[Vista] Zodra NAS aan gaat geen internet meer

Pagina: 1
Acties:

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:07
Beste medetweakers, ik heb een probleem dat de kop heeft opgestoken sinds ik een paar dagen geleden een NAS heb gekocht (Conceptronic Grab'n'Go 500GB).

Onderdelen van het netwerk:
PC1: Desktop met Vista
PC2: Laptop met Vista
NAS
PC3: Desktop met XP

Ik heb een experia-box van KPN, PC3 is daar bekabeld op aangesloten, PC1 en PC2 zijn daar wireless op aangesloten (internet werkt prima op alle pc's, ook thuisnetwerk is prima). Daarnaast zijn PC1, PC2 (en sinds een paar dagen de NAS) bekabeld aangesloten op een switch (Sitecom 5-poorts).

Het probleem ligt hem nu in het feit dat zodra ik de NAS aanzet ik geen internet meer heb op PC1 en PC2. Het netwerk via de Switch loopt dan prima, alles is bereikbaar. Verversen/repairen van de wireless verbinding werkt niet. Handmatig een IP-nummer toekennen aan de Wireless verbinding en/of aan de bedrade verbinding helpt niet. Switch resetten helpt niet (pc's resetten ook niet). Het bedrade netwerk is een private network, en het wireless netwerk is op de desktop een public en op de laptop een private network. Aan het bedrade netwerk laten hangen met een uitstaande NAS is ook geen probleem (zo functioneert het al langere tijd).

Heeft iemand een idee hoe ik dit opgelost krijg? Het is wel vervelend om te moeten kiezen tussen óf internet óf een netwerkschijf...

Verwijderd

Lijkt iets mis te gaan met de routering. Wat is de default router? Met "netstat -nr" (of windows equiv) kan je kijken hoe de client PC's denken naar buiten te gaan.

• Masterlans
Hmmm, ik dacht een laatste poging te wagen en een fixed IP aangemaakt voor de bedrade connectie met als default gateway de experia box en nu werkt het prima opeens...

Ik denk dat dat ook een beetje neerkomt op wat jij bedoelt merloc. Blijkbaar ziet de pc idd de bedrade connectie als de internet connectie...
Bedankt voor je snelle respons!

• Masterlans
Okee.... ik schaam me kapot om dit te moeten melden, maar ik zag net dat de NAS een eigen DHCP server heeft, het uitschakelen van die DHCP-server heeft het probleem volledig opgelost.

Mag slotje op / gedelete worden.