• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Zojuist is mijn systeem begonnen met het produceren van een zeer irritante piep. Het vervelende/vreemde aan de zaak is dat het niet stopt als ik de stekker uit het systeem trek. Het is een hoge frequentie toon die slecht te localiseren is.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

Stekker uit het stopcontact (duh)
Stekkers van voeding naar mobo verwijderd.
Stekker uit videokaart naar voeding verwijderd.
Stekkers van voeding naar HD's, DVD's etc. verwijderd.
Stekkers van USB poorten e.d. verwijderd
Videokaart uit systeem gehaald

De piep blijft voortduren. Wordt over de tijd wel iets zachter (maar kan ook gewenning zijn van gehoor, niet zeker).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Wat ik al zei, het is moeilijk te bepalen waar het geluid vandaan komt.

Ps. Ik weeet niet zeker of dit het juiste sub-forum is, maar dit leek me de meest logische.

[ Voor 5% gewijzigd door rjeggens op 27-07-2008 13:30 ]

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Lijkt me stug als het uit de pc komt want het ding kan niks doen als de stekker niet in het stopcontact zit. (het 1,5v batterijtje zal het ook wel niet doen ducht me.) Zou inderdaad een spoeltje kunnen zijn o.i.d. maar het lijkt me dat daar niet voor eeuwig stroom op blijft staan, hoe lang duurt het voor dat het piepje helemaal weg is?

Weet je zeker dat het uit je systeem komt? en niet uit je monitor/speakers bijv.

[ Voor 26% gewijzigd door BastiaanN op 27-07-2008 13:33 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49

Pinobigbird

doesn't share food!

Een hoge piep is meestal afkomstig van een spoel. Zoek hier maar op GoT, dan zie je dat er meer over te vinden is. De remedie: dichtspuiten met siliconenspray (dacht ik, op eigen risico! :+ )

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je geeft geen informatie over je hardware, dus moeilijk te zeggen. Maar kan het je monitor niet zijn? Lekkende elco's op je moederbord? Boxen, geluidskaart etc

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
rjeggens schreef op zondag 27 juli 2008 @ 13:29:
Zojuist is mijn systeem begonnen met het produceren van een zeer irritante piep. Het vervelende/vreemde aan de zaak is dat het niet stopt als ik de stekker uit het systeem trek. Het is een hoge frequentie toon die slecht te localiseren is.
Weet je dan zeker dat het uit je systeem komt?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ben je gisteren misschien naar een concert geweest??

Wat voor moederbord en andere onderdelen heb je? Er zijn meer topics over piepende p5b moederborden, lekkende elco's etc.

Maar jij hebt het over een piep als de stroom er af is? Hoe lang duurt het voordat de piep wegsterft?

me = spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door TheMe op 27-07-2008 13:35 ]

There is no place like 127.0.0.1

• rjeggens
Het is een Asus A8N-SLI mobo. Het komt zeker uit het systeem, want ik heb hem net in de hal gezet en dan verhuist de piep mee :)

Wegsterven weet ik nog niet. Ik ga nu maar richting zwembad en laat hem dus wat uren van de stroom af, ik hoop dat het dan minder is.

Wat ik nog vergeten te melden was, is dat ie het gisteren ook ff deed bij het uitzetten van het systeem. Toen zette ik het systeem weer aan en weer uit, toen was het weg..

Voeding is overigens een Tagan 530W model. Typenummer kan ik niet achterhalen

[ Voor 8% gewijzigd door rjeggens op 27-07-2008 13:42 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:31
Blijft het trouwens ook piepen als je de stekker omdraait?

• rjeggens
Dancing_Animal schreef op zondag 27 juli 2008 @ 13:41:
Blijft het trouwens ook piepen als je de stekker omdraait?
Neem aan dat je stopcontactstekker bedoelt. ga ik ff proberen..

Edit: Helpt helaas niet.

[ Voor 5% gewijzigd door rjeggens op 27-07-2008 13:46 ]

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als je nadat je pc van de stroom is afgekoppelt nog een keer de powerknop van de pc indrukt, verdwijnt het piepje dan?

offtopic:
Toevallig niet het nieuwe onderdak voor een muis ofzo? :+

[ Voor 24% gewijzigd door BastiaanN op 27-07-2008 13:53 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• rjeggens
Pinobigbird schreef op zondag 27 juli 2008 @ 13:32:
Een hoge piep is meestal afkomstig van een spoel. Zoek hier maar op GoT, dan zie je dat er meer over te vinden is. De remedie: dichtspuiten met siliconenspray (dacht ik, op eigen risico! :+ )
De topics die ik vind gaan over piepen tijdens belasting, of iig dat ze aan het lichtnet hangen. Die van mij blijft dus piepen.

• rjeggens
BastiaanN schreef op zondag 27 juli 2008 @ 13:52:
Als je nadat je pc van de stroom is afgekoppelt nog een keer de powerknop van de pc indrukt, verdwijnt het piepje dan?

offtopic:
Toevallig niet het nieuwe onderdak voor een muis ofzo? :+
Nee.. ik krijg het piepje nu op geen enkele manier meer weg. PC al meerdere keren weer opgestart/afgesloten. Dmv. windows afsluiten en de schakelaar achterop. Het blijft piepen. Ik heb hem nu boven neergezet met een dekbed eroverheen, maar daar piept ie dwars doorheen. Het is enorm schel en hard.

Een muis zou kunnen, maar daar heb ik de batterij ook al uitgehaald :+
Modbreak:Gelieve niet 2x achter elkaar te posten <24u. Gebruik de edit-knop. Ook als je een tweede quote wilt toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 27-07-2008 14:33 ]

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:25
Haal je mobo er eens uit dan, leg alle onderdelen van je pc op verschillende plekken. Dan kun je horen van welk onderdeel de piep komt. probeer daarna eens goed te luisteren uit welk deel van dat onderdeel de piep komt. Dat zal wat moeilijker zijn, maar je moet toch echt eerst weten waar die piep vandaan komt.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
Jeebeekje schreef op zondag 27 juli 2008 @ 14:40:
Haal je mobo er eens uit dan, leg alle onderdelen van je pc op verschillende plekken. Dan kun je horen van welk onderdeel de piep komt. probeer daarna eens goed te luisteren uit welk deel van dat onderdeel de piep komt. Dat zal wat moeilijker zijn, maar je moet toch echt eerst weten waar die piep vandaan komt.
begin maar met de voeding zou ik zeggen (eigen ervaring)

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 15:02
trek eens de batterij van het mobo eruit, wie weet dat de piep dan wel stopt?

Verwijderd

Kijk eens of er op het moederbord bolle condencators zit,
Als dit het geval is dat de oorzaak
Het kan ook zijn dat de bolle condencators in de voeding zitten,
dat kun je dus niet zien maar door de voeding eruit te halen en op een andere plaats met stroom te voorzien ben je er snel achter.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Huh ??
De piep blijft voortgaan als je de stekker uit het stopcontact haalt ?
Geen stroom = Wel biep :?

Mis ik iets ofzo ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• rjeggens
Ik ben eruit. Er zat een fan controller in met schijnbaar een heel klein buzzertje. Dat ding had een batterijtje en ging tot in de lengte van dagen door met piepen.

Nu de hele pc weer inelkaar zetten. Buzzertje heb ik er oud-hollands met gepast geweld afgesloopt. Kijken of iehet nog doet.

Dank voor het meedenken iig!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Zo maakt mijn 8800GT met sommige games een piepend geluid (bijv. in crysis introfilmpje).
Pagina: 1