Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:41
Ik nam aan dat het merendeel van de mensen hier in het bezit is van een creditcard. Nu doe ik onder andere de Microsoft examens, en hiervoor betaal ik vanaf volgende week 200 euro. Doe je het via Prometric rechtstreeks, betaal je 140 euro.

Nu kreeg ik als extra tip om te kijken op http://www.microsoft.com/...ucator/exams/default.mspx. Als student zou ik dus op die 140 euro, ook nog eens 50% korting kunnen krijgen. Je moet echter wel met creditcard betalen.

Zo geld het overigens ook voor boeken via amazon.com, games via play.com etc, maar neem nu even de examens als voorbeeld.

Nu heb ik gewoon een Postbank rekening. Ik heb even op hun website gekeken en vond: http://www.postbank.nl/in...,2818,1859_180483,00.html

Nu las ik daar
# Betalen met uw Postbank Card is gratis voor betalingen in Nederland en de overige eurolanden*, in de niet eurolanden betaalt u 1% koersopslag per transactie.
# Geld opnemen (in euro's) met de Postbank Card in Nederland en de overige eurolanden* kost € 4,50 bij een geldautomaat. Hier heeft u een pincode voor nodig. Bij de balie van een bankkantoor betaalt u 3% met een minimum van € 4,50 aan opnamekosten. Voor geldopnames in niet eurolanden (in vreemde valuta) betaalt u naast de opnamekosten 1% koersopslag.

Betaal ik dus geld voor iedere transactie?

Mijn andere vragen;

- Gaat dit gewoon van mijn rekening af? Ik bedoel, werkt het niet als bijvoorbeeld een chipknip dat je apart geld erop moet zetten. Ik zie allemaal dingen als gespreid betalen etc, daar wil ik geen gebruik van maken, gewoon betalen vanaf de rekening en klaar.
- Hoe werkt zo'n betaling? Het is online, dus hoe zit het met beveiliging als bijvoorbeeld iets koop bij Amazon of Prometric? Zijn er dingen die ik wel of niet moet geven?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden _/-\o_ . Hopelijk heb ik vanmiddag voor de laatste maal 200 euro neergeteld voor een Microsoft examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met je te orienteren via de Wiki's:
Engels: Wikipedia: Credit card
Nederlands: Wikipedia: Creditcard
Om het uitvinden van het wiel nu hier opnieuw te beschrijven lijkt me niet nodig ;) . Op sites van banken e.d. staat verder vast en zeker ook veel informatie. Veel leesplezier :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Volgens mij wordt het bedrag gewoon van je normale rekening afgehaald aan het einde van de maand.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
gambieter schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:30:
Begin eens met je te orienteren via de Wiki's:
Engels: Wikipedia: Credit card
Nederlands: Wikipedia: Creditcard
Om het uitvinden van het wiel nu hier opnieuw te beschrijven lijkt me niet nodig ;) . Op sites van banken e.d. staat verder vast en zeker ook veel informatie. Veel leesplezier :)
Ja, de postbank noemt alleen de voordelen. Wij van WC-eend adviseren WC-eend, want dat werkt perfect ;).

Als ik een nieuwe auto wil vraag ik het ook niet aan de Opel-dealer. Die smeert me natuurlijk een Corsa aan. Ik hoop hiermee eerlijke antwoorden te krijgen of voor- en nadelen, of dingen die ik over het hoofd zie.

[ Voor 52% gewijzigd door Woodsy op 28-07-2008 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88197

Je betaalt 4,50 als je pint bij een geldautomaat... Kwam ik ook wat later achter. Andere transacties zijn gewoon gratis!
Verder krijg je eens ind e zoveel tijd een rekening thuis van wat je allemaal gekocht hebt. Afhankelijk van de afspraken met je bank moet je het ineens betalen/in termijnen. Beste is om het in 1x te betalen, betaal je geen rente.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 88197 op 28-07-2008 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verder mag je gespreid betalen, maar dan is de rente erg hoog (zo hoog mogelijk). Maar meestal wordt het snel van je rekening afgeschreven. Het voordeel is dat je wat meer verzekerd bent, en internationaal kunt betalen als het Eurocard/Mastercard of VISA is.

Als je een creditcard via een andere organisatie dan een bank neemt, dan moet je meestal overmaken/betalen, wat soms het risico op rentebetalingen groter maakt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je net afgestudeerd bent, is een Young Professional pakket van de ABN een tip: gratis creditcard.

