Gigabit thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Marco78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-02 16:36
Ik zou graag advies willen voor een gigabit thuis netwerk.

Ik heb op dit moment onsbrabantnet internet (100Mb/s) en zou hier graag een gigabit thuisnetwerk aan willen hangen met 8 poorten. Hier komt namelijk een PS3/XBox 360 en PC's aan te hangen + nog wat reserve voor de toekomst.

Weet zo niet hoeveel IP adressen het modem van onsbrabantnet uitgeeft.. Ik gok 1.

- Zijn er routers (wireless of niet) die een 8 poorts gigabit switch hebben ingebouwd ? Kon er zo
1,2,3 geen vinden.

- Als deze er niet zijn wat zouden jullie aanbevelen : router+switch ? en zo ja welk merk werkt goed
met PS3/XBOX360.

- Misschien is het ook nog een optie, mits het onsbrabant modem een dhcp server heeft, om alleen
een switch te kopen.

Switch moet wel op te hangen zijn in de meterkast. Had de netgear GS608 al gevonden maar die is niet op te hangen zover als ik kan zien. Voor de meeste routers lijkt me dit geen probleem.

Alvast bedankt voor de reacties,
Marco

Verwijderd

Alleen een switch zal gok ik niet werken. Ik heb geen ervaring met de provider maar ik denk niet dat ze zomaar 8 ip-adressen aan je gaan uitdelen. Dus een router zal sowieso nodig zijn.

8-port Gigabit switches zijn niet zo moeilijk te vinden. Bv: http://www.netgear.com/Pr...esktopSwitches/GS608.aspx

Router er tussen en je bent klaar. Wel omslachtig om een modem, een router, en een switch neer te planten, maar gigabit routers met modem ingebouwd zijn nog niet bepaald mainstream.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2008 06:47 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat je router geen gigabit heeft maakt niet uit. Je wan verbinding is toch maar 100 mbit. Je moet alleen goed gaan kijken naar welke router daadwerkelijk in staat is die hoeveelheid verkeer te routeren. Dat zijn er niet zo veel namelijk. Zijn wel een behoorlijk aantal posts op got hierover.

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 05:04
D-Link DIR-655 is een goede keus voor een router die 100 mbit op de WAN poort daadwerkelijk ondersteunt. Tevens met 4 gigabit poorten + wireless N. Andere oplossingen die boven de 100 mbit op de WAN poort routeren en 8 gigabit poorten hebben gaan aanzienlijk meer geld kosten. Kijk bijvoorbeeld op www.routershop.nl. Vrij uitgebreide keuze in netwerk spul daar.

• Marco78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-02 16:36
Wat een reacties :D .

Heb naar aanleiding van jullie adviezen nog even rongekeken op smallnetbuilder en heb de volgende produkten besteld :

- D-Link DIR 555
- Netgear S608

Met 11 vrije G-bit poorten en fatsoenlijke wan lan doorvoer moet ik er zeker weer een hele tijd mee vooruit kunnen. Vergeet ook de N-spec WLan niet :P

Bedankt voor alle reacties,
Marco

• JoFramboos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

Ik heb goeie ervaring met linkysys en ga me waarschijnlijk volgende twee toestellen aanschaffen:

Linksys SD2008 (switch)
Linksys RVS4000 (router)

Iemand ervaring hiermee?
'k Ga wel nog even mijn WRT54G als router blijven gebruiken.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-03 09:12
Ik had een Linksys 8p Gbit switch en een WRT54GL met Tomato die de DHCP deed.
Ik haalde 16+Mbyte/s op mijn netwerk, veel meer kon de realtek chip van de ontvangende pc niet aan (Athlon XP 1600+).
De linksys is overleden met een blikseminslag en tijdelijk vervangen door een DLink 5p Gbit switch, de WRT54GL is niet vervangen. Deze setup trekt ook 16+Mbyte/s.

