Toon posts:

Overclock probleem P5e + E8400

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoikes beste Tweakers,

Ik zit met een klein vervelend probleempje ivm het overclocken van mijn cpu met een asus P5E
Ik zal eerst beginnen met mijn PC specs in te geven en fotos van mijn bios instelling.

PC :
---------
CPU : E8400
CPU COOLING : Zalman 9700led
Mobo : Asus P5E
DDR2 : Geil 2 X 2Gyg PC-6400(400MHz) CL5
GRAKA : MSI 9800GTX OC
PSU : OCZ Gamexstream 600W
CASE : Antec 900
COOLING : 2X 120mm intake front fans --1 X 120mm intake aan de zijkant ( op de graka)
1X 120mm outtake(vanachter ) - 1 X 200mm outtake (boven)
HDD : 1 X WD 320gyg sata300 & 1 X samsung t166 500gyg(voor opslag)
Eerst een vooral zou ik me willen excuseren als ik wat typ fouten neerleg, ik ben namelijk een franstalige belg en doet hard mijn best om de taal onder de knie te krijgen . :$

Mijn probleem is het volgende :
-----------------------------------------------------
Ik heb dit bord gekocht om te gamen maar ook om eens goed te overclocken af en toe voor benchies.
Maar volgens mij is er iets met het bios of zie ik een instelling over het hoofd want het overclocken loopt voor geen meter.
Ik kom van een nvidia mobo en daar ging het zonder problemen .
-Als ik mijn fsb verander in bios bvb op 350 of 400 fsb dan gaat mijn cpu soms naar 3016MHz in het beste geval.
Soms Gaat hij op 2400MHZ terwijl multiplyer op 9 blijft en fsb op 400staat (bios weergave na herstart pc , zonder fouten ofzo)
Wat ik ook doe mijn speed gaat niet hoger dan 3016MHz.
Op de muliplyer reageert de pc wel meteen dus 6.5 = 2400MHz enzo tot 9X
Maar dat is dan ook alles op fsb dus niet :?
CPU staat op 1.2 Stabiel in cpuz
er staat bijna niets op auto van instellingen , tm enzo staan af.... enkel de voltages van northbridge enzo staan op auto omdak de juiste waardes om toch beetje te overclocken terwijl ik de pc nog redelijk koel hou ni echt ken.
Hier iets naar beneden heb ik links geplaatst die verwijzen naar pic's van mijn bios instellingen, Misschien dat jullie dan wel een optie tegenkomen die ik over het hoofd zag en kunnen jullie me raad geven.

Welke stappen heb ik al ondernomen :
--------------------------------------------------------------

Wel uren aan denbios zitten prutsen (met gevolg veel keer bios moeten rebooten)
Uren lang op internet gezocht maar ik wordt er niet wijzer van , overal vind ik dat de combinatie met E8400 en P5E goed tot redelijk zeer goed overclockt.
Dus bij deze kom ik jullie raad vragen en hoop dat ik geen belachelijk vraag heb gesteld of een belachelijke optie over het hoofd zag.
De pic's zijn niet van zo een denderende kwaliteit , waarvoor mijn excuses maar ze werden met een nokia6300 getrokken en vind persoonlijk dat ze heet netjes zijn voor gsm pics)

Fotos Bios en systeem :
----------------------------------------------

http://i47.servimg.com/u/f47/11/27/37/28/afb00210.jpg
http://i47.servimg.com/u/f47/11/27/37/28/afb00510.jpg
http://i47.servimg.com/u/f47/11/27/37/28/afb00610.jpg
http://i47.servimg.com/u/f47/11/27/37/28/afb00710.jpg
http://i47.servimg.com/u/f47/11/27/37/28/system12.jpg

Met vriendelijke groeten
Stef

Verwijderd

miss is het je geheugen, dit staat op 800mhz, en je fsb op 333, als je die nu gelijk zet op die fsb, dus 667mhz ddr, en dan eens langzaamaan die fsb hoger, in stappen van 5-10mhz per keer, dan zou het moeten lukken.

heb namelijk in feite hetzelfde bord, een maximus formula, die zette het geheugen ook meteenop 800 mhz :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 00:50:
miss is het je geheugen, dit staat op 800mhz, en je fsb op 333, als je die nu gelijk zet op die fsb, dus 667mhz ddr, en dan eens langzaamaan die fsb hoger, in stappen van 5-10mhz per keer, dan zou het moeten lukken.

heb namelijk in feite hetzelfde bord, een maximus formula, die zette het geheugen ook meteenop 800 mhz :P
bedankt voor je snelle reactie ;)

Het geheugen heb ikz elf op 800 gezet met de eerste reekts timings.(het is tenslotte PC-6400 geheugen)
Ook heb ik het 1 keer geprobeerd op auto en ook 1 keer op 667MHz maar het hielp niet. |:(

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

De standaard setting van je E8400 is 3,0GHz (9*333).
Als je je multiplier, pci-bus, stock voltage, stock geheugentimings instelt en alleen je FSB naar 400 verhoogt en EIST uitschakelt zal je (als hij boot) een cpu kloksnelheid van 3,6GHz krijgen.