Nadeel is dat je de pas nooit kwijt moet raken, dan ben je flink de sjaak. Verder geen nadelen kunnen ontdekken.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 88197 op 28-07-2008 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Woodsy schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:31:
Ja, de postbank noemt alleen de voordelen. Wij van WC-eend adviseren WC-eend, want dat werkt perfect ;).
Nu heb je echter nergens gezocht en wil je de antwoorden op een presenteerblaadje krijgen?
Als ik een nieuwe auto wil vraag ik het ook niet aan de Opel-dealer. Die smeert me natuurlijk een Corsa aan. Ik hoop hiermee eerlijke antwoorden te krijgen of voor- en nadelen, of dingen die ik over het hoofd zie.
Begin dan met zelf te zoeken. Als je de Opeldealer vraagt welke auto je moet kopen, dan zal hij je misschien inderdaad een Corsa aansmeren. Maar als je vraagt hoe de aandrijving werkt zal hij je echt geen reclamepraatje kunnen geven. Idem met de creditkaarten.

Een creditcard is alleen "gevaarlijk" in de handen van domme of onzorgvuldige gebruikers. Maar als je er verstandig mee omgaat is het heel erg handig.

* gambieter heeft 3 creditcards: een Nederlandse, een Engelse en eentje van zijn werk

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 28-07-2008 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 88197 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:31:
Je betaalt 4,50 als je pint bij een geldautomaat...
Dan zal ik maar snel naar een andere bank gaan als ik jou was. Of was het soms een geldautomaat die niet van de bank zelf was, maar bijvoorbeeld een die in de kroeg stond?

Daar ken ik er ook een van, na het invoeren van je pas, je code, het bedrag dat je wil hebben en het beantwoorden van de vraag of je een bon wil krijg je de melding: "Deze transactie kost € 2,50, wilt u doorgaan?"... na half twee kom je de kroeg niet meer terug in, dus iedereen die van tevoren niet genoeg heeft gepind betaalt daar nu twee vijftig voor.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

CodeCaster schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:35:
[...]

Dan zal ik maar snel naar een andere bank gaan als ik jou was. Of was het soms een geldautomaat die niet van de bank zelf was, maar bijvoorbeeld een die in de kroeg stond?
Dat is ook bij je eigen bank zo als je een pin transactie met je CC doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 28-07-2008 19:37 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

CC = lenen dus je besteedbaar limiet telt mee in je BKR registratie.

En lenen = potentiele problemen.

Dat zijn de addertjes. Voor de rest zijn er niet zo heel veel nadelen als je op tijd betaald en niet meer koopt op krediet dan je kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CodeCaster schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:35:
Dan zal ik maar snel naar een andere bank gaan als ik jou was.
Waarom? Alle banken doen dat voor de creditcards. Die zijn namelijk niet bedoeld voor pinnen. Als je met een creditcard betaald wordt er door VISA of Mastercard ook 3% in rekening gebracht aan de winkelier, en die wordt soms doorberekend aan de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Slasher schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:36:
[...]

Dat is ook bij je eigen bank zo als je pint
Dan komt dat vast vanwege mijn studentenrekening dat ik daar geen last van heb? Dus als je een tientje opneemt, ben je € 14,50 kwijt?
Oh, het ging over pinnen met een creditcard :+

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 28-07-2008 19:39 . Reden: moet nog steeds leren lezen ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Nee, ik heb nu ook een limiet voor absolute noodgevallen, maar gebruik het eigenlijk nooit.

Het is ook niet de bedoeling gelijk televisie's etc ermee aan te schaffen. Het is puur voor de examens en amazon.com eigenlijk.

De websites en leesvoer brachten veel informatie, maar niet genoeg. Zeker die van 4,50 per betaling wist ik niet zo goed wat ermee aanmoest.

Enige wat ik nu nog mis, is hoe een betaling via internet nu plaatsvind. Een creditcard zou met code + handtekening werken. Maar online gaat dit ongetwijfeld dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Woodsy schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:39:
Maar online gaat dit ongetwijfeld dan anders?
Die handtekening is helemaal niet nodig. Het gaat alleen om de 16-cijferige code (xxxx xxxx xxxx xxxx), de verval datum (MM/YY), en meestal vraagt men ter verificatie de CVC code (xxx, achterop de creditcard).

