Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HTML issue?

Pagina: 1
Acties:

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:49
Hallo allemaal.
Jaren geleden heb ik een website voor iemand gemaakt, en daar moet ik nu een stukje tekst op plaatsen ( Op de index.html )
Ik had eerder op de index.html 2 regels tekst voor tekstopmaak. Tussen die regels zette ik dan de tekst die er op moest komen. Het gaat om de website:

http://www.mirteedelsmederij.nl/index.html

Als je de bron bekijk zie je bijna onderaan de regels:

<center><font color="ffffff">

</font></center><br />

Tussen die regels zette ik dan de tekst. Maar als ik dat nu weer doe, laat hij geen tekst zien op de site. En als ik de bron opvraag, staat de tekst ook niet in de bron. Weet iemand misschien hoe dat komt? Zal wel een stom dingetje zijn dat ik over het hoofd zie, of mijn html kennis ( Al jaren niks meer met webdesign gedaan ) heeft me in de steek gelaten.

Thnx for the answer.

Groet,
André

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20

Onbekend

...

technoaddict schreef op zondag 27 juli 2008 @ 09:59:
[...]
Tussen die regels zette ik dan de tekst. Maar als ik dat nu weer doe, laat hij geen tekst zien op de site. En als ik de bron opvraag, staat de tekst ook niet in de bron.
[...]
Dan gaat er waarschijnlijk iets mis met uploaden naar de website.
Als je iets er in zet, móet dat in de bron verschijnen.
Dit is i.i.g. geen fout van de html zelf. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 15:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

He bekijk je de bron? Firefox laat bijvoorbeeld niet de echte broncode zien maar haalt hem zelf eerst door een HTML-parser om de verschillende kleurtjes aan de tekst te geven. Als er rare fouten in je HTML zitten gebeurt het wel eens dat er dingen wegvallen of van plaats veranderen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Johnny schreef op zondag 27 juli 2008 @ 10:27:
He bekijk je de bron? Firefox laat bijvoorbeeld niet de echte broncode zien maar haalt hem zelf eerst door een HTML-parser om de verschillende kleurtjes aan de tekst te geven. Als er rare fouten in je HTML zitten gebeurt het wel eens dat er dingen wegvallen of van plaats veranderen.
Firefox laat de bron gewoon prima zien hoor. Alleen als je een stuk tekst selecteert en je vraagt daar de bron van op dan is het wel de gegeneerde html vanuit de DOM.

Maar ontopic: In de bron zijn de regels niet te vinden dus de enige logische verklaring is dat de aanpassing niet is opgeslagen (of weer overschreven met de oude versie).

If I can't fix it, it ain't broken.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 15:34
Wat je altijd kan doen is je site even door de validator halen. Die geeft aan of je programmeerfouten hebt gemaakt.

Daarnaast moet het zijn:

code:
1
2
3
<center><font color="#ffffff">

</font></center><br />

Ik zie ook dat je in doctype op xhtml staat maar dat je niet xhtml geprogrammeerd hebt, je hebt bijv. nergens je elementen gesloten.

Je hebt wel classes aan je divs gegeven. (ik zou voor id's kiezen) maar je geeft nog wel handmatig overal je fonts aan. Kan je beter in je stylesheet kwijt.

Ik zou gewoon even je complete website door de validator halen, en even op WC3 kijken hoe xhtml geschreven moet worden. Want dit kan nogal rare dingen gaan doen in sommige browsers.

[ Voor 48% gewijzigd door Dekaasboer op 27-07-2008 12:39 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Johnny schreef op zondag 27 juli 2008 @ 10:27:
Wat jij omschrijft is de DOM inspector, dat is niet hetzelfde als "show source".
Volgens mij loopt er gewoon iets mis bij het uploaden.

Verwijderd

Wat ook nog wel eens wil helpen is de pagina "refreshen". Soms blijft een (oude) pagina hardnekkig in de cache zitten.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 12:59:
Wat ook nog wel eens wil helpen is de pagina "refreshen". Soms blijft een (oude) pagina hardnekkig in de cache zitten.
Dan zouden wij wel de goede pagina moeten zien, want bij ons was ie nog niet gecached (zie de link in de TS).

If I can't fix it, it ain't broken.

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 12:39:
[...]

