Wireless webcam verstuurt geen notifications

Pagina: 1
Acties:

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-03 15:41
Recent heb ik een Linksys WVC-200 wireless webcam gekocht. Belangrijkste doel: security camera. De camera heeft een "motion detect" mode: bij constateren van beweging kan de camera geheel zelfstandig een email alert versturen; dus ook zonder dat er een PC aan staat. Dit loopt geheel via de wireless router.

Nu komt het probleem. De camera heeft de optie om "text only" email te versturen, of met een video-attachment. "Text only" werkt perfect, met video attachment niet. De reden dat ik in dit forum post, is een vermoeden dat het aan het netwerk (of aan mijn provider) ligt. Oftewel: weigert de wireless router (of de smtp-server) de emailtjes van de camera, bijvoorbeeld als er een vreemd/te groot attachment aan zit?

Waarom dit vermoeden? Alles werkt verder prima. Ook lokaal op pc opnemen van video werkt prima, inclusief de motion detect. Zodra er iemand door het beeld loopt, heb ik even later een mooi video fragment op m'n harddisk staan. De email wordt ook netjes verstuurd, *mits* het de "text only" versie is.

Daarvoor heb ik wel zaken als de smtp-server, het "from:" adres, het "to:" adres, en het subject moeten invullen. En die kloppen dus allemaal: de mailtjes komen aan.

Concreet dus de vraag: weigert de router of een smtp server bepaalde mailtjes, als ze te groot zijn? Niet aan bepaalde eisen voldoen? Andere redenen? En is er een manier om dat te merken? De logfile van de camera zelf geen weinig uitsluitsel.

PS: Na enig contact met Linksys helpdesk is de camera al RMA gegaan, en heb ik een nieuwe gekregen. Die heeft echter *precies* hetzelfde 'probleem'. Ik vermoed dus dat het niet aan de camera ligt....

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 11:21
Hoe groot zijn de bestanden?

het kan best zijn dat je een limiet heb op de grote van e-mails. Ik heb b.v. zo ingesteld op mijn mail server dat ik geen attachments kan verzenden groter dan 5MB. Als mensen grotere mails gaan versturen kan m'n mail server overbelast raken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een huis tuin en keuken router heeft 'niets' met SMTP te maken, die stuurt alleen maar klakkeloos door.
De SMTP server zelf uiteraard wel. Die kan een bericht weigeren op grond van allerlei redenen.

Wat voor afzender heb je ingesteld in de webcam?
Het is belangrijk dat je daar een bestaand e-mail adres invult (die van jezelf b.v.) zodat als de mail gebounced word, jij de bounce in je mailbak krijgt en kan kijken waarom hij gebounced word.

Toevoeging op hierboven:
Veel mailservers van internet providers accepteren maximaal 10000000 Bytes (ongeveer 6 tot 7 MB, rekeninghoudend met de encoderings overhead van e-mail).
Sommige zitten zelfs op 5000000 Bytes. (3 tot 4 MB)

Heb je enig idee hoe groot de e-mails zijn die de cam verstuurd?
Zo ja, stuur dan eens zelf een e-mail met inhoud van dezelfde grootte en kijk wat daarmee gebeurd.

@Hieronder:
Spam is natuurlijk een goede reden. Misschien heeft de TS wel ergens een spam filter aktief wat deze mailtjes als spam ziet.

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 28-07-2008 16:21 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Ik heb dezelfde camera maar geen problemen met het versturen van filmjes. Het kan inderdaad zoals je zelf al beschreef dat de provider de mail niet verstuurd.. of dat de provider de mail kan ontvangen ivm spam berichten.

• BartS12
Hmm, een aantal zaken uitgeprobeerd, maar nog geen verder resultaat:
- Mijn eigen email adres ingevuld als "from;", maar er komt geen "bounce informatie"
- Naar drie verschillende email adressen toegestuurd (misschien kan de ontvangende mailserver niet om gaan met dit soort mailtjes) -> geen resultaat.
- Vanaf de PC een mailtje gestuurd met 'dezelfde 'content' (dwz zelfde afzender, zelfde 'to addess', alleen een attachment van 2MB) -> Komt wel netjes aan.

In de logfiles van de camera staat het volgende:
* Als ik video attachment UIT heb staan:
07/29/08 02:11:58 SMTP: Send E-mail OK.
07/29/08 02:11:51 Alert: Detected motion in area of window.
en is er letterlijk 2 seconden later al een emailtje in m'n inbox.

* Maar als ik video attachment aan heb staan:
07/29/08 02:15:11 Alert: Detected motion in area of window.

...en dan verder niks. Op geen enkel van de drie ontvangende mail adressen (gmail, hotmail, tele2) . Zelf heb ik nooit bewust spam filters ingesteld; het is dus hooguit mijn provider (tele2) die geheel ongevraagd, en zonder feedback (?) bepaalde emailtjes compleet dumpt.