(maar ook dit staat op de Engelstalige Wiki die ik eerder plaatste. Die is veel beter dan de NL-talige Wiki, dus lees die nu eerst door voor je verdere vragen stelt)

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 28-07-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan bij de Postbank overigens ook gewoon geld storten op je creditcard rekening. Persoonlijk zorg ik dat ik altijd wat geld op die creditcard heb staan zodat ik nooit rente hoef te gaan betalen omdat ik vergeten ben meer dan het maandbedrag over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:57
Woodsy schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:26:
Voor niet-euro transacties in het buitenland: ja
Gaat dit gewoon van mijn rekening af?
ja, of beter gezegd: het komt bij de CC-rekening erop. Dat zie je overigens niet omdat het direct in de koers wordt verwerkt afaik.
Hoe werkt zo'n betaling? Het is online, dus hoe zit het met beveiliging als bijvoorbeeld iets koop bij Amazon of Prometric? Zijn er dingen die ik wel of niet moet geven?
Dat staat allemaal uitgelegd op die sites en is ook wel terug te vinden bij je bank of creditcardmaatschappij.
littlejoannes schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:36:

Dat zijn de addertjes. Voor de rest zijn er niet zo heel veel nadelen als je op tijd betaald en niet meer koopt op krediet dan je kan betalen.
Niet per se. Ik heb prive en zakelijk creditcards, maar de bijbehorende limieten staan niet bij BKR geregistreerd. De reden ervan is dat het volledige bedrag elke maand wordt ingelost. Banken bieden dat tegenwoordig standaard bijna niet meer aan aangezien lenen lucratiever is, maar je kunt dit eenvoudig omzetten.
elevator schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:42:
Je kan bij de Postbank overigens ook gewoon geld storten op je creditcard rekening. Persoonlijk zorg ik dat ik altijd wat geld op die creditcard heb staan zodat ik nooit rente hoef te gaan betalen omdat ik vergeten ben meer dan het maandbedrag over te maken :)
Automatische incasso? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 28-07-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Oke bedankt, ik wilde inderdaad ook gewoon zodra ik iets wil aanschaffen het overmaken via internetbankieren naar een eventuele creditcard rekening. Vervolgens gewoon betalen.

Wil niet aan het krediet komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

gambieter schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:33:
* gambieter heeft 3 creditcards: een Nederlandse, een Engelse en eentje van zijn werk
* Canaria ook 3 (eigenlijk 4):
- een Visa
- een ABN-Amro Mastercard die bij het Young Profesional pakket kwam
- een American Express van het werk
( - een BIJcard die tevens Mastercard is, maar niet als zodanig gebruikt wordt)

Ideaal, overal ter wereld kunnen betalen en overal wordt wel minstens 1 ervan geaccepteerd.
Ik zou niet meer zonder willen. Gebruik m'n Visa vooral voor online betalingen. En de 180-dagen diefstal/verlies verzekering.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

gambieter schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:41:
[...]

Die handtekening is helemaal niet nodig. Het gaat alleen om de 16-cijferige code (xxxx xxxx xxxx xxxx), de verval datum (MM/YY), en meestal vraagt men ter verificatie de CVC code (xxx, achterop de creditcard).

(maar ook dit staat op de Engelstalige Wiki die ik eerder plaatste. Die is veel beter dan de NL-talige Wiki, dus lees die nu eerst door voor je verdere vragen stelt)
Behalve dat moet de naam en het adres dat je opgeeft overeenkomen met de gegevens die bij de CC maatschappij bekend zijn.

Er is verder niets spannends aan, het is gewoon een zeer makkelijke manier van betalen waar je vooral online veel mee kan. Je geeft je gegevens op en afhankelijk van wat je hebt opgegeven bij je bank toen je de CC aanvroeg boeken ze het betaalde bedrag gewoon 1 op 1 van je rekening af aan het eind van de maand. Je betaalt wel voor een transactie als je bijvoorbeeld in Dollars betaald, dan krijg je niet de exacte wisselkoers maar dat is eigenlijk overal zo.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34

Asteroid9

General Failure

littlejoannes schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:36:

In principe heb je gelijk, maar je hoeft hem niet als 'krediet middel' te gebruiken.

Ik gebruik hem voor internationale internet betalingen, borg voor huurauto's of hotel en in restaurants.

Altijd dingen waarvoor ik gewoon geld op de betaalrekening heb, maar die creditcard is daarbij gewoon handiger.
Zo lang je geen gespreide betaling neemt op je card is je kredietperiode hooguit 1 maand.
Daarna wordt het van je betaalrekening afgeboekt en als die geen saldo heeft gaat de limiet op je card ook op slot.