Wat jij omschrijft is de DOM inspector, dat is niet hetzelfde als "show source".
Volgens mij loopt er gewoon iets mis bij het uploaden.
En hoe weet Firefox dan welke stukken tekst welke kleur moeten hebben? Hoewel er door de jaren heen wel een aantal bugs zijn gefixt zijn zitten er nog steeds wat eigenaardigheden in de HTML-parser van de Gecko engine waardoor je de source-viewer in Firefox niet 100% kan vertrouwen omdat het slecht een interpretatie is van de broncode en niet wat er vanaf de server is verstuurd.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=397937#c4

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Hetgene jij linkt is een andere issue, namelijk dat er van een verkeerde pagina de bron weergegeven wordt indien je van een als "malware" bestempelde pagina de bron wilt opvragen.
"View source" doet perfect wat het moet doen: de exacte inhoud van een document weergeven zoals die is opgevraagd en gedownload. Het heeft NIETS te maken met wat de parser ermee doet.

Voor weergave van de door de parser "berekende" opmaak is er de DOM inspector.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 20:14 ]

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:12:
Hetgene jij linkt is een andere issue, namelijk dat er van een verkeerde pagina de bron weergegeven wordt indien je van een als "malware" bestempelde pagina de bron wilt opvragen.
"View source" doet perfect wat het moet doen: de exacte inhoud van een document weergeven zoals die is opgevraagd en gedownload. Het heeft NIETS te maken met wat de parser ermee doet.

Voor weergave van de door de parser "berekende" opmaak is er de DOM inspector.
Zoals ik al zei, view source is niet perfect in het geval van Firefox, ik weet niet of er op dit moment nog openstaande bugs zijn, maar in het verleden was het zeker wel zo dat bepaalde dingen niet in de broncode werden weergegeven op invalide HTML-pagina's.

Ik linkte ook niet naar de bug, maar naar een reactie waar het volgende staat:
Blocking the "view-source" action is by-design, as (apparently) the view-source
window does some parsing which could expose it to an attack. At least, so I'm
told.
De ontwikkelaars hebben er voor gekozen om bewust de broncode niet te laten weergeven omdat er blijkbaar een risico is dat er iets wordt uitgevoerd omdat de HTML wel degelijk wordt geparset, en geen exacte weergave is.

Verwijderd

Dus jij baseert die uitleg op basis van 1 enkele commentaar?
Dat ze bewust die code niet weergeven is hoogstwaarschijnlijk omdat ze de malifide website dan ook niet moeten inladen, dat lijkt me inderdaad een zeer slim ontwerp, maar niet zozeer omdat view source "per ongeluk" geparsed zou worden (EN de lokaal opgeslagen html aangepast zou worden 8)7) maar omdat de parser zelf hem zou parsen.

Als je me nog steeds niet gelooft: maak gewoon een html document met wat fouten in: sluit enkele tabellen slecht af, nest wat tags verkeerd en laad dit in je browser:
"view source": je foutieve code staat er ongewijzigd: logisch, want het is gewoon de inhoud van je html bestand.
"dom inspector": je ziet een foutloze DOM tree die door gecko geparsed geweest is in quirks mode, waardoor de fouten gecorrigeerd zijn.

*edit* Heb trouwens de site eens verder bekeken. document.lastModified geeft terug:
Thu, 24 Jan 2008 11:14:20 GMT

Dan mag je wel 100% zeker zijn dat de pagina gewoon niet goed geüpload geweest is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 22:06 ]

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:57:
Dus jij baseert die uitleg op basis van 1 enkele commentaar?
Nee, ik baseer het op mijn eigen ervaringen van een aantal jaar geleden, ik weet alleen niet in hoeverre dit probleem nog bestaat in nieuwere versies en kan ook de relevante bug reports vinden.
Als je me nog steeds niet gelooft: maak gewoon een html document met wat fouten in: sluit enkele tabellen slecht af, nest wat tags verkeerd en laad dit in je browser:
"view source": je foutieve code staat er ongewijzigd: logisch, want het is gewoon de inhoud van je html bestand.
Het gebeurt/gebeurde niet bij alle fouten, alleen in heel specifieke gevallen afhankelijk van het type element, de plaatsing daarvan, de rendering mode, encoding, en diverse entities/karakters die bepaalde fouten bevatten waardoor dingen niet zichtbaar in de broncode.

Verwijderd

Laat me het anders tellen: "view code" toont de inhoud van de html pagina zoals die gecached staat op je harde schijf. Iedere byte daarin wordt er dus letterlijk uit overgenomen. De parser heeft er NIETS mee te maken.
Jij beweert nu dat firefox gewone tekst weghaalt uit de TS zijn gecachete bestand (om welke reden mag joost weten) en dit resultaat je voorschotelt als de "echte" gedownloade pagina.
Dan stel ik je NOG een vraag: waarom komt deze wel héél bijzondere bug dan ook voor bij andere browsers?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 23:42 ]

Pagina: 1