• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:25
Dag mensen,

Allereerst wil ik melden dat dit niet mijn 1e PC is die ik gebouwd heb, ik heb dit zelfs als werk gedaan en ben daar veel problemen bij tegengekomen, maar met deze ben ik nu al de hele dag bezig (met dit warme weer :S)

Ik heb een nieuw systeem gekocht, namelijk een Asus P5E met een Intel E8400 en 4GB DDR2 800mhz geheugen. Mijn videokaart (ATI HD3870) en mijn DVD-rw en DVD-Rom en harde schijven en Cooler Master 520W voeding heb ik overgenomen van mijn oude systeem.

Ik druk de pc aan, hij start op, dus ik de bios instellingen goed voor RAID en dergelijke en sla dit op.
De PC wil herstarten, maar dit gaat niet zoals ik het gewent ben, hij gaat op een harde manier uit. Je hoort ook een tik. Dat deed ie bij mijn oude pc niet.

De pc gaat weer aan, maar ik krijg geen beeld, ook geen piepjes. Dus ik heb ander geheugen geprobeerd, een oude 775 Celeron allemaal tevergeefs.

Dus ik reset mijn bios door de batterij eruit te halen, paar keer op de aan/uit knop rammen en de batterij weer in het moederbord te klikken.
Hierdoor ging de PC weer aan, maar ik moet dus wel de bios instellingen weer goed zetten, dus ik druk op F2 voor defaults.
Direct reset mijn PC weer en ik krijg geen beeld.

Wat me verder op viel is dat de PC traag reageert op de aan/uit en reset knop. Dus ik heb het moederbord nagekeken op eventuele lekke of bolle condensatoren, maar ik zie niets.

Dus ik dacht, misschien staan de instellingen van het geheugen verkeerd, dus ik boot in de bios en zet alle timings goed. Save & Quit. Hij reset weer (op de harde manier) en ik krijg geen beeld.

Er gaan trouwens ook geen lampjes branden van de USB muis en toetsenbord.
Ik heb helemaal niets in het moederbord zitten, alleen de videokaart processor en geheugen.
Ik weet 100% zeker dat ik alles goed heb aangesloten.

Is dit probleem bij iemand bekend of weet iemand wat ik nog kan testen. Ik heb de FAQ doorgelezen, maar daar kom ik niet verder mee.

Alvast bedankt.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Probeer Fail safe defaulds eens in de BIOS

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 10:34
die harde tik, komt ie uit de voeding?
zou dat niet een beveiliging zijn die aanspringt? Als dat wel zo is, en dat kan, dan zit er toch iets niet goed...dan zou er iets moeten kortsluiten lijkt me...

• Pinjataaa
Speedlink schreef op maandag 28 juli 2008 @ 17:19:
die harde tik, komt ie uit de voeding?
zou dat niet een beveiliging zijn die aanspringt? Als dat wel zo is, en dat kan, dan zit er toch iets niet goed...dan zou er iets moeten kortsluiten lijkt me...
Nee, ik leg het verkeerd uit. Normaal als een pc herstart doet ie dat rustig, maar als ik de bios opsla, dan hij herstart ie, maar het lijkt net of ik de stekker eruit trek (denk aan hdd's enzo). Het is iig anders dan een normale herstart. Ik heb dit bordje ook bij een kameraad ingebouwd vorige maand en daar had ik geen enkel probleem mee.

@ Speedy-J

Ik kan niks vinden van Fail safe bios..

Edit:

Als ik de bios reset en ik doe hem aan krijg ik weer beeld, druk ik op F1 zodat ik in de bios kom en ik druk op ESC zodat ie niets opslaat en wel sluit. De PC herstart dan wel goed.
Dus zodra ik op Default settings reboot doet hij het niet meer.

Ik lees iets over dat de nieuwe bios de Memory voltage te laag zet, ff testen.
Geen succes.

[ Voor 20% gewijzigd door Pinjataaa op 28-07-2008 17:31 ]

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Had dit ook met mijn P5E moederbord. Ik hoorde ook een tik en dacht dat het aan mijn voeding lag, wat uiteindelijk niet zo was. Bij mij werd het probleem verholpen toen ik er een nieuwe cpukoeler op had gezet.

Verwijderd

het is wel zo dat op de p5e fan aansluitingen weggelaten zijn, daar het in feite een maximus formula is, denk dat de kabel van de cpu koeler omsteken miss helpt, moet je wel even f1 drukken voor de cpu fan error, maar daar is mee te leven d8 ik zo :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2008 18:03 ]

• Pinjataaa
Eli3l schreef op maandag 28 juli 2008 @ 17:52:
Had dit ook met mijn P5E moederbord. Ik hoorde ook een tik en dacht dat het aan mijn voeding lag, wat uiteindelijk niet zo was. Bij mij werd het probleem verholpen toen ik er een nieuwe cpukoeler op had gezet.
Bij mij heeft het niet geholpen, heb de stock koeler vervangen met een Arctic freezer 7, maar nog steeds geen beeld defaults van bios.