Dat kun je bijna geen lenen noemen. Die gespreide betalingen zijn wel tricky, met hoge rentepercentages, maar dat zou ik ook nooit doen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

:P Ze maken standaard 50 euro/maand over, maar dat is soms niet genoeg, vandaar dat ik die routine in heb gebouwd om maar te pre-storten als het ware. Dat voorkomt ook dat ik geld uit zou geven dat ik niet heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Wat ik zelf met mijn ING card heb gedaan is hem in laten stellen zodat het volledige bedrag maandelijks afgeschreven wordt. Ik weet even niet uit mijn hoofd wat de precieze term hier voor was, maar het kon in ieder geval gewoon online op ingcard.nl door het terugbetaal bedrag in te stellen op 100%.

Voordeel is dat je geen zorgen meer hoeft te maken om rente, extra overschrijvingen, e.d., want aan het begin van de maand worden het volledige openstaande bedrag van je rekening afgeschreven. Als ik me goed herinner werd het dan eigenlijk ook niet meer als credit card geregistreerd.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Brainstorm schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:34:
Wat ik zelf met mijn ING card heb gedaan is hem in laten stellen zodat het volledige bedrag maandelijks afgeschreven wordt.

[...]
Dat is overigens standaard bij de Rabocard (van de Rabobank) voor studenten, daar krijg je gewoon rond de 21e een brief met je bestedingen die maand en er staat in wanneer het geld wordt geïncasseerd (rond de 27e van de maand). Verder heb je er geen omkijken naar en je hebt ook geen 'gezeik' met rente e.d :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Is bij mijn ABN Amro card ook standaard, gewoon de incasso in 1 keer.
Was vroeger bij mijn Postbank card ook al

Dat was de standaardinstelling, gespreid betalen moest je apart aanvragen.

Dat beschouw ik ook als 'normaal', maar misschien wordt er tegenwoordig bij sommige banken gelijk uitgegaan van gespreide betaling, wat ik dan wel smerig vind.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-03 23:52
Cadezo schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:24:
[...]

Dat is overigens standaard bij de Rabocard (van de Rabobank) voor studenten, daar krijg je gewoon rond de 21e een brief met je bestedingen die maand en er staat in wanneer het geld wordt geïncasseerd (rond de 27e van de maand). Verder heb je er geen omkijken naar en je hebt ook geen 'gezeik' met rente e.d :)
Zijn er nog voorwaarden waar je aan moet voldoen voor je een Rabocard kan aanvragen? (Bijvoorbeeld gemiddeld minimum saldo op rekening ofzo?) Ik wil zelf ook wel eens wat aanschaffen op bijvoorbeeld amazon.com, maar tot nu toe is daar niets van gekomen doordat ik geen creditcard heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

killu schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:22:
Zijn er nog voorwaarden waar je aan moet voldoen voor je een Rabocard kan aanvragen?
Vraag het de Rabobank. Meestal doen ze niet moeilijk, maar een positief antwoord van een tweaker zegt helemaal niets, terwijl een positief antwoord van de Rabobank betekent dat je een creditcard kunt krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Een normale limiet van 1000 Euro of zo zou je vrij makkelijk moeten kunnen krijgen denk ik.

Maar inderdaad: alleen de bank heeft het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
Ik heb er eentje van de ANWB en dat werkt prima. Je krijgt na een x aantal weken een acceptgiro, betaal je die binnen de termijn is er niets aan de hand en betaal je geen rente. Ook stond deze niet geregistreerd bij het BKR!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Daar zou ik nou gelijk een machtinging voor afgeven, betalen moet je hem toch wel (op straffe van boeterente) en dan kun je hem niet vergeten ook.

Ik heb een gecombineerd ABN Amro pakket, 1 keer per maand een creditcard overzicht wat een paar dagen later geincasseerd wordt, geen omkijken naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
[...]

Zijn er nog voorwaarden waar je aan moet voldoen voor je een Rabocard kan aanvragen? (Bijvoorbeeld gemiddeld minimum saldo op rekening ofzo?) Ik wil zelf ook wel eens wat aanschaffen op bijvoorbeeld amazon.com, maar tot nu toe is daar niets van gekomen doordat ik geen creditcard heb.
Volgens mij moet je in het algemeen periodiek een vast inkomen ontvangen op de betaalrekening. Grofweg hanteren ze als kredietlimiet meestal de maandelijkse netto inkomsten.
Zoals in dit topic al gezegd is mijn advies om de creditcard niet als lening te gebruiken, vanwege de hoge kosten. Maar dat lijkt me wel duidelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 28-07-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-03 23:52
Henk007 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:53:
[...]

