[Extra monitor] Zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-02 13:12
Ik heb hier een laptop waaraan ik een extra monitor heb gehangen. Ik gebruik dit scherm om op te gamen en om films op te kijken en als het nodig is als extra desktopruimte. De laatste tijd heb ik wat zitten rotzooien met de drivers van mijn vid kaart omdat ik een probleempje (bleek een AF instelling te zijn) met een aantal games had (dit is intussen opgelost). Bij het oplossen van dit probleem heb ik de extra monitor gedisabled.

Nu ik hem weer wilde enabelen bleef het beeld echter volledig zwart.

De computer geeft aan dat het scherm gewoon werkt en wordt gebruikt als extended desktop en ik kan mijn muis ook van mijn standaard desktop afslepen. Het aan/uit lampje van het beeldscherm is niet groen, maar geel, en brand constant (in het geval de computer uitstaat knippert het lampje geel).

Mijn specificaties:
- thinkpad t60p
- ATI Mobility FireGL V5250
- extra monitor is een IBM G96 (19" CRT)

Wat ik al heb gedaan:
- VGA stekker eruit getrokken, monitor geeft "check data cable" beeld
- ander beeldscherm aangesloten > hetzelfde probleem
- drivers opnieuw geinstalleerd
- gezocht op google en got, maar zonder resultaat

• CvDongen
schop :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 13:43

Haan

dotnetter

Niet per ongeluk een verkeerde (te hoge) resolutie op het scherm staan waardoor die geen beeld kan geven?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• CvDongen
nee, gewoon 1024x768 of 800x600, maar bij geen van beiden krijg ik beeld..

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 16:18
Onderwater staat ergens een instelling verkeerd; uninstall eens alle videokaart gerelateerde drivers, gebruik het programma drivercleaner (oid) en dan nog eens proberen.

Als dat ook niet helpt kun je een 3rd party tool proberen zoals Ultramon.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• CvDongen
dankjewel voor je reactie :)

Ik heb het geprobeerd met drivercleaner (volgens de readme) maar dat verhelpt mijn probleem niet.
Ultramon heb ik ook geinstalleerd en met alle settings geklooid die relevant konden zijn maar ook dit hielp niet.

Wat ik nog meer gek vind:
- mijn computer herkent het beeldscherm (in CCC) als een IBM G96, en dit klopt ook
- hij doet alsof het scherm gewoon werkt en geeft aan dat het wordt gebruikt (als clone of extended desktop)

Er gaat dus data van de monitor naar de computer (CCC herkent de monitor).
Het lijkt erop dat er wel data naar de monitor wordt verzonden (CCC geeft aan dat hij gebruikt wordt en ik kan mijn cursor van mijn standaard bureaublad afslepen), maar dat deze op de een of andere manier wordt tegengehouden.

Ik weet niet of dit iets toevoegt voor jullie, maar zo kijk ik op dit moment naar het probleem.
Aan de VGA-kabel kan het overigens niet liggen want die zijn bij beide monitoren anders.

Is er een manier om te kijken of je VGA-uitgang van je videokaart nog wel 100% oké is? :)

edit:

Hmm als ik de monitor disable, en dan weer enable, hoor je bij het enabelen in de monitor heel zacht een tikje, ongeveer vergelijkbaar met het tikje wanneer je van resolutie verandert (maar dan misschien zachter).

[ Voor 9% gewijzigd door CvDongen op 30-07-2008 02:00 ]

• CvDongen
Ik ben een paar dagen geleden naar de service instelling bij mij op school geweest. Sluit zon kerel een hele oude monitor aan op mijn laptop die wel gewoon beeld geeft. Dus ik helemaal in de war, omdat het gewoon werkte.

Ik weer naar huis, probeer mijn monitor weer aan te sluiten, en krijg weer geen beeld. Daarna nog een keer een andere geprobeerd, en weer geen beeld.
Mijn laptop mee naar beneden genomen en nog 2 andere (nieuwere) monitoren geprobeerd, deze geven beiden wél beeld. Het beeld wat op het scherm verschijnt trilt wel heel raar.

Achteraf bekeken was dat misschien bij die hele oude monitor op de service instelling ook wel het geval, maar dan niet zichtbaar omdat dit beeld zo klein was, dit weet ik echter niet zeker.

oftewel:
hele oude monitor > gewoon (misschien trillend) beeld
2 oude monitoren > geen beeld
2 nieuwe monitoren > trillend beeld

Ik krijg nu sterk het vermoeden dat iets in mijn videokaart het begeven heeft, maar dit weet ik niet zeker.
Pagina: 1