Hulp gevraagd bij ontwerpen massastorage voor Fairlight CMI

Pagina: 1
Acties:

• Synthiman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09-2018
Ik zoek dringend hulp bij het volgende:

In de jaren 80 is er een muziekinstrument gebouwd dat een cultstatus heeft bereikt. Een Fairlight. Luister naar Art of Noise: Moments in Love, de hese "fluitklank" is een van de beroemdste klanken van dat instrument. (Het was oorspronkelijk een vrouwenstem.) "Max Headroom" is ook puur Fairlight CMI. (Paranoimia).

Het instrument was waanzinnig duur (1/3 meer dan een gezinswoning).
Een Fairlight is dermate bijzonder, zelfs in deze tijd, dat ik alle moeite wil doen om zo veel mogelijk instrumenten voor toekomstige generaties te bewaren!

Hoewel het instrument waanzinnig degelijk is gebouwd en de indertijd de best mogelijke onderdelen zijn gebruikt (vandaar de hoge prijs), heeft hij 2 diskdrives van 8" en daar moet je het mee doen.
(1 voor het OS en 1 voor data.)

Ik ben al langer bezig om een oplossing voor dit probleem te realiseren. Liefst een hardeschijfopslag, ssd, etc. maar zo dat ook met een PC een backup gemaakt kan worden.
2 Gig zou fantastisch zijn en is ruim voldoende.

Een vriend van mij die eraan zou werken is helaas door een ongeluk overleden. Nu ken ik nog iemand in Frankrijk, die al voor me aan het proberen is, maar die heeft het te druk momenteel.

Is er hier iemand, of ken je iemand die zou willen helpen dit te realiseren, om zodoende een van de mooiste elektronische muziekinstrumenten te upgraden, en zo te redden van een eventuele ondergang?

Vergelijk het met een Stradivarius! Zelf ben ik ruim 30 jaar synthesizerfanaat en heb bijna alles getest. Een Fairlight is absoluut een Rolls Royce, mits je weet hoe er mee om te gaan.

Hier een foto van de monitor, met lichtpen en het toetsenbord:

http://www.home.zonnet.nl/synthiman/NewsFlash.html

Mainframe:

Afbeeldingslocatie: http://www.keyboardmuseum.org/ah/pic/party2001/large/Dscf0539.jpg

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

Wat ik heb kunnen vinden voor dit probleem is een floppy drive emulator.
HxC Floppy Drive Emulator

Topic: Korg DSS1 and Fairlight CMI IIx

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 11:24
sorry dat ik het zeg maar ik ben eigenlijk veel meer geïnteresseerd in de binnenkant van die mainframe bak

hoe zitten de floppy drives aangesloten? als het met conventionele kabels is gebeurd is een oplossing makkelijk

zoals bovenstaand zal je floppy drive emulators moeten gaan gebruiken, een voor elke drive is aanbevolen, en hoewel het installeren van die floppy drive emulators niet zon probleem lijkt (mits het conventionele drives zijn), is het een groter probleem om een image te maken voor op de emulator voor de OS drive

lijkt mij handigst:
1. sluit OS drive met OS flop aan op hele oude computer met support voor 8 inch flop drives
2. sluit op diezelfde computer een 3inch floppy drive aan
3. gebruik een tooltje om een raw image (als bestand) van de 8 inch flop naar de 3 inch flop te schrijven
4. stop de 3 inch floppy in je eigen (nieuwe) pc en verplaats de image die je van de 8 inch floppy hebt gemaakt naar de emulator

let wel dat dit soort appartus uit ver voor mijn tijd was en dat dit mij (ik moest een keer iets vergelijkbaars doen) het handigst lijkt, ook al heb ik absoluut geen verstand van jouw Fairlight.

eigenlijk kan je voor zon emulator het beste bij een willekeurige technische informatica school naarbinnen wandelen en vragen of iemand zin heeft in een leuk project, de vervangende middelen voor dit soort problemen bestaan al, en zijn gewoon verkrijgbaar, maar vaak extreem duur, omdat 8 inch floppy drives tegenwoordig alleen nog in outdated mainframes (en space shuttles :P) worden gebruikt, en de vervangede middelen dus eigenlijk alleen voor grote bedrijven bedoeld zijn.

maar ach, ik lul ook maar wat, kan niet slapen...

heb zelfs een foto gevonden van de achterkant van de floppy drive array van het ding, maar op fora overal lees je dat er mensen zijn die hetzelfde proberen, vaak zonder succes, dus ik durf het meteen al niet meer aan

http://egrefin.free.fr/im...2x/CMI2xServiceManual.pdf pagina 195

[ Voor 97% gewijzigd door donotwant op 28-07-2008 03:44 ]