Volgens mij moet je in het algemeen periodiek een vast inkomen ontvangen op de betaalrekening. Grofweg hanteren ze als kredietlimiet meestal de maandelijkse netto inkomsten.
Zoals in dit topic al gezegd is mijn advies om de creditcard niet als lening te gebruiken, vanwege de hoge kosten. Maar dat lijkt me wel duidelijk.
Het is niet bedoel om dingen op krediet aan te schaffen,maar om incidenteel wat via internet te kunnen kopen. Ik ben overigens student en ook niet echt een inkomen behalve stuffie. Ik had het idee echter beetje weg laten zakken totdat ik dit topic weer zag, vandaar dat ik ook mijn vraag hier stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[...]

Dat is meestal wel een voorwaarde, maar als je inkomsten niet al te hoog zijn kan je altijd proberen in een gesprek uitleggen waarvoor je een cc nodig hebt...
Zijn er nog voorwaarden waar je aan moet voldoen voor je een Rabocard kan aanvragen?
Ik heb zelf de Rabocard als onderdeel van mijn studentenpakket (voorwaarde is dat je stufi daar binnenkomt), heb verder geen noemenswaardige inkomsten... Bestedingslimiet van de CC is dan ook 'maar' ;) 1500 euro per maand. En inderdaad informeer gewoon bij de bank...

[ Voor 25% gewijzigd door Cadezo op 28-07-2008 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Het is ideal voor dingen als borg voor een huurauto in het buitenland, en het boeken van hotels (hostelworld!!)..

Ik gebruik hem niet om tv's/hardware te kopen, dat pin ik gewoon (je moet toch betalen)

Zit overigens bij de Rabobank, inderdaad gewoon een briefje met de bestedingen en later een afschrijving. Een CC is niet meer iets om bang van te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Anoniem: 88197 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:33:
Nadeel is dat je de pas nooit kwijt moet raken, dan ben je flink de sjaak. Verder geen nadelen kunnen ontdekken.
Melding binnen 24 uur is altijd 100% verzekerd.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
[...]

Tot 2500 euro "krediet" is met een normaal inkomen zonder problemen (BKR e.d) makkelijk aan te vragen.

Mijn zakelijke kaart staat trouwens niet geregistereerd bij het BKR terwijl de kaart wel op mijn naam staat. (waarschijnlijk als ik niet betaal komen ze het bij de baas halen). Overigens zijn standaard kaarten bij normaal afbetalen geen probleem voor een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Ik heb er eentje aangevraagd met een 999,- euro limiet, dat was het minimum. Hij moet nog goedgekeurd worden maar neem aan dat dat wel goedkomt. Je moet hiervoor een minimum inkomen hebben van 850,- euro netto in de maand (bij de Postbank).

De hoofdvragen heb ik allemaal duidelijkheid op verkregen ondertussen. Wat kleine details zullen gaandeweg wel duidelijk worden. Als het niks is zeg ik hem gewoon na het eerste jaar op. Maar betaal ik eenmaal het examen ermee, dan heb ik hem al eruit.

Bedankt alle voor de hulp _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Woodsy schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:26:
[...]
Nu las ik daar
# Betalen met uw Postbank Card is gratis voor betalingen in Nederland en de overige eurolanden*, in de niet eurolanden betaalt u 1% koersopslag per transactie.
# Geld opnemen (in euro's) met de Postbank Card in Nederland en de overige eurolanden* kost € 4,50 bij een geldautomaat. Hier heeft u een pincode voor nodig. Bij de balie van een bankkantoor betaalt u 3% met een minimum van € 4,50 aan opnamekosten. Voor geldopnames in niet eurolanden (in vreemde valuta) betaalt u naast de opnamekosten 1% koersopslag.

[...]
Die 1% betaal je als toeslag bovenop de actuele wisselkoers bij aankopen van buiten de eurozone (dus in andere valuta dan euro).
Voor een dollar van bijvoorbeeld EUR 0,60 betaal je dus EUR 0,606.

