Toon posts:

stukje van GPU afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met mijn nieuwe casemod. Dus ik eindelijk alle hardware ingebouwd, peltier met waterblok op de videokaart (7900GS), en vervolgens krijg ik heel raar beeld vanaf het moment dat ik het bios-scherm zie.
Andere videokaart geprobeerd en ik krijg gewoon beeld. Vervolgens de peltier met cold plate eraf gehaald en de gpu letterlijk onder de loep genomen, en ik zie dat er een stukje van mijn arme gpu is afgebroken! Het is niet de eerste keer dat ik de peltier op mijn videokaart heb gehad, heb hem namelijk een tijdje met gewone luchtkoeling gekoeld, dus zonder peltier.

Graag zou ik de oorzaak willen achterhalen, aangezien ik de 8800 gts OC edition heb besteld, en ik dalijk niet weer met een kapotte gpu wil zitten.

Ik kan jullie op het moment helaas geen foto's laten zien.

Het stukje is afgebroken op een hoek, en het is een heel klein scheurtje. Ook zag ik dat de coldplate ingekrast was, dus ik vermoed dat er iets tussen heeft gezeten en zodra ik de waterblok vastgeschroefd had was de druk fataal.
De coldplate heb ik vlak geschuurd met 400 schuurpapier.

Kan het ook zijn dat ik geen beschermrandje erom had ? dit had ik vorige keer wel. Ik bedoel het witte randje zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.doomedpc.com/images/guides/maze4/Peltier8.jpg

Ik hoop dat iemand wat ideeën heeft!

Groeten, Randy.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 21:08

Woohooo

Smilie, James Smilie

Wat is je vraag precies?

Verwijderd

Monteer je gewone luchtkoeling eens > en testen maar. Zelfde issues? Dan is je core gechrushed door de druk van monteren.

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
Volgens mij ben je een beetje te brut geweest bij het installeren van een cooler op de videokaart. De schroeven te hard aan draaien..... Ik had dit bij men x1950pro ik hoorde de core en de wite rand rond kraken omdat ze verpletterd werden . Omdat ik de cooler te hard aandraaide. Wonder boven wonder doet de videokaart het geweldig en heb ik geen problemen.

Verwijderd

Topicstarter
@Woohooo: Mijn vraag is wat de oorzaak(en) kan zijn, zodat ik dit een tweede keer kan voorkomen.

@lism: ja, nog steeds hetzelfde probleem :(

@yannickmerckx: Dat zou best goed kunnen, ik had hem inderdaad vrij stevig en misschien wel te stevig vastgedraaid. Die witte rand waar je het over hebt, ik denk dat deze toch voor de nodige stabilisatie zorgt en ik deze beter erop kan zetten.

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
dit zag je vaak bij socket A processoren , als er iets van je core is afgebroken kan je de videokaart niet meer gebruiken

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:18
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:52:
@Woohooo: Mijn vraag is wat de oorzaak(en) kan zijn, zodat ik dit een tweede keer kan voorkomen.
Sommige (oude) videokaarten hebben geen aluminium beschermrandje rondom de core. Als je dan je koeler erop monteert en 'm te schuin erop aandrukt, kan het zijn dat er een randje van de core afbreekt. Gewoon voorzichtiger zijn de volgende keer en niet te hard aanschroeven.

Je nieuwe grafische kaart heeft wel zo'n beschermrandje rondom de core, maar je moet toch voorzichtig blijven met het monteren van een andere koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op maandag 28 juli 2008 @ 01:03:
[...]
Sommige (oude) videokaarten hebben geen aluminium beschermrandje rondom de core. Als je dan je koeler erop monteert en 'm te schuin erop aandrukt, kan het zijn dat er een randje van de core afbreekt. Gewoon voorzichtiger zijn de volgende keer en niet te hard aanschroeven.

Je nieuwe grafische kaart heeft wel zo'n beschermrandje rondom de core, maar je moet toch voorzichtig blijven met het monteren van een andere koeler.
Dat was ook mijn vermoeden :) waarschijnlijk zorgt zo'n beschermrandje dus voor de stabilisatie.
Bedankt voor de reacties, hopelijk blijft de nieuwe kaart wel in leven

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 10:12

MaDLiVe

.-Observer-.

Daarom moet je proberen om de schroeven (met veer) gelijkmatig aan te draaien. Vooral het laatste aandraaien moet je gelijkmatig doen. Eventueel kun je ook zachte socketvoetjes gebruiken om het geheel wat te stabiliseren.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1