Ook jouw tip mocht niet baten frietjemet..

[ Voor 4% gewijzigd door Pinjataaa op 28-07-2008 18:05 ]

Verwijderd

miss iets mis met een van de schijven die je in raid wil zetten?

• Pinjataaa
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:04:
miss iets mis met een van de schijven die je in raid wil zetten?
Schijven zitten er niet eens achter, RAID heb ik niet ingesteld.
Ik hoef alleen maar op F2 (load bios default) te drukken en ik heb al geen beeld meer. Ik moet dan weer de bios resetten. Dus ik kan dus niks met mijn bord nu :(

Ik heb er nu een Celeron inzitten, 2.8 ghz ofzo. Maar doet hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Pinjataaa op 28-07-2008 18:09 ]

Verwijderd

miss staat een voltage te laag, kijk eens in hardware monitor, mijn maximus knalt ze altijd flink omhoog (lees: vUP), voor de nb heb ik nu 1.35, 1.31 is zonder oc goed te doen, 1.33 is het beste in mijn ogen, sb op 1.1 of 1.125, 1.5 voltage gewoon op 1.5 zetten, de rest hangt van jouw hardware af, maar van die andere voltages ben ik er zeker van dat ze stabiel zijn :)

• Pinjataaa
Nope geen resultaat.
Hij knalt weer uit na het saven van de bios (alsof hij afsluit). En even later gaan de koelers weer draaien, de koelers stoppen weer, de koelers gaan weer draaien en blijven ook draaien, maar zonder beeld.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
Laatste BIOS al in mobo gezet? Kan zijn dat hij je proc niet goed herkent...

Lijkt me raar, aangezien celly ook niet werkt, maar misschien toch eens proberen waard?

Verwijderd

nu heb ik ook niet echt ideeën meer :( als de defaults al niet werken...

miss een scheef pinnetje in je cpu socket? had ik bij mijn p5w dh deluxe, de regenboog in heerlen kon het niet repareren ondanks hun kunde op pc gebied, ik heb zelf een (platkop) schroevendraaier gepakt en even dat pinnetje teruggebogen en hij werkte weer, kijk ook eens of alle stekkers goed aansluiten, er geen kabels uit de stekkers geduwd zijn en meer van dat soort dingen.

• Pinjataaa
rdfeij schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:27:
Laatste BIOS al in mobo gezet? Kan zijn dat hij je proc niet goed herkent...

Lijkt me raar, aangezien celly ook niet werkt, maar misschien toch eens proberen waard?
Had ik direct al gedaan..

@ hierboven, ik zal de pinnetjes even nakijken, maar het lijkt me sterk want hij start wel gewoon op de 1e keer. Ik ga hem eens opbouwen zonder kast.. Als het dan nog niet werkt ga ik hem meenemen naar het werk en ga ik alles vervangen :S CPU, Geheugen, voeding etc.

In ieder geval bedankt alvast.
Balen man, een week gewacht op mijn nieuwe spulletjes en dan kan ik nog niks :(
Maaaaaaar, geef toe, probleem zoeken is ook wel een beetje leuk :D :D

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Pinjataaa schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:59:
Dag mensen,

Ik druk de pc aan, hij start op, dus ik de bios instellingen goed voor RAID en dergelijke en sla dit op.
De PC wil herstarten, maar dit gaat niet zoals ik het gewent ben, hij gaat op een harde manier uit. Je hoort ook een tik. Dat deed ie bij mijn oude pc niet.
Dat is normaal, dat doet mijn Maximus Formula ook en vele andere moederborden met dezelfde chipset ook.
Pinjataaa schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:59:
Wat me verder op viel is dat de PC traag reageert op de aan/uit en reset knop. Dus ik heb het moederbord nagekeken op eventuele lekke of bolle condensatoren, maar ik zie niets.
Ook normaal, iig bij de power knop. De reset zou volgens mij wel direct moeten werken.

Dus je hebt alleen het probleem dat je pc bij de 2e keer geen beeld wil geven. Je zou een andere voeding en videokaart kunnen proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door matel op 28-07-2008 18:43 ]

• Pinjataaa
Thnx, dat is heel mooi om te weten. Ik vond het heel raar klinken omdat ik het niet gewend ben.

Dan ga ik nu even een andere voeding zoeken bij een kameraad.