Die EUR 4,50 is alleen voor kasopnames (geldautomaat) t.l.v. je creditcard en niet voor andere betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Cobb schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:45:
Ik heb er eentje van de ANWB en dat werkt prima. Je krijgt na een x aantal weken een acceptgiro, betaal je die binnen de termijn is er niets aan de hand en betaal je geen rente. Ook stond deze niet geregistreerd bij het BKR!
Volgens mij staan alle creditcards geregistreerd bij het BKR, het is toch een vorm van krediet.

Ps: niet alle registraties bij BKR hoeven negatief te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

curry684 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 00:09:
[...]

Melding binnen 24 uur is altijd 100% verzekerd.
Ow? Dat wist ik niet. Weer wat geleerd...

Verder is borg inderdaad superhandig. Voor de vakantie een overnachtingshotel geboekt, moest mijn cc-gegevens ook invullen. Wordt niets afgeboekt, maar is een borg voor als ik niet op kom dagen .Mag gewoon bij aankomst/vertrek betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Slasher schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:27:
[...]

Volgens mij staan alle creditcards geregistreerd bij het BKR, het is toch een vorm van krediet.

Het BKR is dan ook een meerkoppig monster zonder eenduidig doel of beleid: het registreert niet alle vormen van krediet (afaik looptijd >3mnd oid.) en registreert zelfs zaken die volstrekt niets met krediet van doen hebben (gsm abo's bv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slasher schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:27:
[...]

CC wordt zeker weten bij BKR geregistreerd.

@Rukapel: Experian registreert telefoonabonnementen... Dat doet BKR niet (meer).
Dacht trouwens dat elke cc daar geregd werd, niet dus?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 88197 op 29-07-2008 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25

Mx. Alba

hen/die/zij

In Frankrijk is je bankpas ook een credit card. We konden kiezen tussen EC/MC of Visa, en dus heb ik een EC/MC genomen en mijn vrouw een Visa, onder het mom van, dan werkt er altijd wel eentje. En het kost ons nog geen €50 per jaar.

We zijn ondertussen terug in Nederland maar ik denk dat ik die credit cards gewoon aanhoud. Verdomd handig voor aankopen op internet, en voor borg bij hotels. En omdat het Franse kaarten zijn staan ze ook niet bij het BKR :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Mx. Alba schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:12:
In Frankrijk is je bankpas ook een credit card. We konden kiezen tussen EC/MC of Visa, en dus heb ik een EC/MC genomen en mijn vrouw een Visa, onder het mom van, dan werkt er altijd wel eentje. En het kost ons nog geen €50 per jaar.

We zijn ondertussen terug in Nederland maar ik denk dat ik die credit cards gewoon aanhoud. Verdomd handig voor aankopen op internet, en voor borg bij hotels. En omdat het Franse kaarten zijn staan ze ook niet bij het BKR :)
offtopic, maar waar ik me in frankrijk zo over verbaast heb is dat ze daar nog Girobetaalkaarten gebruiken, volgens mij gebruiken wij die hier al 15 jaar niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Slasher schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:38:
offtopic, maar waar ik me in frankrijk zo over verbaast heb is dat ze daar nog Girobetaalkaarten gebruiken, volgens mij gebruiken wij die hier al 15 jaar niet meer :P
Ze gebruiken daar zelfs nog cheques. Toch moet ik toegeven dat cheques heel praktisch zijn want je kan er namelijk ook particulieren mee betalen. Loop je op een rommelmarkt en zie je iets leuks maar heb je geen contant geld op zak, maakt niet uit, dan schrijf je toch een cheque uit? Je collega haalt lunch voor je maar je kan niet (gepast) betalen, simpel, je schrijft een cheque voor hem. Of bijvoorbeeld bij een particulier een auto kopen en in meerdere termijnen betalen, dat kan heel makkelijk door een gewenst aantal cheques uit te schrijven; je hebt dan al officieel het volledige bedrag betaald (want een cheque is een wettig betaalmiddel) en de verkoper is er dus zeker van dat hij zijn geld krijgt, en jij kan makkelijk gespreid betalen.

