Probleem met automaat (Mercedes C200 Combi benzine (S202))

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 23:18
Ongeveer een maand loop ik met het probleem dat mijn automaat de verkeerde versnelling kiest, soms ook op het verkeerde moment. Ook de kickdown werkt niet naar behoren, hij schakelt namelijk niet ver genoeg terug (en het aantal toeren gaat nauwelijks omhoog). Bij een koude start moet ik flink gas geven om te voorkomen dat hij afslaat. De eerste paar minuten maakt hij stationair ook te veel toeren (meer dan 1000), totdat ik een beetje gas geef als ik stil sta, zodat hij naar de 700 zakt. Plankgas wegrijden bij stilstand gaat, maar tot slechts 4000 toeren, want daarna blijft hij haken (en schakelt hij niet naar de tweede versnelling) totdat ik het gas een beetje loslaat. Ook op snelheden van 100 km/h komt hij langzaam op gang zodra je de kickdown probeert te activeren.

Nu heb ik zelf een beetje zitten redeneren. Volgensmij is de automaat niet kapot, want handmatig schakelen gaat wel gewoon. Ik denk dat hij nu in een noodstand staat o.i.d. Daarnaast komt hij ook vermogen te kort, wat duidt op een kapotte toerentalsensor o.i.d. Ik zal hem binnenkort bij mijn garage laten uitlezen wanneer ik tijd heb, maar graag zou ik van jullie willen horen wat er nog meer mis kan zijn. Uiteraard heb ik zaken zoals motorolie e.d. gecontroleerd.

Het gaat om een Mercedes C200 Combi benzine 4-cil. bj. 1997 type S202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Wanneer is de olie van de automaat de laatste keer vervangen?

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
MadMan schreef op maandag 28 juli 2008 @ 01:11:
Wanneer is de olie van de automaat de laatste keer vervangen?
Dat durf ik niet te zeggen. Anderhalf jaar terug heeft hij een grote beurt gehad, daarna nog een kleine. Maar zou het daar wel aan kunnen liggen? Aangezien handmatig schakelen wel gewoon werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Het zou kunnen. Als de olie erg oud is of "verbrand" dan kun je dit soort problemen krijgen. Daarbij is nieuwe olie natuurlijk nooit slecht en het is een cheap fix als het daar aan lag. Wel ook meteen de filter vervangen natuurlijk.
Als het niet aan de olie ligt hoop ik dat je handig bent, anders zou het wel eens een dure reparatie kunnen worden...
Je zou de peilstok er eens uit kunnen trekken indien aanwezig, als de olie die daar op zit stinkt of bruin/zwart is dan weet je genoeg. Als je geen peilstok hebt kun je de vulstop er eens uit draaien en je vinger erin steken.
De olie moet rood zijn en een beetje zoet ruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door MadMan op 28-07-2008 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 22:03
lucht massa meter?

Red een boom, eet een bever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:58

paQ

Ik heb wel eens gehoord van mercedes bakken dat zij verkeerd schakelen bij een 'verkeerde' temperatuur.
M.a.w. wanneer een van de lambda's foutieve waardes doorgeeft raakt de bak de kluts kwijt. Zo heb ik ook vaker gelezen dat nog koude uitlaten / lambda's zorgen de de bak niet opschakelt / pas heel laat opschakelt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
paQ schreef op maandag 28 juli 2008 @ 12:37:
Ik heb wel eens gehoord van mercedes bakken dat zij verkeerd schakelen bij een 'verkeerde' temperatuur.
M.a.w. wanneer een van de lambda's foutieve waardes doorgeeft raakt de bak de kluts kwijt. Zo heb ik ook vaker gelezen dat nog koude uitlaten / lambda's zorgen de de bak niet opschakelt / pas heel laat opschakelt.
Dat laatste klopt wel zo'n beetje, dat zie ik meer als normaal voor mijn auto (was altijd al zo). Maar zoals het nu is, nee, niet echt goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Die heeft er helemaal niets mee te maken.

De olie is de meest simpele, goedkoopste en meest voorkomende oplossing voor dit soort automaat problemen. De lambdasonde kan ook problemen veroorzaken, maar die zijn dan meestal van andere aard dan de problemen die TS beschrijft. Ook merk je dan meestal dat de motor zelf ook niet helemaal lekker loopt.

Eerst olie controleren/vervangen, dan verder kijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hoeveel km heeft dat ding gedraaid?
150k toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
GoldenSample schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:37:
hoeveel km heeft dat ding gedraaid?
150k toevallig?
218k :) Ik zal eerst even de olie laten vervangen in de garage. Wordt vervolgd..

[ Voor 17% gewijzigd door flo_ op 28-07-2008 23:35 ]

Pagina: 1