip voor een -zeer- laagdrempelige truck om een bepaald test-script vele malen in verschillende situaties te kunnen draaien???

Alvast mijn zeer hartelijke dank!
Robin.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waar heb je op gegoogled, en waarom heb je AutoIt niet gevonden, of in ieder geval niet genoemd?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
topictitle is inmiddels gefixed

[ Voor 139% gewijzigd door Henk007 op 29-07-2008 13:02 ]

• rhoogduin
CodeCaster schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 00:29:
Waar heb je op gegoogled, en waarom heb je AutoIt niet gevonden, of in ieder geval niet genoemd?
Omdat het niet naar voren komt als je het tijdsaspect meeneemt. Ik wil ook graag van elke handeling kunnen bepalen hoeveel tijd het in beslag heeft genomen en dat bij voorkeur in een bestandje opslaan (bijvoorbeeld CSV). Met de tool hierboven begin ik meteen van scratch af aan. Ik hoop dat ik iets vind wat ik alleen een beetje hoef aan te passen en dan zou kunnen gebruiken.

voor zover bedankt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

rhoogduin schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 00:24:
Nu hebben we een beetje vage performance problemen, die de gebruikers wel ervaren, maar die er volgens de servers niet zijn (de Citrix-servers hebben het allemaal rustig).
Hoe en welke counters heb je gemeten om tot de conclusie te komen dat de servers het niet druk hebben?
  • En welke handelingen kosten veel tijd?
  • Fat Client heeft geen probleem?
  • Wat publiceer je (desktop / app's)?
  • Welke versie Presentation Server en ICA Client gebruik je

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• rhoogduin
@Question Mark

Dank voor je reactie. Het meten op de server, daar zit het hem dus niet zo in. De hele farm (40 servers) wordt netjes gemonitord conform Whitepaper instellingen. Allemaal als een zonnetje. Extra servers in de farm lijken ook niet te helpen, dus ws. zit het niet perse in Citrix zelf. (Maar ter info: we draaien op PS 4.5, gebruiken WYSE terminals, zowel met embedded windows, als o.b.v. Blazer, we gebruiken 4 verschillende WYSE-jes, maar problemen doen zich ook voor met ICA webclient op PC's, we bieden zowel individuele applicaties, als de complete desktop aan.)

Eigenlijk doen veel dingen het traag, maar helaas soms wel en soms niet. Veel dingen is dan: CTRL-P in Word en 5 seconden wachten voordat je een printscherm hebt. Of dubbelklik in de verkenner en paar seconden voordat je de betreffende map open hebt. Allemaal van dat soort vertragingen (die dus best goed latency kan zijn over ons WAN overigens, maar we willen dat zo graag vast kunnen stellen door het simpel meetbaar te maken). Ook zo'n leuke: bestandjes laten printen die bij een attachement in Outlook zitten, dat kost tijden (en zou weer juist niet door latency veroorzaakt moeten worden, want dan zou je hooguit wat schermpjes missen, maar zouden vrolijk alle bestanden uitgespuugd moeten zijn naar de printer. Het blijft dus vooralsnog vaag.

Wat we de gewoon even willen doen is een echte batch maken met wat handelingen, die redelijk normaal voorkomen, en die vanaf verschillende locaties en op verschillende tijden draaien in de hoop dat er iets van een patroon zichtbaar wordt. Op die manier is het bijvoorbeeld uit te sluiten dat het WAN (51 locaties) het probleem is door de zelfde set te draaien op een WYSE in het datacenter zelf, of door het op verschillende WYSE-jes te draaien (we hebben zo'n 4 types in omloop).

Ik had gedacht dat er vast wel wat mensen een batch file zouden hebben gemaakt met een paar van dat soort grappen en een timer-executable, maar dat valt voorlopig nog tegen...

Maar wat nog is, kan nog komen... >:)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

rhoogduin schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 23:06:
Wat we de gewoon even willen doen is een echte batch maken met wat handelingen, die redelijk normaal voorkomen, en die vanaf verschillende locaties en op verschillende tijden draaien in de hoop dat er iets van een patroon zichtbaar wordt.
MS heeft een artikel over Terminal Server Capacity planning, waarin men gebruik maakt van Roboserver (robosrv.exe) en Roboclient (robocli.exe) om dit te realiseren.
To test the capacity of your terminal server to handle the estimated user demand, the Windows Server 2003 Deployment Kit provides Terminal Server capacity planning tools — Roboserver (Robosrv.exe) and Roboclient (Robocli.exe) — which include application scripting support. You can use these tools, which are available on the Windows Server 2003 Deployment Kit companion CD, to easily place and manage simulated loads on a server.
Hier zitten standaard als scripts bij om userload te simuleren op een Exchange omgeving, deze kunnen echter als template gebruikt worden. :)

Ik heb deze tooling zelf nog nooit gebruikt en ben wel benieuwd naar je resultaten!

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1