Overigens - de video clips die op mijn lokale PC opgeslagen worden, zijn ongeveer 500 KByte voor 10 seconden. Lijkt me dat de grootte dus geen enkel probleem kan zijn.

Iemand nog een ander idee?

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-03 08:22
De SMTP server van je webhost gebruiken? (Als je die hebt tenminste)

En anders zelf een localhost SMTP server opzetten (Kerio o.i.d.), en de mailtjes @ een localhost adres proberen af te leveren? Dan kun je in ieder geval problemen met de camera uitsluiten.

Edit: Of de SMTP server van een gratis webmail gebruiken, bijvoorbeeld die van Gmail.

[ Voor 23% gewijzigd door AndriesLouw op 29-07-2008 03:11 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

BartS12 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 02:19:
In de logfiles van de camera staat het volgende:
* Als ik video attachment UIT heb staan:
07/29/08 02:11:58 SMTP: Send E-mail OK.
07/29/08 02:11:51 Alert: Detected motion in area of window.
en is er letterlijk 2 seconden later al een emailtje in m'n inbox.

* Maar als ik video attachment aan heb staan:
07/29/08 02:15:11 Alert: Detected motion in area of window.
Tja, als ik daarnaar kijk zou je de conclusie kunnen trekken dat de cam in het 2e geval helemaal geen e-mail stuurt. Of het versturen mislukt maar hij zet dat niet in de logfile.

Om daar achter te komen zou je inderdaad even zelf een SMTP server op kunnen zetten, laat de camera daarnaartoe mailen en check in de logs van de SMTP server of de camera (in het 2e geval, met attachment) uberhaubt probeerd om mail te versturen.
Stel deze SMTP server in als relay server en laat hem relayen naar de SMTP server van je internet provider (of wat je ook gebruikt). Mocht die een foutmelding terug geven, dan zie je die ook meteen in de log files van je eigen SMTP server.
Eenmaal met deze informatie kan je misschien gerichter verder zoeken.

500KB grootte lijkt me geen enkel probleem. Maar misschien dat de camera een e-mail formuleerd die niet geldig is en daardoor word geweigerd door de SMTP server. Maar dat ga je vanzelf ontdekken als je bovenstaande hebt gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 29-07-2008 10:50 ]

Alles kan stuk.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Kijk eens of je bijvoorbeeld met Wireshark je lan verkeer kunt sniffen, dan kun je precies zien wat ie doet (of niet ;))

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• BartS12
Oke, het wordt denk ik maar een eigen SMTP server opzetten, en kijken of ik daarmee 'debug informatie' kan achterhalen.

Iemand een suggestie voor een simpel-op-te-zetten SMTP server? Welke richting moet ik zoeken (naam van een programma)? Heb namelijk 0,0 ervaring hiermee, als gewone thuisgebruiker...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
BartS12 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:04:
Oke, het wordt denk ik maar een eigen SMTP server opzetten, en kijken of ik daarmee 'debug informatie' kan achterhalen.

Iemand een suggestie voor een simpel-op-te-zetten SMTP server? Welke richting moet ik zoeken (naam van een programma)? Heb namelijk 0,0 ervaring hiermee, als gewone thuisgebruiker...
Als je even jouw IP pm-med kan ik je whiteliste op mn mailserver. Vervolgens kun je ff met en zonder filmpje een test doen, dan meld ik ff de logs ;)

• BartS12
Helemaal geweldig! Wordt wel pas vanavond, als ik weer achter die PC zit...

• BartS12
Nou, in ieder geval iets van duidelijkheid: het is de SMTP server. Bij het proberen van de Gmail SMTP server komt er wel een reactie terug:

07/29/08 18:38:29 SMTP: Invalid sender address [host: smtp.gmail.com].
07/29/08 18:38:22 Alert: Detected motion in area of window.

Begrijpelijk, want gmail vraagt wel om 'TLS ' of 'STARTTLS', op port 465 of 587. TLS en poortnummer zijn echter niet in te stellen in de camera, dus daar gaat het mis. Maar er wordt dus wel wat verstuurd!

Nu dus maar uitvissen waarom versatel / tele2 het mailtje weigert...

PS: >> DJSmiley : mail is verzonden.

• BartS12
Een update voor wie ooit nog dit topic leest op zoek naar een oplossing: het is je provider. Vandaag had ik de kans om de camera bij een andere provider te proberen (Xs4all), en daar werkt alles gewoon. Enige aanpassing: smtp.xs4all.nl ipv smtp.versatel.nl

Ik ga nu de discussie aan met tele2 (versatel) waarom ze mijn mailtjes droppen, maar ik vrees dat dat weinig gaat opleveren.
Pagina: 1