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 10:34
Ik zou iig een andere voeding proberen en eventueel andere graka

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
ik had op mijn maximus formula eerst verkeerd geheugen... de eerste keer wilde hij wel booten, daarna niet meer (bios-reset, timings/voltages/snelheden handmatig instellen, dan kon het weer een keer (soms 2x)). Later kwam ik erachter dat hij geen 128M chips ondersteund. Aangezien je de P5e makkelijk kunt "upgraden" naar een Maximus Formula of een Rampage Formula is jou bord daar waarschijnlijk ook niet compatibel mee...

Staat je geheugen in de QVL?

• Pinjataaa
Ik heb gewoon 2x 2GB TakeMS geheugen, maar staat niet in de QVL.

Dr zitten in totaal 16 chips op, dus dat moet ook 128M zijn?

Je hebt gelijk, in het boekje staat: This motherboard does not support memory modules made out of 128Mb chips.

Dat is mooi kloten, dus ik moet nu 4x 1GB gebruiken om alsnog 4GB geheugen te hebben? :S
Hopelijk kan ik het ruilen, heb het zaterdag ontvangen. Dan neem ik wel Kingston HyperX 2x 1GB ddr2 800 ofzo. https://www.afuture.nl/artikel.php?id=27

[ Voor 77% gewijzigd door Pinjataaa op 28-07-2008 20:09 ]

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
Zijn genoeg andere oplossingen... ik ga binnenkort ook ander geheugen halen.
o.a. productnummers (bij Sallandautomatisering (woon in raalte :d)) 41838 (GeIL DDR2 Value Series Dual Channel 4096 MB, PC6400, 800 MHz), 34434 (OCZ2G8004GK), 41212 (OCZ2T800C44GK) en 47238 (OCZ2RPR10664GK)kunnen er sowieso in (heb alvast wat voorwerk gedaan ;) ).

Dit zijn allemaal 2x2GB reepjes, maar er zijn nog (veel) meer. Ik wil rond deze prijs uitgeven aan geheugen (het geld groeit me niet op de rug :+ , jammer genoeg), maar natuurlijk kan je het zo duur maken als je wilt.

[ Voor 23% gewijzigd door zjorsie op 28-07-2008 20:34 ]

• Pinjataaa
Ik wacht af wat Afuture.nl te vertellen heeft en of ik het geheugen om kan ruilen. Ik hoop het.
Heel erg bedankt voor je hulp, anders zat ik vannacht nog steeds te zoeken :p

Die Geil geheugen is wel interessant, is ook nog eens de goedkoopste :)

[ Voor 17% gewijzigd door Pinjataaa op 28-07-2008 20:50 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier een Asus P5KR (P35+ICH9R) die ook uitknalt wanneer op Save & Exit Setup wordt gedrukt. Is normaal.

Wanneer je de processor overklokt gaat de PC niet eens in één keer aan, maar valt even stil waarna hij wel normaal doorstart. Zal wel een soort van koude start feature zijn. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Ik gebruik trouwens 2x2GB Corsair 800 geheugen, werkt ook perfect.

@hierboven: klopt, maar alleen als je de pc na het uitzetten van het stroom haalt. Anders start hij wel in 1x door.

[ Voor 47% gewijzigd door matel op 29-07-2008 00:23 ]

Verwijderd

ik heb zelf ook 2 x 2 gb geheugen, maar dan van g.skill, corsairs hebben wel vaker wat tegenzin op asus borden, had zelf 4 x 1 gb en die vroegen me toch 2.1v waar 1.8v vermeld werd :O

maar ze werkten wel, hoop voor je dat je geheugen het probleem is, problemen oplossen blijft niet eeuwig leuk :P

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 01:56 ]

• Pinjataaa
Ik heb er nu 1GB DDR2 Kingston in gedrukt op het werk, nieuwe voeding.
Andere videokaart, zelfde probleem.
óf beide CPU's zijn niet goed óf het bord is defect, ik ben bang voor het laatste.

Ik haal even een andere C2D op bij RMA :p (wel leuk trouwens, tijdens werk tijd O-) )

Mijn C2D is kapot, de Celeron heeft een 533Mhz FSB dus wordt niet ondersteund!
Ik heb nu een leen C2D en hij draait! Met 2x2GB dus. Ik kan hem zo vaak herstarten als ik wil.
Heerlijk dat piepje in het begin :D
Gelukkig is de processor DOA, dus dat is snel geregeld...

Bedankt voor jullie hulp!
Afbeeldingslocatie: http://www.goseeumsams.com/banana.gifAfbeeldingslocatie: http://www.goseeumsams.com/banana.gifAfbeeldingslocatie: http://www.goseeumsams.com/banana.gif

[ Voor 53% gewijzigd door Pinjataaa op 29-07-2008 09:35 ]

Pagina: 1