Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Microcontroller gezocht met veel uitgangen voor LEDs project

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan iets te maken zoals in volgende link http://www.jamesclar.com/product/2004/square2k5/index.html

Hiervoor zou ik een microcontroller nodig hebben met maarliefst 48 of 60 uitgangen die elke appart aangestuurd kunnen worden.

Kent hier iemand een microcontroller voor. Heb het meest ervaring met PIC

Alvast Bedankt!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Je kunt ook denken aan een seriële multiplexer om je hoeveelheid pinnen uit te breiden. Zo ruil je snelheid om voor pinnen. Ik ken geen pics met zó veel uitgangspinnen, en zelfs avrs of arms met zoveel i/o pinnen zijn overdreven duur. Multiplexing is the way to go.

[ Voor 36% gewijzigd door mux op 28-07-2008 10:25 ]

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Mega8/16 met schuifgeregisters....
Maar waar baseer je op dat er 48 tot 60 leds nodig zijn, ik durf te wedden dat die bij lange na niet gebruikt worden bij dat bord uit dat filmpje.....
Maximaal 8 per kant als ik het zo goed zie..

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Je hebt bij verschillende firma's led drivers die op i2c te benaderen zijn. Deze kan je meestal 8 of 16 tegelijk op 1 bus doen, en per driver een stuk of 20 leds aansturen. Denk dat dat wel genoeg is.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:26
Wat ook een optie is een I/O expander. Dat zijn ic's met 8 of 16 I/O pinnen, die via i2C of SPI aangestuurd kunnen worden.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
bart0l0meus schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:22:
Mega8/16 met schuifgeregisters....
Maar waar baseer je op dat er 48 tot 60 leds nodig zijn, ik durf te wedden dat die bij lange na niet gebruikt worden bij dat bord uit dat filmpje.....
Maximaal 8 per kant als ik het zo goed zie..
8 per kant in rgb is netto 8x4x3 = 96 leds hoor...

Ik zou zelf ook voor schuifregisters gaan, lekker simpel in gebruik en hoge snelheden mee te halen.

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:10

Theuno

Da Devil Crew

PIC32MX360F512L heeft zelf al rond de 85 IO pins. (ligt eraan wat voor devices je precies gebruikt).

Zie: http://www.microchip.com/...e=SS_GET_PAGE&nodeId=2607

(maar dan nog, schuifregisters maakt het wel zo makkelijk :))

[ Voor 15% gewijzigd door Theuno op 28-07-2008 11:45 ]

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Schuifregisters is inderdaad "the way to go". 90% van de mensen die veel LEDs aan willen sturen gebruiken schufregisters om meer outputs te verkrijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Multiplexing ken ik maar kan iemand mij de werking van schuifregister eens nader uitleggen?
Worden de leds dan "om de beurt" aangesteurd?

Het gaat inderdaad om rgb leds, daarom heb je 4 zijden x 3 rgb x (4 of 5 of meer) uitgangen nodig.
Ik zou ook werken met pwm geprogrammeerd in software om verschillende kleurcombinaties te genereren. Zal dit ook mogelijk zijn met een schuifregister? Hoe snel werkt dit schuifregister dan?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Schuifregister is een soort van grid, bv 4 rijen en 4 colommen.

Zet je rij 1 en colom 3 hoog dan gaat dat ledje branden, als je het snel doet zie je niet dat ze aan en uit gaan.

Dat is dus multiplexen sorry :P

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 28-07-2008 12:23 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Megamind, jij hebt het nu over multiplexen, niet over schuifregisters. Je kan wel multiplexen met schuifregisters, maar das niet noodzakelijk.

Bij een schuifregister zoals de 74HC595, schuif je de bitjes serieel in, welke je vervolgens kan latchen naar een parallelle output.

Schuifregisters zijn snel genoeg voor PWM werk, zolang je software hier snel genoeg voor is. In basic ofzo gaat dit je niet lukken, maar in ASM is het heel goed te doen.

Voor meer info: Wikipedia: Shift register
En de meest gebruikte is de serial-in, parallel-out.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
idd, de 2 bekendste schuifregisters zijn de 74hc595 en de 4094.

Meeste gebruikt is de 595, de 4094 heeft een minder practische pinout dan 595.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat mogelijk is om elke led een pinnetje te geven, en te voorkomen dat je moet gaan multiplexen, is een FPGA/CPLD gebruiken om de aansturing van de LEDs te doen, dat is enorm flexibel en volledig aan te passen, maar wel heel wat werk.
Met een willekeurige µC ga je dan de lichtpatronen uitrekenen, en die schuif je dan de de FPGA/CPLD in (gewoon de dimwaarde voor elke led kan doorgeven en de CPLD/FPGA handelt alle dimming en aansturing af).

De meer gebruikte manier is multiplexing, daarbij splits je de leds op in een aantal rijen en kolommen (ene pootje hangt voor de rijen samen, andere pootje voor de kolommen). De rijen en kolommen stuur je aan via een schuifregister en een darlington (om de stroom te kunnen leveren), dat bestaat ook in 1 chipje (bijvoorbeeld de TPIC6C595). Als voor een led zowel zijn rij als zijn kolom worden aangestuurd (ene naar + en andere naar massa) zal de led oplichten, truuk is dan dat je een na een de kolommen aanstuurt, terwijl je op de rijen de '1'en en '0'en op het juiste moment uitstuurt.
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:56:
...Hoe snel werkt dit schuifregister dan?
Standaard schuifregistertje gaat gemakkelijk tot 1MHz, je moet je leds aan 100Hz laten dimmen om geen hinderlijke flikkering meer te zien, dus je schuifregister zal wel snel genoeg zijn, de bottleneck zal meer in de µC zitten, is die in staat om snel genoeg alle data aan te leveren.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 28-07-2008 15:53 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1