Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:24
Omdat ik graag ook wat oudere spellen wil spelen wil ik Windows ME installeren naast Windows XP op mijn 2e pc. Deze pc is via een KVM switch aangesloten op mijn monitor/tb en muis, vandaar dat me dit wel leek.

Nu heb ik gelezen hoe je Windows 98 kunt installeren icm XP, maar ik wil geen Windows 98 omdat ik anders een partitie moet configuren naar FAT32. In Windows ME is dit niet nodig, wat bestandsoverdracht ook weer makkelijker maakt, en alle dosgames draaien ook nog prima op Windows ME.

Hoe ga ik dit nu aanpakken? Kan ik simpelweg de setup uitvoeren en Windows ME op een andere partitie installeren? Moet deze partitie dan ook primair zijn? Of is het mogelijk met een programmaatje te kiezen uit een van de OS-en? Ik heb al het een en het ander gelezen over Bootmanager. Ik heb gezocht op GoT, maar nog geen topics kunnen vinden over specifiek Windows ME installeren op een systeem waarbij XP al geinstalleerd is (op de C-schijf).

Suggesties zijn welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 27-07-2008 19:18 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:15
Staat volgens mij in vrijwel elke howto voor multiboot met meerdere windows versies:
Simpelste is:
Installeer eerst oudste versie.
Installeer daarna de ena oudste versie.
Tot aan de jongste.

Wat ook kan is een apart bootloader instaleren. Dan voor elk OS een partitie maken en dan de telkens doormiddel van de bootloader de verschillende OSen verbergen tijdens het starten.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik dacht dat ME heel geen NTFS aan kon.

Je kan zelfs geen 2000 (zonder minimaal SP3 dacht ik) installeren op een bak waar al XP opstaat. Het verschil zit hem in de versie van NTFS.

Ik heb er echt m'n twijfels over dat je ME op je NTFS partitie kan zetten hoor.

Maar je kan het proberen, de ideale manier wordt door nsa1984 al verteld, al wil je het dus andersom doen :P
Ook dit is mogenlijk, maar dan moet je met je XP cd wel weer even je bootloader fixen, en je boot.ini aanpassen en goed zetten.

Edit: ME op NTFS gaat je niet lukken... Toch maar een FAT32 partitie maken dan denk ik..

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 27-07-2008 21:10 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het om spelletjes gaat die voornamelijk in DOS zullen draaien, is virtualisatie niet een betere oplossing? Heb je ook geen lek OS aan het internet hangen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
VirtualPC 2007 en VMware Workstation 5+ hebben support voor direct3D, dus ook dat oude win95 DirectX3 spel uit 1996 behoort tot de mogelijkheden :)
* alt-92 draait oude EA/Jane's Combat Simulations als ATF en US Navy Fighters '97 in VMware :P

Bovendien: ME is een verkeerde keuze:
- geen NTFS support - zie de FAQ
- Geen echte DOS meer (DOS 7.0 in ME is zwaar gecastreerd)
- Onnodige resourceverspilling.

Als je dan toch DOS games wil doen, en je moet toch al FAT32 gaan gebruiken, kies dan gewoon voor hét oldskool Gamers OS van Microsoft, Windows 98 - SE.

Er zijn naast het bovenstaande 'lek OS aan het internet' argument nog een paar redenen waarom Virtualisatieprodukten een handige oplossing kunnen zijn:

- je hebt het dan over geëmuleerde hardware uit de 440BX generatie - goede tijdsgenoot
- Je hoeft geen FAT32 partitie aan te maken op je vaste PC omdat je Virtual Disk image als FAT32 kan worden geformatteerd
- Je loopt niet tegen potentiële problemen aan die je met '98 gaat krijgen als je meer dan 512MB RAM in je machine hebt zitten, de Guest kun je z'n eigen hoeveelheid geheugen toewijzen.

Meer info over oude games in VirtualPC:
http://blogs.msdn.com/vir...r+Virtual+PC/default.aspx

[ Voor 103% gewijzigd door alt-92 op 28-07-2008 00:39 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Windows 98SE is ook een oplossing, maar ik dacht echt zeker te weten dat Windows ME al NTSF aan kon. Schijnbaar had ik het hier mis. Virtual PC's maken zie ik niet zo zitten eigenlijk. Het was dus de bedoeling Windows ME (98SE) naast XP te installeren. XP is al geinstalleerd en alle bijbehorende programma's zijn daar ook al geinstalleerd. Ik heb dus geen zin in een XP herinstall.

