Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spectrum analyser stuk (harde plof, beeld verkleind).

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi,

Deze thread heeft ook op CO gestaan ,maar eigenlijk heel weinig opgeleverd.
Dan maar hier :).

Ik heb een tijdje terug een Bruel&Kjaer 2033 gekocht (2e hands, marktplaats). Leuke spectrum analyser als je toch alleen met audio bezig gaat.

Ik heb hem daarstraks aangesloten (van de week op internet gekocht), en zonder verdere aanpassingen of aansluitingen (wel even gekeken of de voltage-selector achter op 240V stond, wat zo was...) aangezet. Enige is dat ik de intensity van de CRT half open heb gedraaid (Die stond op 0).
Dit om even de knopjes te checken, en te controleren of de beeldbuis het doet. De verkoper is net op vacantie, en ik ga waarschijnlijk ook binnen een paar weken... en ik wil als er defecten daar nu mee komen en niet over 2 maanden (leergeld betaald...)).

Na ongeveer 1 minuut (ik heb de record en averaging knopjes even ingedrukt om te zien of alles ledjes branden) wordt het beeld kleiner (verticaal inkrimpende richting het midden van het scherm, in ongeveer 3 seconden).
Op het moment dat ik me realiseer dat dat niet pluis was hoor ik een condensator ploffen (zo klinkt het iig wel).
Ding meteen uit, en van de prik af.

Kast open en ruiken... een scherpe condensator lucht is waarneembaar.

Na er even met de zaklamp in te hebben gekeken kan ik *geen* dode C's zien. Oid, en ik heb vrij goed gezocht.
De smerige geur komt rechtsachteruit de kast (dus waar die 2 printen bij elkaar komen).

Ik ga hier uiteraard met de koper over praten, maar op marktplaats is het begrip garantie niet echt een bestaand iets helaas.

Het mooiste zou zijn als ik het dus hier op CO op kan lossen :).

Overzicht van de bak:
http://tweakers.net/ext/f/bmKhIgSstsS9pGOdZHnQ2uaF/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/9UZEOlgC0s7h4TOuS8JfFat3/full.jpg

Dat ding is trouwens 19" breend en net zo hoog als een LP hoes ... (ja ik heb hem op de fiets meegekregen na de trein, doe ik NOOIT meer).

Hier stinkt hij:
http://tweakers.net/ext/f/P4HhM2tgoxe0e6deUl6A6Ksm/full.jpg

De achterkant van het bakje:
http://tweakers.net/ext/f/VJjA1Ttj4JiszutSyoOpDcFI/full.jpg

Midden http://tweakers.net/ext/f/cx39HtNRuZwjrgu8711pXF6O/full.jpg

Nog een foto van rechtsachter:
http://tweakers.net/ext/f/JLBL0eKDDWAkVVfuli8WnVQx/full.jpg

Wat is wijs?

Bij het testen heb ik het overload lampje voorop zijn branden, gedurende ongeveer 3 seconden (denk ik) voor de zaak boem zei en uit ging.

In het beeldscherm deel ziet alles er ook nog goed uit trouwens.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kan gewoon een flinke transistor zijn geweest. Maar vermoedelijk is het inderdaad een condensator die aan de onderkant is ontploft.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja maar waar, ik zou dan of electroliet verwachten op de kast of een geplofte C zien.
Beide is niet het geval ;).

Ik ga zo nog wel eens eventjes fijn schroeven hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 28-07-2008 21:08 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou toch een even kijken naar je vertikale afbuiging dan ... beter kan ik nu ook even niet verzinnen

Iperf

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Printplaatjes al losgehaald en goed bekeken?

Volgens een TV faq (kun je bij beeldproblemen prima gebruiken) is een gecomprimeerd beeld vaak het gevolg van een defecte transistor, de verticale of horizontale versterker (en wat delen eromheen)

En ja dat kan zijn gebeurd door een uitgedroogde elko. En nu is het ding dus helemaal stuk.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Er kan ook wel een tantaal C stuk zijn ergens, die lekken niet maar gaan spontaan in sluiting. Indien mogelijk voeding en monitor separaat testen, dat zijn beide in elk geval ook verdachte bouwgroepen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
@fish. Jep, maar ik heb geen manual , specsheet of iets. Zal morgen B&K eens bellen.

@sebastius. Jep. Zit verbazingwekkend veel in die bak (zie foto's hierboven). Ga zo nog maar eens wat meer slopen.

Feit is dat ik niet echt durf er weer prik op te zetten om te meten ivm in het rond vliegende C's.

mae-t.net: ik heb geen andere monitor van dat type, dus dat wordt heel lastig.
Verder ben ik ook niet echt happig op HV-spelletjes om die CRT te testen :/.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben wel vaker (met name de 100nF) C'tjes tegengekomen die keihard kortsluiting gaven. Van de buitenkant zag je dan weinig, totdat je met goed licht of vergrootglas ging kijken, dan zag je dat er een klein barstje in de druppel zat.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik ga denk ik idd even een vergrootglas regelen, fijn werkje....

Kent iemand die bak trouwens? volgens mij is het niet echt een erg bekend model van B&K.

Verwijderd

Mja, stel dat er inderdaad een transistor geploft is dan hoef je dat nog niet perse snel te kunnen zien... Zo heb ik vandaag nog twee MOSFETs met een knal + rookwolkje het leven zien laten, maar het enige dat er aan te zien is is een piepklein scheurtje aan de onderkant.

Goed zoeken dus, als er iets ontploft is en stank heeft veroorzaakt moeten er visuele indicaties zijn, hoe klein ook ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ok hij gaat morgen nog verder uit elkaar.
Gezien de 'overload' in de 'reference adjust' zal ik dat stuk van de print morgen maar extra gaan bekijken.

* Boudewijn baalt nu wel dat hij geen ESR meter heeft.
Pagina: 1