Toon posts:

oudere Harman kardon inruilen voor nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ben reeds 10 jaar tevreden bezitter van een Harman Kardon receiver AVR 25.
Werkt prima, maar deze kan maximaal dolby prologic aan.
Nu vraag ik me af als ik overstap naar een nieuwer model Harman Kardon 5(of meer).1 dat ik het verschil wel degelijk ga horen, maw gaat het de moeite zijn.
Ter info:
Speakers zijn ook een 10-tal jaar oud: Front(Kenwood 25cm woofer), center Infinity, sub powered JBL 100W 30cm woofer, rear JBL 2-way (vraag me niet naar de exacte modellen). De speakers zelf wil ik niet veranderen.
DVD speler (huis-, tuin- & keuken) vcr-dvd model Samsung.
De receiver gebruik is tevens voor radio/cd en tv/dvd.
Momenteel sluit ik geen video aan op de HK receiver, heb hier ook geen nood aan, de HK doet dus alleen aan audio.
Graag jullie idee en constructieve kritiek hierover.
Alvast bedankt.

Verwijderd

als je geen moer om DTS geeft zou ik niet upgraden want kwa geluidskwaliteit ga je geen verbetering horen en zeker niet met die mix van verschillende speakers die je er nu op na houdt. (daar is imho wel verbetering te halen!)

Heb overigens zelf wel die upgrade gedaan 2 jaar terug, van av35 naar nieuwe serie, omdat ik de extra digitale ingangen wel prettig vond met meerdere digitale bronnen en wel graag DTS wilde hebben.

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Als je momenteel een "simpele" DVD speler gebruikt om je CD's mee af te spelen is er een kans dat het geluid er op vooruit gaat wanneer je een digitale aansluiting gebruikt omdat de DAC in een beetje receiver (die je gebruikt bij digitaal signaal) waarschijnlijk beter is dan die in je DVD speler.

Surround geluid zal vast iets beter te plaatsen zijn als je DD/DTS geluid afspeelt, maar of dat met al die verschillende speakers uit de verf komt is inderdaad de vraag.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 14:08
mensen hij zegt dat hij alleen dolby prologic heeft, dus zeer waarschijnlijk ook geen digitale aansluitingen enzovoort.

dolby prologic is geen echte surround, hij maakt van binnenkomend stereo geluid een soort nep surround geluid. Dus ja voor echte surround beleving kun je winstmaken. Maar dan moet je dvd speler wel een digitale/ analoge 5.1 uitgang hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Speeddragon op 28-07-2008 18:36 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad de HK heeft momenteel alleen prologic (destijds was dat het maximum he),
maar de dvd speler heeft wel digitaal uit, dus dat is geen probleem.
Verder heb ik wel bijna geen dvd's met dts geluid dus.
Die opmerking van verschillende merken speakers begrijp ik niet zo goed, aangezien ze elk apart (behalve natuurlijk de achter links en rechts bij prologic) worden aangestuurd?
Bottomline-vraag is dus of ik echt het verschil ga merken (of alleen wat geld ga uitgeven voor een nieuwe look)?

• klaasjanb
Speeddragon schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:33:
dolby prologic is geen echte surround, hij maakt van binnenkomend stereo geluid een soort nep surround geluid.
Klopt niet helemaal. DPL maakt gebruik van speciaal gecodeerd stereo geluid waaruit een 4.0 of 5.1 geluidstrack afleidbaar is. Dat is niet te vergelijken met de trucs die surround geluid maken van _niet_ vooraf geprepareerd stereo geluid.

• klaasjanb
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:10:
Verder heb ik wel bijna geen dvd's met dts geluid dus.
De nederlandse uitgaves van dvd's missen vaak de DTS geluidstrack, maar hebben wel altijd een dolby digital soundtrack. DTS kan in theorie iets beter klinken, maar het verschil tussen beide valt meestal nauwelijks te horen.
Die opmerking van verschillende merken speakers begrijp ik niet zo goed, aangezien ze elk apart (behalve natuurlijk de achter links en rechts bij prologic) worden aangestuurd?
Er zal ongetwijfeld geluid uit alle speakers komen, maar als de speakers uit een gemixte set allemaal verschillende klank hebben krijg je natuurlijk wel een per speaker afwijkende weergave van het bronmateriaal. In dat geval is het misschien zinvoller om eerst in (matchende) speakers te investeren ipv in een versterker. Aan de andere kant: als je het nu goed vindt klinken en er gelukkig mee bent moet je het vooral zo houden ;)
Bottomline-vraag is dus of ik echt het verschil ga merken (of alleen wat geld ga uitgeven voor een nieuwe look)?
Ik durf er best wat op in te zetten dat je _verschil_ hoort; of het de moeite waard is moet je zelf bepalen. Bij de betere hifi zaken kan je misschien een demo receiver op proef krijgen.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 14:08
klaasjanb schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:26:
[...]

Klopt niet helemaal. DPL maakt gebruik van speciaal gecodeerd stereo geluid waaruit een 4.0 of 5.1 geluidstrack afleidbaar is. Dat is niet te vergelijken met de trucs die surround geluid maken van _niet_ vooraf geprepareerd stereo geluid.
Maar mijn oude pioneer versterker met dpl, krijg toch echt maar een 2 kanaals geluid toegevoert vanuit mijn cd speler/ipod of andere bron. Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Speeddragon schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 03:04:
[...]

Maar mijn oude pioneer versterker met dpl, krijg toch echt maar een 2 kanaals geluid toegevoert vanuit mijn cd speler/ipod of andere bron. Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Het zijn 2 fysieke kanalen, maar over die 2 kanalen gaan dmv een slimme 'compressie' techniek toch 4, 5 of 6 kanalen aan audio.

Daarom is Dolby Pro Logic duidelijk anders dan bijvoorbeeld een 1000hz filter wat van een normaal stereo of zelfs mono kanaal probeert 5.1 geluid te maken (wat soms brakke effecten geeft als de ene keer een geluidje wel door de achterspeakers komt en dan weer niet, iets wat mijn set vaak doet tijdens reclames op TV)

De bron moet dus ook echt DPL sturen, of een apparaat dit kan staat op het apparaat en bij mijn receiver gaat er dan ook een lampje branden om aan te geven dat DPL inderdaad gebruikt wordt.
Bij de Wii werkt dit echt heel erg goed, Mario Galaxy bijvoorbeeld heeft echt perfect 5.1 geluid dankzijn DPL.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 03:25 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Dat is wel DPL 2, dat een gigantische verbetering is t.o.v. de originele DPL.
Met DPL 2 zijn echt 5.1 gescheiden kanalen te realiseren, met DPL maar 4.1 (achter is 1 kanaal) en bovendien van een stuk mindere kwaliteit dan met DPL 2.
Bovendien zijn er volgens mij geen receivers die wel DPL 2 ondersteunen, maar geen DTS of DD, aangezien DPL 2 nieuwer is dan DD en DTS.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de feedback.

Anderzijds dacht ik zelf aan Onkyo, maar deze vind je moeilijk 2dehands...

wat denken jullie van Onkyo TX_SR505 aan 256€?
http://www.redcoon.be/ind.../Onkyo_TX_SR_505_E_zwart/

Ik moet dus helemaal geen videoswitching hebben, gebruik de receiver alleen als tuner en versterker van de dvd/tv audio.
Dus die 27 ( video aansluitingen (component/s-video/hdmi,...) hebben in mijn geval geen nut en blijven dus onaangesloten.
Pagina: 1