Ik zat aan het volgende te denken.
Stel ik pak een oude schijf van 2 of 4 GB, of desnoods een relatief nieuwe van 40 gb. Die stop ik in de pc. In de bios schakel ik de 1e HD gewoon uit. Dan een DOS opstartflop en Windows 98 SE op cd-rom in de aanslag. Eerst F-Disken om de disk FAT32 (primair) in te stellen en te formatteren. Omdat de 1e HD niet gezien wordt zal Setup Windows 98SE op die 2e HD gaan installeren. Het enige wat ik moet doen als ik weer terug naar XP wil is in de Bios de 1e HD weer inschakelen (en evt. die 2e uitschakelen). * Snowwie heeft geen idee wat een pc doet met 2 primaire HD's. Ik ga er vanuit dat er gekeken wordt welke HD master staat en welke slave.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 28 juli 2008 @ 00:49:
XP is al geinstalleerd en alle bijbehorende programma's zijn daar ook al geinstalleerd. Ik heb dus geen zin in een XP herinstall.
Je zal op z'n minst de bootloader opnieuw moeten installeren, en samen met je disk wissel actie zul je heel goed moeten opletten...

XP kan prima op een tweede disk/extended partitie draaien, maar win98 wil echt met alle geweld op een primary disk die als eerste (master dus) gezien word.

Als je echt niet het risico wil lopen je XP install te verknoeien is VirtualPC wat dat betreft helemaal geen gekke optie.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
alt-92 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 00:54:
XP kan prima op een tweede disk/extended partitie draaien, maar win98 wil echt met alle geweld op een primary disk die als eerste (master dus) gezien word.
Bedoel je dat Windows 98 SE zich niet laat installeren op een secundairy master zelfs als er helemaal geen primary master is?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Snowwie schreef op maandag 28 juli 2008 @ 00:49:
[...]
Virtual PC's maken zie ik niet zo zitten eigenlijk. Het was dus de bedoeling Windows ME (98SE) naast XP te installeren. XP is al geinstalleerd en alle bijbehorende programma's zijn daar ook al geinstalleerd. Ik heb dus geen zin in een XP herinstall.
[...]
Waarom dan niet? Het is de makkelijkste manier om juist niet alles opnieuw te hoeven installeren. Serieus, Virtual PC 2007 kun je gewoon gratis downloaden van de MS site, je duwt je Win 98 CD-rom in je drive, en een uur later heb je gewoon Win 98 draaien. Als je vervolgens het beeld op fullscreen zet, merk je het verschil met een echte installatie niet eens meer. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
--MeAngry-- schreef op maandag 28 juli 2008 @ 01:09:
[...]

Waarom dan niet? Het is de makkelijkste manier om juist niet alles opnieuw te hoeven installeren. Serieus, Virtual PC 2007 kun je gewoon gratis downloaden van de MS site, je duwt je Win 98 CD-rom in je drive, en een uur later heb je gewoon Win 98 draaien. Als je vervolgens het beeld op fullscreen zet, merk je het verschil met een echte installatie niet eens meer. :)
Oke, omdat jij er zo positief over bent kan ik het altijd proberen, het kost schijnbaar niets, dus dat is al een goede start. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

alt-92 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 00:54:
[...]

Je zal op z'n minst de bootloader opnieuw moeten installeren, en samen met je disk wissel actie zul je heel goed moeten opletten...

Als je echt niet het risico wil lopen je XP install te verknoeien is VirtualPC wat dat betreft helemaal geen gekke optie.
Wat jij aangeeft kan ook juist het voordeel zijn.

Shrink de NTFS partitie zodat je een vrij stuk ruimte hebt (niet gepartitioneerd), en start de installatie van Win9x. De Setup zal de eerste partitie zien, maar je kiest voor het stuk vrije ruimte. De setup zal deze partitie ook als primair aanmerken, omdat de NTFS niet benaderd kan worden.

Win9x zal dus niet beter weten, dan dat de FAT32 partitie de enige is.

Daarna rest je nog met de CD van XP de herstel topie te kiezen, en de MBR fixen, en daarna de boot.ini aanpassen.

Dat zou gewoon goed moeten gaan.
Snowwie schreef op maandag 28 juli 2008 @ 01:44:
[...]

Oke, omdat jij er zo positief over bent kan ik het altijd proberen, het kost schijnbaar niets, dus dat is al een goede start. :)
Voor Virtual PC heb je XP Pro nodig (althans, toen ik met VPC wilde stoeien, weigerde die op XP Home te installeren).

[ Voor 14% gewijzigd door RaZ op 28-07-2008 18:12 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1