[Laptop] Toetsenbord/muis reageert niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:58
Op dit moment probeer ik een Acer Aspire 1640Z (specs) weer goed werkend te krijgen. Er is namelijk een vreemd probleem. In Windows werkt het toetsenbord & de touchpad niet meer. Het heeft altijd goed gewerkt, maar het is er opeens mee opgehouden. Eerst werkten beide nog langzaam en haperend, en vielen dan uit, maar nu helemaal niet meer. Een externe USB muis blijft wel werken. Een extern toetsenbord (helaas via PS/2 naar USB converter) werkt niet.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Veilige modus (werkt goed voorzover gezien)
- Virusscanner gedraaid (in de veilige modus), niks te vinden
- Memtest86+ gedraaid, alles ok
- Ubuntu vanaf CD gestart, werkt alleen maar met de kernel switch acpi=off, maar werkt daarna prima
- Windows vanaf de recovery CD geherinstalleerd, toetsenbord & muis werken helemaal niet meer, met de externe USB muis kom ik wel wat verder, maar na de stap waarbij je een naam geeft aan de computer, gaat de computer niet meer naar voren of naar achteren (ook niet na een uur wachten).
- In het BIOS gezocht naar mogelijke ACPI instellingen, maar er is nagenoeg niets in te stellen helaas.

Ik word steeds heen en weer geslingerd tussen het idee dat het een hardware probleem is en een software probleem. Doordat het in Ubuntu en de Veilige Modus allemaal wel lijkt te werken, zou je denken software probleem, maar als het in Windows na een install met de recovery CD niet werkt (en die is in orde, die is eerder met goed gevolg gebruikt). Ook heb ik deze laptop wel eens eerder geboot met een Ubuntu CD (zelfde versie 7.10), om data van een gecrashte Windows te redden en ik kan me niet herinneren dat ik toen acpi=off nodig had. Het lijkt iets met de ACPI ondersteuning te zijn, maar ik kan er geen vinger achter krijgen. Heeft er iemand een goed idee? Of herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269528

Hallo,
Sinds vandaag (30 juli 2008) heb ik hetzelfde probleem.
Van de ene op de ander dag doet mijn PC het ook niet. Als je oplossing heb hoor ik het graag.
Ander toetsenbord/muis doet het ook niet.
Ik heb een Medion PC, 3 Ghz intel processor. 3 Gig. aan intern geheugen en nvidea 5600 grafische kaart. Iemand had ergens ander op een forum ook dit probleem. Hij heeft zijn proc.snelheid verhoogd van 1500 naar 1513 in de Bios. En toen deed de PC het weer, maar na een paar dagen zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208534

@ lievering
Voor USB ondersteuning voor je toetsenbord (en muis) zou je in het BIOS de optie 'Legacy USB Support' aan kunnen zetten. Dit geeft je toegang tot de USB toetsenbord onder Dos (en wat al niet meer).
Uitleg: http://www.intel.com/support/peripherals/sb/cs-011939.htm
Misschien is het nu wel mogelijk om de Recovery CD van Windows XP te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Probeer anders eens een verse XP install (geen recovery oid!) of een live versie van XP en kijk of hier het probleem zich ook voordoet.

Kijk daarnaast ook eens in apparaatbeheer of er uberhaupt nog wel een toetsenbord of muis gevonden wordt.

@Island88 - Beetje verkeerd de TS gelezen 8)7 ?

[ Voor 9% gewijzigd door alex3305 op 30-07-2008 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:34

Haan

dotnetter

Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat dit bij Acer laptops gebeurde. Kijk voor de grap eens of het ook nog zo is als je de adapter eruit haalt/ de accu eruit haalt (dan wel adapter natuurlijk ;) )

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Haan, dan moet je natuurlijk ook wel de powerknop even indrukken (en houden!) om het laatste beetje stroom eruit te persen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208534

@Island88 - Beetje verkeerd de TS gelezen 8)7 ?
Yep, gedacht dat ie bleef hangen bij het 'naam invoeren' scherm, even het woordje 'na' over het hoofd gezien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
alex3305 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:11:
Probeer anders eens een verse XP install (geen recovery oid!) of een live versie van XP en kijk of hier het probleem zich ook voordoet.
Nog niet geprobeerd, omdat ik in het buitenland woon en helaas niet zo makkelijk de beschikking heb over cd's e.d. De recovery cd werkte de vorige keer prima, dus opzich vertrouw ik die wel. Toen ik de spullen had om jouw tip te gaan proberen, leek de laptop ineens weer gewoon te werken. :? (Zie verder reactie op Haan, bedankt voor het meedenken)
Haan schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:15:
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat dit bij Acer laptops gebeurde. Kijk voor de grap eens of het ook nog zo is als je de adapter eruit haalt/ de accu eruit haalt (dan wel adapter natuurlijk ;) )
Gisteren startte ik per ongeluk op zonder adapter erin (en wilde hij niet van de XP booten om te herinstalleren) en toen werkte het ding ineens prima idd! En nadat ik de stroom inplugde bleef alles ook werken. Het ding heeft toen wel 8 uur lang z'n werk prima gedaan.

Vandaag
Met de adapter er uit, wel toetsenbord, geen touchpad
Met de accu er uit, werken beiden (Nog maar één keer geprobeerd).

Kan het betekenen dat het vervangen van de accu een optie is, of is er iets mis met de regelelektronica op het moederbord? Wat is jou ervaring.

Aan de andere posters, in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
de-installeer eens via configuratiescherm > software de synaptics touchpad driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
jimbo123 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 09:13:
de-installeer eens via configuratiescherm > software de synaptics touchpad driver.
Gedaan, sindsdien heb ik het probleem niet meer gezien, maar ik durf niet te vroeg te juichen, want gisteren deed'ie het ook 8 uur lang goed. In ieder geval weer bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:00
llevering schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 14:10:
[...]

Gedaan, sindsdien heb ik het probleem niet meer gezien, maar ik durf niet te vroeg te juichen, want gisteren deed'ie het ook 8 uur lang goed. In ieder geval weer bedankt voor de tip!
Ik heb hier een laptop met blijkbaar hetzelfde probleem, alleen zit die in de "Haperfase".. Als ik een USB tobo/ muis aansluit, reageert de laptop heel soepel. Echter op de touchpad/ ingebakken tobo, reageert de laptop niet tot nauwelijks. Ook maar eens met de accu proberen.

En ja hoor, de accu eruit en 't draait weer als een zonnetje.. Wel even een vraag: Is er iets waarmee je 't apparaat dan weer stabiel krijgt? Op de accu zit een pootje, die is er na verwijderen van de accu wel uit.

[ Voor 15% gewijzigd door jbdeiman op 01-09-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Mijn vriendin heeft een oude Aspire 3000, en deze lap-top kende vele vage problemen, het ding wel 10 keer opnieuw geinstalleerd. Tot mij opviel dat bij het afsluiten (moest via CTRL + ALT + DEL en dan afsluiten via de Task Manager) power[..].exe (met het icoontje van een batterijtje) problemen gaf. Accu er uit en de lap-top doet weer als een trein. Verder ook de vage symptomen gehad als touchpad en toetsenbord doen soms wel en soms niet waarbij een USB toetsenbord en muis geen problemen gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:00
Vind het nogal jammer dat de laptop instabiel is zonder accu.. :S Bestaat er ook zoiets als een "dummie accu"?
Pagina: 1