Stock multiplier locken omdat ie daar standaard ook mee draait
Stock voltage locken omdat deze standaard iets te hoog is en in dit geval gewoon moet werken (je zou evt naar 1,35V kunnen zetten om zeker te zijn)
Pci-bus locken omdat je anders je pci(-e) kaarten kan mollen
Stock geheugen timings instellen die op de productsite of op de reepjes staan.
EIST uitschakelen omdat dit je multiplier van 9 naar 6 verlaagt als je cpu idle is en je dan 2,4GHz krijgt te zien in CPU-Z.

Ik moet op mijn Striker II Formula de Rated FSB instellen en die door 4 delen om mijn FSB in te kunnen stellen. 1200 Rated FSB is 300 FSB (Bus Speed in CPU-Z) keer m'n multiplier zou in een 2,7GHz kloksnelheid uitkomen (Dit op m'n E2180 2GHz @ 3GHz)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

kijk eens in cpu-z als je multi op 9 en fsb op 400 hebt, miss staat hij dan op 6 door de speedstep, als dit het geval is dan staat hij gewoon te niksen, als je dan superpi laat lopen zie je hem opschakelen naar 3.6 ghz

je zou ook je bios eens kunnen flashen, al lijkt dit me overbodig op een x38 moederbord, maar het proberen waard

anders moet je eens proberen om op 399 of 401 fsb, 400 zou namelijk een "slechte" snelheid zijn, en dit is advies wat ik gekregen heb van een ervaren overclocker

in ieder geval succes ermee :) grote kans dat de echte kenners nu onder de lakens liggen :P

ps: die laatste afbeelding is redelijk klein wat leesbaarheid betreft, maar ik zit dan ook aan 15'4 inch laptop, miss kun je dat nog even aanpassen, desnoods in 2 afbeeldingen

Verwijderd

Topicstarter
Hoikes,

Bedankt voor je raar maar het mag niet baten.
Ik stel fsb 399 of 401 of 350 of 500 in en cpu gaat 3016 ipv3000 stock of 3600 op fsb 400
als ik dan save en naar windows ga en cpuz opensmijt staat er fsb 1333 en de normale snelheid al staat alles in bios ingesteld op 400fsb bvb of een ander.
Ik heb het gevoel dat de mobo enkel reactie geeft op mulitplyer , voltages en drram, maar niet op de fsb, daarom dat ik denk dat er aan het mobo niet scheelt maar eerder een instelling dat ik over het oog heb gezien :?
Eist en speed step staan allemaal uit zoals je op de pics kunt zien , zo is mijn config helemaal stock maar het enige auti zijn de northbridge volts enzo.
Mss kan iemand mijn bios settings eens overlopen en me kunnen zeggen wat er aan veranderd kan worden met een beetje uitleg , want het is niet mijn bedoeling dat ik het zomaar op mijn schoot krijg ik wil ook begrijpen wat die funktie ... zijn funktie was 8)7
Laatste pic met heel het systeem is vergroot ;)
het is ook zo dat mijn cpu sinds niet meer tot 3000 geraakt of heel zelden maar , hij blijft op stock op 2999mhz.
Bios flashen gaat niet meer , laatste bios staat erop , kwam met de mobo al : versie 0702

met vriendelijke groetjes

stef

Verwijderd

miss eens een iets oudere bios flashen, miss helpt dat, maar heel raar idd, zou niet weten waaraan het kan liggen, miss het voltage op de nb instellen, 1.35 moet makkelijk die snelheid trekken, doet ie bij mij ook op een b3 revisie quadcore die nu 3.75 ghz doet.

even nog iets: je krijgt toch geen scherm met overclocking failed?, als dat het geval zou zijn F2 drukken, lijkt me niet het geval maar ik vraag het maar om het uit te sluiten ;)

afbeelding is prima nu 8)

btw je hoeft niet te groeten, dat houdt ook het topic wat overzichtelijker :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 03:28:
miss eens een iets oudere bios flashen, miss helpt dat, maar heel raar idd, zou niet weten waaraan het kan liggen, miss het voltage op de nb instellen, 1.35 moet makkelijk die snelheid trekken, doet ie bij mij ook op een b3 revisie quadcore die nu 3.75 ghz doet.

even nog iets: je krijgt toch geen scherm met overclocking failed?, als dat het geval zou zijn F2 drukken, lijkt me niet het geval maar ik vraag het maar om het uit te sluiten ;)

afbeelding is prima nu 8)

btw je hoeft niet te groeten, dat houdt ook het topic wat overzichtelijker :)
Bedankt voor al de moeite maar niets helpt... |:(
Ik krijg nooit geen scherm met overclocked failed ofzo , hij boot lekker door.
Nu heb ik nog een laatste wanhoopsdaad verricht....AS suite te installeren ...
Alles mooi ingesteld ... pc rebooten zoals in bios alles blijft gewoon stock en derna 3 bluescreens bij het opstarten van os ... dus maar heel snel eraf gesmeten hihi.