De WRT54GL doet enkel dienst als wireless en als DHCP, het verkeer loopt dus niet over die router.
ik bedoel maar dat je geen speciale hardware nodig hebt om Gbit verkeer mogelijk te maken zonder dat je een Gbit router hebt...

Verwijderd

JoFramboos schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:53:
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

Ik heb goeie ervaring met linkysys en ga me waarschijnlijk volgende twee toestellen aanschaffen:

Linksys SD2008 (switch)
Linksys RVS4000 (router)

Iemand ervaring hiermee?
'k Ga wel nog even mijn WRT54G als router blijven gebruiken.
Heb ook een dlink, maar mijn rv042 en mijn srw2008 van linksys zijn inderdaad fijne toestellen en ik heb er nog geen verrassingen mee gehad.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
Die RVS4000 heeft volgens SNB moeite met WAN --> LAN throughput. Dus voor verbindingen sneller dan 10Mbit zou ik die niet gaan gebruiken. Dit heb ik tevens zelf ondervonden bij een bedrijf in Helmond waar ze glasvezel hebben. De exacte getallen weet ik niet meer maar het kwam er op neer dat het extreem traag was in verhouding tot de aangeboden snelheid.

Thuis gebruik ik een combinatie van een D-Link DIR-655 en een Netgear GS608, werkt perfect op hoge snelheid. Als m'n NAS binnenkort draait zal ik eens wat precieze snelheden meten. Die 8-poort Gb switch komt in ieder geval heel goed naar voren en is erg betaalbaar.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 18:45

Sa1

als switch zou ik alleen een HP ProCurve 1400 8G Switch nemen, deze is itt de linksys unmanaged (scheelt weer uitzoek werk en voor een thuisnetwerk is het toch niet spannend), maar kost ongeveer de helft. Ondersteund ook JumboFrames

• sporasub
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-10-2022

sporasub

Hellfire: Orc Hunter lvl 40

Misschien een hele domme vraag van mijn kant uit, maar;

Ik heb altijd begrepen dat de snelheid van je langzaamste node in het netwerk de snelheid bepaalt, aangezien ik 2 netwerk kaarten in mijn PC heb, zou ik graag 1 NIC gebruiken voor mijn WAN 100mbps(via router die met andere nodes in het netwerk verbonden staat met max. 100mbps capabiliteit)
En dus de andere NIC instellen om gigabit te gebruiken. (File transfer over LAN). Kan dit door middel van een simpele gigabit switch te plaatsen? Of moet ik een apart netwerk (domein/subnetmask etc.) instellen?

Daarnaast vroeg ik mij af, en geloof me ik heb heel wat tijd geprobeerd te googlen, maar wss. zijn mijn zoek-querys ontoereikend..:P hoe de PC geconfigureerd kan worden om het netwerk verkeer te splitsen?

Verschijnt er bij netwerk beheer dan gewoon de gbit node waardoor ik files daarheen kan slepen, en zal bijv. IE automatisch herkennen dan alleen het 100mbit netwerk een gateway heeft en daardoor automatisch voor dat netwerk kiezen om het WAN op te gaan?

Ik hoop dat ik niet te noobisch of lui overkom, maar ik weet het nu echt niet meer... Ik lees zoveel tegenstrijdige dingen die ook maar half te maken hebben met mijn wensen...

Alvast bedankt!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je nog werkt met hubs of Token Ring, ja, dan klopt dat.
Tegenwoordig zijn switches multispeed capable.

Oftewel: pleur een Gbit switch achter je router en hang daar alles aan. Wat er met een Gbit LAN kaart aan gekoppeld zit zal op Gbit draaien, de rest niet. Als jij van je PC babbelt met een andere Gbit node (zoals een PC) zal je gewoon Gbit snelheid halen.

En ja, zo'n setup heb ik hier ook staan. De Gbit switches hebben enkele 100Mbit clients maar ook Gbit clients er aan hangen, en als de Gbit clients met elkaar babbelen gaat dat gewoon op Gbit snelheid.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 22-01-2010 19:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1