PHP script in systemtray, mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een wellicht raar idee, aan de andere kant zou het best wel eens eerder gedaan kunnen zijn.

Ik wil graag een MySQL database pollen met een background programmaatje dat in de systemtray staat en wellicht een pop geeft als er iets gebeurd is ind e database.

Het probleem is dat mijn C# skills hier niet echt geschikt voor zijn en ik dacht, waarom zou je geen PHP script als .exe kunnen draaien in je systemtray ?

Je kan begreep ik wel PHP scripts als .exe files draaien, alleen in de systemtray en dan ook nog eens met een popup ?

Zijn hier tools voor om dit "makkelijk" te maken of moet ik echt de C# boeken in duiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
AFAIK is dit niet mogelijk, en anders geheid nogal omslachtig. Een beetje basis C# heb je in een korte tijd zo geleerd (of eender welke andere geschikte(re) taal). En met een paar tutorials ben je er zo. Use the right tool for the right job ;)

* RobIII nooit snapt waarom alles in PHP moet :X

[edit]
Overigens zit ik er klaarblijkelijk naast. Google eens gewoon 2 seconden... :|

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 28-07-2008 22:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 20-09 23:32
Al eens gekeken naar AutoIT: http://www.autoitscript.com/autoit3/ Daar kun je misschien wel een koppeling naar je php script mee maken. AutoIT draait verder goed in de systray. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is wel een tooltje waarmee je PHP kan programmeren zoals b.v. Visual Basic. Ben even de naam kwijt hier van, maar valt vast wel te vinden. Of het heeel makkelijk is, en of je iets in de systray kan maken, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noork schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:44:
Er is wel een tooltje waarmee je PHP kan programmeren zoals b.v. Visual Basic. Ben even de naam kwijt hier van, maar valt vast wel te vinden. Of het heeel makkelijk is, en of je iets in de systray kan maken, weet ik niet.
Voor zover ik weet is er alleen PHP-GTK als grafische PHP geklungel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
RobIII schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:41:
AFAIK is dit niet mogelijk, en anders geheid nogal omslachtig.
Met win32api_register_function kun je Shell_NotifyIcon registeren en met win32_deftype kun je de NOTIFYICONDATA structure definieren; daarna is de aanroep vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Waarom gebruik je niet beide? Je schrijft in c# de systray applicatie welke middels de System.Net.WebClient je PHP script op een webserver benaderd. Je kunt eventueel zelfs de response nog controleren.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

* RobIII nooit snapt waarom alles in PHP moet :X
Omdat PHP erg handig is om even quick en dirty bepaalde taken uit te voeren, zeker als je al handig bent met PHP. Dat het met andere talen ook kan is niet relevant als je die niet beheerst... Ik bedoel je gaat niet 'even' een andere taal leren, als het ook mogelijk is om PHP in je systray te laten draaien, hoe ranzig 'echte' programmeurs dat ook zullen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Cavorka op 29-07-2008 14:11 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Is het geen idee om met Adobe AIR een applicatie te maken die dit voor jou uitvoert?

Temminste, dit wil als je de PHP scripts runt via een webserver (Apache)... dan kun je met Adobe AIR een applicatie maken (werkt met HTML/Javscript/Flash) die je dan weer netjes in de System Tray kan zetten.

http://www.adobe.com/nl/products/air/

Misschien iets anders dan je momenteel in gedachte hebt, maar misschien wel handiger en flexibeler.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sla gewoon een C# boek open of google wat ivm. C# en Mysql. Persoonlijk vind ik dat je je programmeertaal afhankelijk van je doel(platform) moet kiezen. Geen technologische compromissen sluiten door via achterdeurtjes toch een PHP script op je desktop te draaien. Leer een deftige desktoptaal zoals C# (best voor je doeleinden) of Java. Als je al een deftige PHP kennis bezit kan dat toch helemaal niet moelijk zijn en je zal er snel de vruchten van plukken!

Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is server-side een klein PHP scriptje schrijven dat de nodige gegevens uit de database haalt en dan client-side een C# applicatie die geregeld het script oproept en de uitvoer analyseert (~= webservice). Zo hoef je geen databaseconnectie via C# te regelen (en omzeil je de mogelijkheid dat de mysql server enkel localhost connecties toelaat).