Van ongedekte cheques zijn banken niet gecharmeerd trouwens. Het is mij één keer voorgekomen dat een cheque die ik uitgeschreven had nét op het verkeerde moment geïnd werd (tussen het afschrijven van de huur en het te laat binnenkomen van mijn salaris) en ik was meteen interdit bancaire (equivalent aan een negatieve BKR-notering). Maar op het moment dat zo'n cheque alsnog binnen 4 weken geïnd kan worden wordt die notering ook meteen weer vernietigd. Duurt het langer dan een maand, dan blijft de notering een tijd staan... Dan moet je direct al je chequeboekjes inleveren en mag je geen geld meer pinnen of met je bankpasje betalen; je mag alleen maar bij jouw bankfiliaal persoonlijk geld opnemen. Als dat je een keer boven het hoofd heeft gehangen pas je in het vervolg wel op dat je genoeg geld hebt als je een cheque uitschrijft :D

[/offtopic]

[ Voor 30% gewijzigd door Mx. Alba op 29-07-2008 15:57 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Rukapul schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:54:
[...]
en registreert zelfs zaken die volstrekt niets met krediet van doen hebben (gsm abo's bv.).
Wellicht worden abonnementen niet geregistreerd maar een geactiveerde simkaart vertegenwoordigt wel degelijk een krediet. Een mobiel abonnement wordt ook wel postpaid genoemd, omdat je achteraf betaalt en dus op krediet belt. De hoogte van dat krediet kan wel enkele duizenden euro's bedragen, getuige de berichten over torenhoge telefoonrekeningen. Meestal heeft een provider wel een afdeling die de kosten in de gaten houdt. Zodra een 'normale' beller plotseling een totaal afwijkend belpatroon vertoont, kan deze afdeling, afhankelijk van de betalingsgeschiedenis van de klant, een voorschot vragen voor de reeds gemaakte kosten. Ook is dan direct duidelijk of de hoge kosten daadwerkelijk door de klant zijn gemaakt en niet door misbruik.

Herhaaldelijke en ernstige betalingsachterstanden worden wel gemeld bij BKR.

Zo'n monitoring van uitgaven vindt ook plaats bij de creditcardmaatschappijen. Ik ben al verschillende keren na een relatief grote uitgave gebeld voor een extra authorisatie. En ik kreeg toen ik in Amerika was midden in de nacht een alarmerend sms-bericht nadat ik de telefoon niet opnam, met de tekst of ik zo spoedig mogelijk contact kon opnemen met Visa in verband met het vermoeden van fraude.

Dus moest ik met mijn slaperige hoofd uitleggen dat ik al die betalingen de afgelopen periode wel zelf had gedaan.

Maargoed, beter een keertje te vaak gewaarschuwd dan te weinig :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:30

Acheron

updatepack.nl

Ik gebruik ook de VISA creditcard van de ANWB. Dit gaat allemaal via de webinterface. Bij het aanvragen van deze kaart staat deze wel standaard op gespreid betalen wat niet erg netjes is maar goed. Echter een paar maanden geleden werd het systeem overgezet naar ICS, welke niet erg uitblinkt in overzichtelijkheid. Toen ik later eens bij de opties keek was deze weer teruggezet op gespreid betalen! Let dus erg goed op en houd zelf de betalingstermijnen in de gaten.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Rukapul schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:54:
[...]

Het BKR is dan ook een meerkoppig monster zonder eenduidig doel of beleid: het registreert niet alle vormen van krediet (afaik looptijd >3mnd oid.) en registreert zelfs zaken die volstrekt niets met krediet van doen hebben (gsm abo's bv.).
Pertinent niet waar - BKR registreert je kredietwaardigheid, en past dus alleen je rating aan bij wanbetaling van je GSM abo, tot die tijd niets.

edit:
kleine toevoeging: het doet dus niets met je rating tot je wanbetaalt, bij een normale kredietwaardigheidscheck krijgt bank of hypotheekverstrekker etc. dus niet je GSM of non-afbetaling CC's te zien
Anoniem: 88197 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:54:
[...]

CC wordt zeker weten bij BKR geregistreerd.
Eveneens pertinent niet waar. Bij een creditcard kun je er in vrijwel alle gevallen voor kiezen dat je oftewel maandelijks het volledige openstaande bedrag direct afrekent (dus geen krediet, dus geen registratie) of dat je maandelijks een vast deel van het openstaande bedrag afrekent (dus wel krediet, dus wel registratie).

[ Voor 10% gewijzigd door curry684 op 29-07-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 09:01
curry684 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:22:
[...]

