Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Dit is iets waar ik al een hele tijd mee in mijn hoofd zit.

Hoe zit het met RoHS als het komt op het hergebruiken van artikelen die nog niet aan RoHS voldeden?

Stel ik koop via een of andere bedrijf een paar (honderd) gebruikte computer insteekkaarten (bijvoorbeeld pci serieel adapters).
Tegenwoordig moeten die voldoen aan RoHS richtlijnen, maar dat doen deze niet want ze zijn bijv van 2005.

Dan heb ik een project waar ik een aantal computers ergens moet plaatsen voor een monitoring systeem, waar seriele apparaten aanhangen.
Hee, ik heb nog pci-serieel convertors, ik zet die dingen in nieuwe pc (die wel aan RoHS voldoen)
Maar het eindproduct voldoet dan niet meer.

Mag het dan nog steeds verkocht worden of mag ik die oude insteekkaarten niet meer verkopen als onderdeel van een nieuw product?

Hetzelfde concept is natuurlijk ook toe te passen op voedingen, complete computers, etc.

Gewoon in het algemeen, hoe zit het eigenlijk met RoHS en gebruik van niet-RoHS componenten welke tijdens de productie er nog niet aan voldeden.

Ikzelf denk dat dit geen probleem is, maar kan nergens een definitief antwoord vinden.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

volgens mij mogen ze dr dan geen rohs compliant sticker op doen ;)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Maar: RoHS compliancy is verplicht, zonder dat mag je geen nieuw product op de markt brengen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
SA007 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:34:
Maar: RoHS compliancy is verplicht, zonder dat mag je geen nieuw product op de consumentenmarkt brengen.
Wellicht zit daar de clou, in je geschetste situatie ben jij samenbouwer die werkt met een aantal niet nieuwe producten (die niet ROHS-compliant zijn maar dit ook niet verplicht zijn). Ik vermoed dat ROHS in zijn vele uitzonderingen ook toestemming geeft om (al dan niet oude of uit magazijnopruimingen afkomstige) aparte onderdelen te gebruiken die niet aan ROHS voldoen.

Extreemste voorbeeld van wat niet kan, is als je nog een rest loodhoudend tin gebruikt om printen te bestukken. Die printen mag je niet gebruiken in een nieuw consumentenproduct. (als je kan aantonen dat er geen loodvrije varianten zijn die voldoen, of je niet in de massaproductie voor consumenten zit, mag je lekker met lood blijven werken).

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 28-07-2008 15:25 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Hmm dit weet ik nog zo niet.

In ons bedrijf waren er nl nogal wat non-RoHS producten die op de planken lagen, maar mochten niet meer aan laptop fabrikanten verkocht worden, terwijl dit gewoon mini Pci-E producten zijn. Dat lijkt me hetzelfde als een pc leveren met non RoHS seriele kaarten..