Succes alleszins!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Cavorka schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:11:
[...]
Omdat PHP erg handig is om even quick en dirty bepaalde taken uit te voeren, zeker als je al handig bent met PHP. Dat het met andere talen ook kan is niet relevant als je die niet beheerst... Ik bedoel je gaat niet 'even' een andere taal leren, als het ook mogelijk is om PHP in je systray te laten draaien, hoe ranzig 'echte' programmeurs dat ook zullen vinden.
Omdat PHP nooit in de tray zal kunnen draaien, aangezien het een serverside scripttaal is. Het enige wat er zou kunnen bestaan zou een schil zijn die dit mogelijk maakt.

Maar imho als je PHP kent dan is een andere taal als C# ook zo geleerd. Of in ieder geval genoeg basis om even een systray applicatietje te bakken.

Ik ben ook geen hardcore programmeur, maar eenvoudige C#-programmaatjes zijn echt zo in elkaar geknald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Bosmonster schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:53:
[...]

Omdat PHP nooit in de tray zal kunnen draaien, aangezien het een serverside scripttaal is. Het enige wat er zou kunnen bestaan zou een schil zijn die dit mogelijk maakt.
Je kunt PHP anders ook prima op de CLI draaien en dan is het ook niet de meest lastige taak om het CLI venster te verbergen en een normaal win32 window te maken. PHP word inderdaad over het algemeen ingezet op de serverside, maar dat is écht niet de enige mogelijke toepassing.

Sterker nog, als ruwe win32 te lastig of omslachtig is kun je ook prima de .NET runtime aanroepen waar nodig.

Dat PHP hier niet de meest geschikte taal voor is lijkt me duidelijk, maar het kan soms leerzamer zijn om in de wat meer obscure kanten van je primaire programmeertaal te duiken dan een taal te leren waarin het allemaal een héél stuk makkelijker zou gaan. Overigens gaat dat over het algemeen natuurlijk niet op als 't in de baas z'n tijd gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bosmonster schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:53:
PHP-GTK dus, zoals eerder gemeld in dit topic. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik uitkom op AutoIT omdat dit makkelijk met DLL's om kan gaan.

Het gebruik van DLL' s wordt dan ineens best wel leuk, je snap ook waar die dingen voor zijn dan :)

Ik denk dat ik PHP-GTK nog wel een keer ga proberen, ziet er opzich aantrekkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
PrisonerOfPain schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:01:
[...]
Je kunt PHP anders ook prima op de CLI draaien en dan is het ook niet de meest lastige taak om het CLI venster te verbergen en een normaal win32 window te maken.
Dat zou een optie kunnen zijn. PHP draait daarnaast ook op de Java 6 JVM en daarin kan je ook tray applicaties maken. Het is wel een beetje raar dan natuurlijk. PHP op JVM om Win32 code aan te roepen (wat uiteindelijk gebeurt). Zoals anderen al aangeven kun je volgens mij echter gewoon beter even in C# duiken ;)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
flowerp schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:17:
[...]

Dat zou een optie kunnen zijn. PHP draait daarnaast ook op de Java 6 JVM en daarin kan je ook tray applicaties maken. Het is wel een beetje raar dan natuurlijk. PHP op JVM om Win32 code aan te roepen (wat uiteindelijk gebeurt). Zoals anderen al aangeven kun je volgens mij echter gewoon beter even in C# duiken ;)
Ik heb dan ook nergens gezegd dat het de ideale optie was, dat is het sowieso niet. Het ging er mij meer om dat het dus wel kán ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Open visual studio, new project. Sleep een notifyIcon op je canvas en je hebt je taskbar icoon. Sleep een timer erbij, zet de interval op de juiste waarde en op TimerTick roep je via een System.Net.HttpWebRequest op de server een php script aan die de status teruggeeft.

Dat is zo snel gebouwd in C# dat ik niet eens na zou denken over PHP/AIR of iets dergelijks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dat het in PHP mogelijk is, is nu inmiddels wel duidelijk. Ik kan dan ook niet veel meer doen dat het volgende artikel maar weer eens uit de sloot te trekken: Pounding A Nail: Old Shoe or Glass Bottle?

Zelf weten... *wijst naar sig*

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 29-07-2008 22:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
RobIII schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:48:
Dat het in PHP mogelijk is, is nu inmiddels wel duidelijk. Ik kan dan ook niet veel meer doen dat het volgende artikel maar weer eens uit de sloot te trekken: Pounding A Nail: Old Shoe or Glass Bottle?

Zelf weten... *wijst naar sig*
Ik denk dat dit punt ook reeds is duidelijk gemaakt. Beetje overbodige link imho. Het is gewoon aan de TS om een besluit te nemen/richting te kiezen.
Pagina: 1