Defecte IDE-controller?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier een laptop staan die constant vastloopt. Dit gebeurt vooral bij HD-activiteit, dus mijn eerste ingeving was al dat er iets met de harddisk of controller moet zijn. Ik heb het volgende geprobeerd:

- Booten van Ubuntu Live CD. Dit gaat goed en je kunt gewoon internetten, films kijken etc. Toch loopt het systeem soms ineens vast (met name als er iets van de cd moet worden geladen). In de console van Ubuntu komen dan ook allemaal meldingen over errors in het filesystem. Dit gebeurt overigens met verschillende cd's en verschillende distro's.

- Booten van Ubuntu CD en dan proberen te installeren op de harddisk. Hierbij loopt de laptop vrijwel direct vast bij het partitioneren. Ook als ik de harddisk via een usb-convertor aansluit (cd-rom is dus nog via IDE) dan gaat dit fout.

- Harddisk via usb-convertor op een andere pc aansluiten. Via die pc Ubuntu installeren en dan de harddisk via usb aansluiten op de laptop. Dit gaat allemaal prima en de laptop draait uren stabiel.

Wat ik dus vermoed is dat er iets met de IDE-controller aan de hand is. De harddisk zelf lijkt me nog prima in orde aangezien die op verschillende pc's prima kan worden gebruikt via die usb-convertor. Mijn vraag is of iemand nog tips heeft die ik kan proberen (al vermoed ik dat het ding gewoon hardwarematig kapot is en niet meer te fixen is..).

Het gaat overigens om een Targa Visionary XP10 laptop.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hoewel ik ook neig naar IDE controller problemen, is het raadzaam om even een memtest enkele uren achter elkaar te laten lopen.

Alles kan stuk.

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:47

buggienuk

lekker buggie

Als ik het goed lees zitten zijn zowel de cd-rom als de HDD via IDE aangesloten? Als dit zo is vind ik het wel raar dat hij dan alleen fouten geeft als je dingen met de cdrom doet (partitioneren m.b.v. programma op cd, bootcd etc). Ik denk dus dat er eerder iets mis is met de cd-rom dan met de controller.

Heb je eventueel de mogelijkheid om een andere cd-rom drive te gebruiken? Desnoods via USB? Het kan ook zo zijn dat je cd-rom problemen heeft met (alle) cd's te lezen en dat hij fouten uit gaat spugen. Desnoods even een schoonmaak cd in de drive doen, misschien zit er wat vuil op de lens.

[ Voor 35% gewijzigd door buggienuk op 27-07-2008 19:15 ]

Ook bekend op XBL als buggienuk

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over Opslagmedia & I/O Controllers horen daar en niet hier. Ik move even :)

Move OH -> OM

Overigens zou het je sieren om minimaal te melden om welke IDE controller het hier gaat, samen met specs van de aangesloten drives, en de BIOS settings (welke DMA/PIO modes etc).

Wat je sowieso kunt proberen is om te werken vanaf een USB drive (linux distro die daarvanaf kan booten idealerwijs). Dan doe je niets met je IDE controller, ook niet de CD-ROM en sluit je die dus uit.

Als blijkt dat je vermoeden klopt, dan kun je evt de BIOS settings wat losser gooien (lagere UDMA versie of terugvallen op PIO), dat kost je veel performance maar kan evt eea redden.

Oslik blyat! Oslik!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-02 07:20
Brakke IDE kabel zou ook kunnen, en wanneer HD en CD-rom in master-slave opstelling aan elkaar geknoopt zitten, zou je ook zeker de HD niet moeten uitsluiten.

Oh, en loopt de live-CD ook vast als je geen HD in de laptop drukt? Dus je eerst genoemde situatie, alleen dan zonder HD aangesloten?

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 27 juli 2008 @ 22:07:
Overigens zou het je sieren om minimaal te melden om welke IDE controller het hier gaat, samen met specs van de aangesloten drives, en de BIOS settings (welke DMA/PIO modes etc).
Volgens 'dmesg' in Linux is het een VIA KT266/KY266x/KT333 chipset en IDE-controller is: VT82C586/A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE.

Harddisk is een toshiba 60GB 2.5" laptopschijf op UDMA5. CD/DVD geen idee, maar niet zo relevant omdat ie ook crasht als ik die eruit haal ;) (idem als ik alleen de cd/dvd met live-cd draai en harddisk eruit haal, het is imo echt de controller).
Wat je sowieso kunt proberen is om te werken vanaf een USB drive (linux distro die daarvanaf kan booten idealerwijs). Dan doe je niets met je IDE controller, ook niet de CD-ROM en sluit je die dus uit.
Dat doe ik ook. De harddisk wordt via USB aangesloten en dan werkt alles zonder crashes. Ws. omdat de IDE-controller dan niet wordt gebruikt. Als ik alleen al de cd-rom ga gebruiken dan crasht ie soms weer (bijv. toen ik op de laptop probeerde linux op de externe usb hd te installeren).
Als blijkt dat je vermoeden klopt, dan kun je evt de BIOS settings wat losser gooien (lagere UDMA versie of terugvallen op PIO), dat kost je veel performance maar kan evt eea redden.
Bijkomend probleem is dat het hier om zo'n soort aldi-laptop gaat waarbij de bios-instellingen op 1 of andere manier gelimiteerd zijn. Kan bijna niks instellen. Als iemand een idee heeft of dit te unlocken is hoor ik het graag!

Overigens heb ik net de laptop-harddisk (met ubuntu, dezelfde die eerst via usb was aangesloten) weer in de laptop geprikt en ik kon er vrij lang mee werken. Totdat toch op een gegeven moment toch alles weer hing (100% crash, niks reageert meer). Kan in de linux syslog hier ook niks over terugvinden. Heb vermoedens dat er misschien (onder bepaalde omstandigheden) kortsluiting oid bij de ide-controller is, waardoor die boel crasht. Het is alleen heel lastig te reproduceren. Kon er net uren mee werken totdat ie crashte.

Geheugen is het verder niet, daar ben ik vrijwel zeker van. Brakke kabel zou kunnen, maar aangezien het een laptop is is het niet een simpele flatcable die ik kan vervangen (sterker nog, krijg die laptop niet eens helemaal open).

Volgens mij is dit best wel een lastige case ;) Laptopje zal wel gewoon kadoek zijn vrees ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 28-07-2008 02:02 ]

Pagina: 1