Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het 3e pinnetje op een Dell laptop voeding....

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hallo,
Ik heb 2 Dell Latitudes X300 hier staan, met maar 1 adapter.

De adapter werkt niet goed meer, de connector die in de laptop gaat is beschadigd, er zit waarschijnlijk een kabelbreuk in.

Ik wil dit repareren, en evt de plug aanpassen zodat ik m'n universele laptop voeding voor in de auto ook kan gebruiken (deze heeft geen plugjes bijgeleverd die passen op deze laptop).

Ik ben er inmiddels al achter op welke draden ik 19,5V moet zetten. De laptop draait dan op netstroom, maar de accu wordt niet opgeladen.

Ook krijg ik tijdens het opstarten een een melding "AC Adapter cannot be determined"

Wat moet ik met het 3e pinnetje doen? met een weerstand aan de ground knopen? Direct aan de ground knopen? Met een weerstand aan de + pool knopen?

Help! Want ik weet het niet ;(

De laptop kan gebruikt worden met een PA-10, of een PA-12 adapter.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:08

orf

Volgens mij is het iets moeilijker dan dat. Ik sloot laatst een 65W Dell adapter aan en de laptop wist precies te vertellen dat dit een 65W exemplaar was en dat opladen langer zou duren dan de standaard 120W(?) adapter.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
De PA-10 is 65W de PA-12 is 90W.

Afaik zit er wel degelijk een stukja electronica inde voeding die je laptop vertelt welke voeding is aangesloten. Dat zal je zonder specs vermoedelijk moeilijk kunnen nabouwen.

• ThinkPad
  • Nu online
Typenummer van de adapter is 5U092

Een 65W versie dus.

Ik heb de connector afgeknipt, en de draden op het dockingstation gesoldeerd, zodat m'n laptop tenminste kan opladen.

De "sense" draad is inderdaad niet zo makkelijk als ik dacht. Er staan wel voltages op, tijdens laden was het 15,58 / 16V. En als de adapter niet is aangesloten meet ik 12,57 / 13,nogwat V :S

Verwijderd

Ik heb hier een 130W adapter (PA1131) die op het eerste gezicht makkelijk te openen is. Hij zit dicht met "torx-met-een-puntje" schroefjes, alleen heb ik die hier op het moment niet. Als ik 'm open krijg kan ik wel even binnenin kijken.

• ThinkPad
  • Nu online
Ik ben er al achter. Heb ook een topic aangemaakt op CircuitsOnline.

Sine heeft daar dit schema gepost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  .-----------.
 |           .----------------------------------------o   +19V
 |           |
 |           |
 |           |
 |           |
 |           |      .----.
 |           |      | e  |          130 Ohm
 |    psu    |      | pr |           ___
 |           |      | om |---o------|___|-------------o   ID
 |           |      '----'   |
 |           |        .      -,
 |           |        |      ^ 12V zener
 |           |        |      |
 |           '--------o------o------------------------o   Gnd
 '-----------'

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2008 07:59 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Dat circuitje van hierboven heb ik teruggevonden (adapter opengesloopt) met een universele laptop lader voor in de auto kan ik nu ook m'n Dell opladen :D

Alleen het plugje wat in de laptop gaat is blijkbaar een beetje lam, ik moet hem een paar keer opnieuw erin steken/wiebelen voordat de laptop hem herkent als "65W (System)".

Anders zie ik alleen maar "Unknown (system)"

Iemand een idee hoe diep dat binnenstje pinnetje in de plug ligt? Kan zijn dat hij wat naar achter verschoven is door het solderen.

• ThinkPad
  • Nu online
Iemand een idee waar je die stekkertjes los kunt bestellen? Het plugje zelf is namelijk niet helemaal lekker meer. Ik kan de laptop wel op netspanning gebruiken, maar opladen wil alleen als ik het plugje vaak heen en weer wiebel.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
ik wil je tegen transportkost wel een paar kapotte PA-10 (of 12 :?) bezorgen... DM ff

• ThinkPad
  • Nu online
Sorry het hoeft inmiddels al niet meer. Ik heb het probleem al gefixed.

Het stekkertje was lam, en de connectors in de laptopjes waren ook niet helemaal 100%.

Stekkertje opnieuw gesoldeerd, en de connectors in de laptopjes ook ff lekker doorgesoldeerd.

Het werkt nu weer prima.

Toch bedankt :)
Pagina: 1