gambieter schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:11:
Nee. Ik zeg dat het
kan, niet dat het gebeurt. Het gebeurt echter minder snel als je niet continue die rommel over uitverkoren zijn voor je kiezen krijgt als kind, waar je de zin en onzin van informatie nog niet kunt beoordelen (sommigen zullen dat nooit kunnen).
Opnieuw, het draagt bij. Er is geen absolute correlatie, maar groepsdruk is wel degelijk een factor in hooliganism en andere misdragingen.
Volgens mij zijn we het hier redelijk eens. Nog één nuancering, volgens mij is een deel van volwassen worden toch ook om de 'onzin' die je van je ouders hebt meegekregen te herkennen. Plattelandsbewoner: in de stad is alles slechter; Amsterdammer: in de provincie gebeurt echt niets, etc etc. Religie valt daar wat mij betreft ook onder.
Je negeert opnieuw het gebazel over uitverkoren zijn, en de haat die die oplevert. Dat is iets wat ik bijvoorbeeld verschillende religies heel erg kwalijk neem, claimen dat je meer bent omdat je in wat mumbojumbo gelooft. Het erin geloven is niet erg, het hebben van waandenkbeelden van eigen superioriteit is ook geoorloofd, maar verspreid je BS dan niet. Een christen, moslim, ietsisme en nietsisme aanhangers zijn geheel gelijk. Wat er in een eventueel afterlife gebeurt mag in dat afterlife gebeuren, en heeft hier niets te zoeken.
Ik negeerde het niet, ik denk dat bij groepsgevoel best vaak een minisuperioriteitsgevoel komt kijken en dat het dus niet religiespecifiek is. Volgens mij zullen groepen in het algemeen zich eerder richten op de gemeenschappelijkheid binnen de groep dan op de verschillen buiten de groep. Ik denk ook dat groepen deze gemeenschappelijkheid ook sterk, wellicht overdreven, benadrukken om het groepsgevoel te versterken.
Je wilt dus de religies beschermen, terwijl ze wel bijdragen aan het probleem. De beste bescherming voor een religie zou zijn als ze de haatzaaiers zelf en public zouden aanpakken, afzeiken en uit de groep zouden zetten. Dat is de manier om jezelf te onderscheiden van het tuig.
En dat wil ook zeggen dat je de causale relaties mag benoemen en mag aangeven in nieuwsberichten.
Ik wil religies in het algemeen niet beschermen, ik vind het onwenselijk dat de media op basis van correlaties labels gaat plakken. Op het moment dat er een correlatie is, verwacht/hoop ik dat de overheid deze correlatie onderzoekt op mogelijke causaliteit. En op het moment dat causaliteit is aangetoond (zover mogelijk, of bv sterke aanwijzingen) moet er worden ingegrepen (wat ingrijpen dan ook mag inhouden, een dialoog aangaan is ook ingrijpen).
Zolang ik nooit heb uitgedragen dat mijn aanhangers superieur zijn, het Gambieterisme moeten verspreiden, 71 maagden krijgen in een paradijs als ze martelaar zijn, een jihad moeten doen of de ketters moeten aanpakken. En daar zit het verschil met de grote religies: die hebben dat wel uitgedragen.
Superioriteit uitdragen is niet iets wat is voorbestemd aan religies. Het volgt volgens mij uit groepsgedrag. Denk aan nationalisme (ook EK voetbal), mens > dier, VVDer vs PVDAer, of onschuldiger: got vs beginnersweb. Ook vanuit atheisme, zonder dat er een organisatie of zo achter zit, kan superioriteitsgevoel ontstaan: "Ik heb die fabels (religie) niet nodig."
Verder gaat een discussie over de oorsprong van superioriteitsgevoelens misschien wel wat offtopic hier.
Wat betreft de koppeling van geweld aan het superioriteitsgevoel; dat kan binnen een religie, maar dat kan net zo goed buiten een religie. Bovendien zijn er ook vreedzame religies. Mij zijn bijvoorbeeld geen voorbeelden bekend van godsdienstoorlogen vanuit een boedistisch superioriteitsgevoel (kan ook mijn gebrek aan kennis zijn).
Je bent trouwens hierbij geexcommuniceerd

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:21:
Het gaat uiteindelijk toch alleen maar om statistieken en correlatie, als je gaat kijken naar criminaliteitscijfers van bepaalde bevolkingsgroepen. Zelfs áls blijkt dat onder christenen meer criminaliteit voorkomt dan onder atheïsten, zou dat nog altijd niet hoeven betekenen dat christenen inderdaad crimineler zijn.
Minder duidelijke oorzaken zouden weleens de échte boosdoener kunnen zijn. Het zou gerelateerd kunnen zijn aan bijvoorbeeld welvaart of intelligentie. In zulke gevallen zou er een correlatie kunnen zijn, zonder dat religie de oorzaak is.
Uiteindelijk wordt door de media bepaald wat er in de krant komt. Als de media denken dat iets belangrijk is om te melden, dan melden ze dat. Het probleem is dat de persoon die uiteindelijk het nieuwsbericht oppikt, lang niet altijd in staat is om alles in het juiste perspectief te zetten.
mee eens.