Pertinent niet waar - BKR registreert je kredietwaardigheid, en past dus alleen je rating aan bij wanbetaling van je GSM abo, tot die tijd niets.

edit:
kleine toevoeging: het doet dus niets met je rating tot je wanbetaalt, bij een normale kredietwaardigheidscheck krijgt bank of hypotheekverstrekker etc. dus niet je GSM of non-afbetaling CC's te zien

[...]
Kleine toevoeging. Het BKR registreert je kredieten (>= 3 maanden) en eventueel je wanbetaalgedrag. De bank/hypotheekverstrekker bepaalt vervolgens zelf of je kredietwaardig bent.
Anoniem: 210014 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:30:
http://www.bkr.nl/MeestGesteldeVragen.aspx?pid=77
Ik zou eens navragen of het BKR credit cards registreert. Het lijkt mij van wel.
Bij je linkje staat ook dat ze kredieten met een looptijd van 3 maanden of meer registreren. Dus een credit card zonder gespreid betalen feature wordt niet geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Anoniem: 210014 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:28:
In de Angelsaksische landen zijn credit cards de debit cards van de Europese Unie. Of een credit card nu wel of niet op termijn afbetalen staat vind ik geen kwestie van fatsoen of geen fatsoen. Je mag er vanuit gaan dat volwassenen op een goede manier met hun geld en dus ook krediet omgaan. Ik vind het een non discussie om banken enzovoorts verantwoordelijk te stellen voor het gedrag van volwassenen.
Zoiets dient wel heel duidelijk op het aanvraagformulier te staan.

Gespreid betalen is een aanvullende dienst waar kosten aan verbonden zijn, dus iets wat je imho apart aan zou moeten vinken.
Dat een bank niet doet is in zoverre nog wel acceptabel, maar de optie voor normale betaling zou dan wel duidelijk op het aanvraagformulier moeten staan.

Als je dit pas na de aanvraag via andere formulieren en kleine lettertjes kan corrigeren vind ik dat wel degelijk onfatsoenlijk.

Als ik een product of dienst bestel mag ik verwachten dat er niet standaard andere betaalde diensten of extra's meegeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
curry684 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:22:
[...]

edit:
Een hyptoheekadviseur van de Rabo heeft vorig jaar (ongevraagd en zonder instemming en dus illegaal) een BKR toets laten doen voor een orienterend gesprek: de diverse creditcards van ons werden niet vermeld, een gsm abo wel (uiteraard altijd op tijd betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Hmm bedenk me dat dit op zich wel zou kunnen - ik heb ze er nog nooit op zien staan maar ik bel natuurlijk al een eeuwigheid niet meer prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 19:11

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Rukapul schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 10:35:
Een hyptoheekadviseur van de Rabo heeft vorig jaar (ongevraagd en zonder instemming en dus illegaal) een BKR toets laten doen voor een orienterend gesprek: de diverse creditcards van ons werden niet vermeld, een gsm abo wel (uiteraard altijd op tijd betaald).
Ben je toen direct niet meer in zee gegaan met deze meneer?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Anoniem: 210014 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:28:
Je mag er vanuit gaan dat volwassenen op een goede manier met hun geld en dus ook krediet omgaan.
Dat zou mooi zijn als dat zo werkt, maar ik denk dat je hiermee de mensheid een beetje overschat. De meeste mensen hebben een redelijk groot gat in de hand.

Hier weer zo'n leuk voorbeeldje:
http://www.telegraaf.nl/d...zijn_snel_failliet__.html

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Interessant! Wij ook een hypo-gesprek bij de Rabo en die kwamen ook ongevraagd en zonder onze toestemming naar voren met onze BKR-gegevens. :(

Stond helemaal niets op omdat we de afgelopen 6 jaar in Frankrijk hebben gewoond, en de laatste vermelding alweer meer dan een jaar verlopen was, maar ook met die verlopen vermelding kwam hij nog aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Er zit volgens mij verschil in wat een rabobank zo naar voren kan toveren en wat je zelf aan informatie krijgt als je zelf een BKR-check laat doen.

Bij ons konden ze wel aangeven dat op de naam van mijn vriendin een krediet(mogelijkheid) van €20k stond, maar hoe en wat precies konden ze niet zeggen. Na zelf het BKR-ding aangevraagd te hebben, bleek dat een doorlopend krediet (niet in gebruik) van haar ouders te zijn, welke door de OHRA op de één of andere manier aan mijn vriendin en haar pa waren gekoppeld. Dus die notering was ook zo opgelost :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hillie schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:00:
[...]

Ben je toen direct niet meer in zee gegaan met deze meneer?
Dat had andere redenen, maar ik drop het af en toe in een forum ;)

(M´n hypo is wel van de Rabo, maar via een andere tussenpersoon.)
Pagina: 1