linux server partities, mount points en symlinks

Pagina: 1
Acties:

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:39
Hoi,

Omdat er hier thuis steeds meer behoefte komt aan een centrale opslag van allerlei bestanden ben ik al een tijdje bezig om een servertje op basis van Ubuntu server 8.04 op te zetten.
quick specs: mini ITX moederbordje met een PIII 1GHz, 512MB ram, en een 4 poorts SATA contoller (op basis van SiI 3114)

De server krijgt de volgende rollen:
- domaincontroller
- fileserver
- webserver (apache/mysql/php)
- downloaden vanuit newsgroups, torrents e.d.

Nu ben ik begonnen met de partitie van een 500GB sata schijf waar al een berg data op stond (sda1) te verkleinen en zo 30GB vrij te maken voor de volgende indeling:

sda1 primary NTFS 468100MB
sda2 primary /boot ext3 99MB
sda5 logical swap swap 1003MB
sda6 logical / ext3 10002MB
sda7 logical /var ext3 10002MB
sda8 logical /home ext3 10002MB
sda9 logical /tmp ext3 897MB

Deze setup staat inmiddels vrolijk te zoemen en speelt domaincontroller voor 2 windows XP clients met roaming profiles, fancy logonscripts, samba recyclebin en allerlei andere mooie dingen.

Nu heb ik een nieuwe schijf gekocht van 1TB en deze in de server geplaatst.
De indeling is als volgt:
sdb1 primary ext3 104855MB
sdb2 primary ext3 895347MB

Momenteel staat deze de ruim 450GB uit sda1 te kopieren en heb ik dus de tijd om te bedenken wat ik daarna ga doen :)
In ieder geval wordt sda1 gesplitst in twee nieuwe partities om samen met sdb1 een software raid 1 te vormen voor de data die echt niet kwijt mag. Hiervan worden ook backups gemaakt op enkele externe harde schijven.

De vraag is nu hoe ik het beste om kan gaan met het mounten van de 3 data partities: de raid1, de grootste partitie op de 500GB schijf en het bulk van de 1TB schijf.

Wat ik zelf heb bedacht is het volgende:
Het raid 1 volume wordt gemount als /home met daarin de /home per user die met het logonscript gemount wordt als h:\ schijf. Ook de data die ge-backupped moet worden staat op dit device, alsmede de samba profiles en netlogon directories

De overige twee data partities mount ik onder /data/media1 en /data/media2.
Vervolgens plaats ik een symlink in een directory onder /home/samba/shares zodat bijvoorbeeld /data/media1/films geshared kan worden als /films.

Is dit de beste/makkelijkste methode of zijn er betere/slimmere manieren?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
In plaats van een symlink in een directory onder /home/samba/shares te zetten zou je ook met de bind optie van mount kunnen werken ('mount --bind'). Symlink buiten de path van een samba share werkt niet altijd (afhankelijk van de configuratie van samba).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom je /tmp en /boot een eigen partitie wil geven weet ik niet. In dit geval lijkt het me de zaken onnodig te compliceren en voor extra ruimteverlies te zorgen. Een aparte /tmp is niet slecht vanuit veiligheidsoogpunt (als je het mount met de noexec optie, maar die kan makkelijk omzeild worden), een aparte /boot is alleen maar nuttig als je meerdere distro's hebt en kernels wil delen.

Is het NTFS-volume een overgangsfase of zal je daarop al je data laten staan? Ik weet niet hoe het zit met Samba-shares (of je daarmee vanuit Windows naar Linux-bestandssystemen kan schrijven of niet) maar gezien je server Linux is (voor zover ik kan opmaken) lijkt me een native Windows-bestandssysteem géén goed idee.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Borromini schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:26:
Waarom je /tmp en /boot een eigen partitie wil geven weet ik niet. In dit geval lijkt het me de zaken onnodig te compliceren en voor extra ruimteverlies te zorgen. Een aparte /tmp is niet slecht vanuit veiligheidsoogpunt (als je het mount met de noexec optie, maar die kan makkelijk omzeild worden), een aparte /boot is alleen maar nuttig als je meerdere distro's hebt en kernels wil delen.
Ook wel handig vanuit beveiligingsoogpunt, als je je /boot niet by default mount.
Ik heb wel eens iemand gezien (nee niet ik zelf) die zijn kernel 777 had staan in /boot.
En dat op een productie-doos.

• MichelV
Een aparte /boot en /tmp ben ik gewend; in dit geval is het discutabel maar met array's van meerdere TB's en eventueel LVM heeft het wel nut. Daarbij kan ik de ene gig best missen.

de --bind optie kende ik nog niet; begrijp ik goed dat je daarmee een device aan twee directories kan mounten? En hoe ziet de fstab er dan uit?

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
de mounts met de --bind optie komen gewoon bij je list van mounts op de machine. De fstab ziet er b.v zo uit:

code:
1
2
/dev/sdb1            /data/media1                ext3      defaults    1 2
/data/media1/films   /home/samba/shares/films    none      bind

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Kan mount --bind dan ook als alternatief dienen voor de verboden hard-links-naar-directories? En indien ja, waarom kan dit dan wel en is "ln /var/directory/ /home/kopietje" uit den boze?

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• deadinspace
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

netvor schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:59:
Kan mount --bind dan ook als alternatief dienen voor de verboden hard-links-naar-directories?
Voor veel praktische doeleinden wel ja.
En indien ja, waarom kan dit dan wel en is "ln /var/directory/ /home/kopietje" uit den boze?
Omdat het met hardlinks naar directories mogelijk is cycles in de file namespace aan te brengen, waardoor het geen boomstructuur meer heeft. Als je bijvoorbeeld /tmp zou hardlinken naar /tmp/tmp, dan kun je oneindig diep afdalen in /tmp/tmp/tmp/tmp/...

Het wordt helemaal dikke pret als je dingen gaat doen als /tmp/bla hardlinken naar /root, en /root/meh hardlinken naar /tmp :P

Bind mounts hebben dat nadeel niet omdat je daarmee geen wijziging aanbrengt aan de filesystem-inhoud, alleen aan de namespace. Daardoor krijg je in zulke gevallen de inhoud niet oneindig diep, maar slechts één niveau.

• MichelV
Ik heb inmiddels de volgende oplossing voor elkaar:

# /dev/md0
UUID=0c6695ea-2a71-4cc1-b714-d81a3f65e0b7 /data/md0 ext3 relatime 0 2
/data/md0 /home none bind

Ik heb eerder de denkfout gemaakt dat de andere directory's ook 'ge-bind' zouden moeten zijn 8)7
Dat hoeft natuurlijk niet omdat je met samba ieder alias mee kan geven onafhankelijk van het pad op de server.
Ik heb ze dan ook ge-mount onder /data/media_x/directory en in samba het juiste alias meegegeven, bv:

[backup]
comment = backups
path = /data/media_a/backup
valid users = @users
force group = users
create mask = 0770
directory mask = 0770
writable = yes
# Recycle Options
vfs object = recycle
recycle:config-files = /etc/samba/recycle.conf
recycle:repository = .Recycle_Bin
recycle:keeptree = Yes
recycle:versions = Yes

Rest nog het juist configureren van de permissies en het regelen van een goede backup oplossing...
Maar al met al begint het al iets te worden :)
Pagina: 1