Ik ga nog een laatste test doen met de nortbridge op 1.35 in te geven , ik hou jullie meteen op de hoogte.

EDIT :
-------------

Ook allemaal getest maar het mag niet zijn ... alles reageert perfect in bios behalve als fsb verander, bios geeft dan juist fsb maar aan de snelheid veranderd er niets |:(
Zou er geen beveiligings funktie tussen zitten ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 04:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers goed nieuws !!!

Ik heb het kunnen oplossen !!!
wat de oorzaak exact was heb ik een vermoeden maar geen zekerheid.
Ik heb mijn kast opengesmeten en alle kabels wat aangedrukt en terug gesloten....
ik start pc op en voor de eerste keer sinds ik de pc heb krijg ik een error en de keuze f1 of f2..... direct f1, alles wat gaan bezichtigen...... saven herstarten en terug naar de bios
dan een aller laatste keer mijn fsb veranderen en zou het ni werken dan zou ik morgen mobo terug brengen naar de winkel.
Dus direct fsb naar 400 en saven
...... ik was al heel zielig naar mijn bootscherm aan het kijken tot ik 3600 zag !!!!!
ik was zooooo blij !
Ik denk dat mobo niet genoeg prik kreeg ofzo omdat een kabel niet echt vast zat ... we zullen het nooit weten denk ik hahahahaha

nu heb ik mijn fsb op 400 gezet en mijn multi^plier op 7.5 zodat ik nog steeds 3000MHz draai maar met mijn geheugen op 800 en op T1 ipv t2.
hier onder een screeni van cpuz en temps enzo
temps zijn idl 43 graden maar ik kwam juist van een benchke te doen en in mijn kamer is het vandaag afgrijzelijk warm met dat mooi weer.
mijn vraag is nu mag dit zo continu blijven 7/7 en 24/24 ?
mijn cpu temp gaat ni hoger denk ik zeker ? enkel mijn chipset door de fsb ?
of is dit een risico ?
alles heel stabiel.
screenie :
http://i47.servimg.com/u/f47/11/27/37/28/eindel10.jpg

in ieder geval bedankt jongens jullie hebben echt meegezocht en dat vind je niet zo vaak meer dat mensen mekaar zo helpen .
Ik schaam me wel een beetje nu dat ik weet wat het was
ik had beter moeten weten

maaaaaaaar toch ben ik super blij.
in de rapte nog een vraagje : kan dat dat fsb walll al op 475 komt ? of kan ik er nog meer uitpersen door de voltages wat op te schroeven ?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:06:
Ik denk dat mobo niet genoeg prik kreeg ofzo omdat een kabel niet echt vast zat ... we zullen het nooit weten denk ik
Heb je nu een 8pins stekker bij je socket in de buurt waar je eerst een 4pins had? Dit kan wel degelijk uitmaken.
hier een screeni van cpuz en temps enzo
temps zijn idl 43 graden maar ik kwam juist van een benchke te doen en in mijn kamer is het vandaag afgrijzelijk warm met dat mooi weer.
mijn vraag is nu mag dit zo continu blijven 7/7 en 24/24 ?
het is gewoon 24/7 en ik zit met een 50% overklok van 2 naar 3 GHz met 32 graden idle met dit weer.

Zie trouwens ook je screenshot: je CoreTemp geeft aan: 43, maar je asus monitor rechtsbovenin zegt 31°, start eens meerdere monitor-tooltjes op (hwmonitor, coretemp, realtemp, everest, siw) en kijk in de bios welke temperaturen je kan vertrouwen, ook moet je kijken of deze temperaturen veel verschillen met de standaardinstellingen van je processor. als de temperaturen ineens omhoog schieten zou ik je instellingen terugzetten.
alles heel stabiel.
Hoe lang heb je gestresst? Draai Orthos eens voor 6-8 uur om er echt zeker van te zijn.
in ieder geval bedankt jongens jullie hebben echt meegezocht en dat vind je niet zo vaak meer dat mensen mekaar zo helpen .
Waarom denk je dat er GoT is :o? om elkaar te helpen etc.
in de rapte nog een vraagje : kan dat dat fsb walll al op 475 komt ? of kan ik er nog meer uitpersen door de voltages wat op te schroeven ?
Dat hangt van je moederbord en gebruikte onderdelen af, misschien komt een E8500 wel boven die 475 FSB uit, dat moet je zelf ondervinden. Al zou je 475*8=3,8GHz niet een slechte overklok mogen noemen als deze 24/7 stabiel en redelijk koel is zonder moeilijke voltage verhogingen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1