[LCD TV] Hoeveel ruimte rond TV nodig voor ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:02

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn ouders willen de overstap naar een LCD TV maken maar hebben een TV kast die ze helaas niet weg willen doen.

Het ding is grofweg 85 cm breed bij 56 hoog bij 52 diep.

Met die maten kan er met een beetje wrikken ( :P ) precies een 32 inch TV in maar omdat me dat niet verstandig lijkt vanwege de geringe ventilatie heb ik de ambities al teruggeschroefd naar 26 inch.

Vervolgens heb ik bij twee fabrikanten opgezocht wat er over de plaatsing van de TV wordt gezegd.

Bij Philips hebben ze het over 10 cm aan alle zijden en dat je de TV niet in een boekenkast mag plaatsen.
Bij Sony wordt aan de zijkant ook over 10 cm gesproken maar aan de bovenkant over zelfs 30 cm!

Bij dat soort afstanden kan ik er net een digitaal fotolijstje in kwijt :(

Nu vraag ik me dus af hoeveel ruimte rondom werkelijk nodig is voor de ventilatie van een LCD TV, want fabrikanten gaan uiteraard op het maximum zitten zodat het bij problemen nooit hun verantwoordelijkheid is.

Er staat tenslotte al jaren een grote CRT in die kast met niet meer dan 5 cm rondom en dat gaat prima.
Achterin de kast aan de bovenkant zit een ventilatieroostertje van ongeveer 30 cm breed en 5 cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een en ander lijkt me nogal afhankelijk van de ruimte achter de tv :) Ik denk niet dat er iemand is die hier een zinnig antwoord op kan geven, zeker niet omdat dat tegen de garantiebepalingen van de fabrikant in gaat. Wat nou als je tv ooit kapot gaat door oververhitting omdat ik heb gezegd dat 2cm zat is rondom? :o Dat wil ik niet op m'n geweten hebben :)

Maar goed, als het met een crt al goed gaat, moet het met een lcd ook wel goed komen. Volgens mij heeft een lcd minder warmteontwikkeling dan een crt en bovendien zit er veeeeeel meer ruimte aan de achterkant. Ik zou het zelf wel aandurven met 5cm rondom, maar het blijft je eigen overweging natuurlijk.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb zelf ook wel het idee dat het moet kunnen, inderdaad ook vanwege de grote ruimte erachter (52 cm) waar veel warmte naar toe kan en het ventilatierooster achterin. Bij een boekenkast kan ik me voorstellen dat het sowieso te warm wordt, omdat de warmte dan blijft hangen achter de tv.

Hoopte eigenlijk dat wat mede-tweakers ervaring hadden met een lcd tv in een tv-kast, maar een tv-kast is blijkbaar echt niet meer van deze tijd. :P

Het model TV dat ik op het oog heb staat voor 88 watt in de boeken, klinkt me niet als extreem veel in de oren.
Mocht het toch te warm worden (wat is eigenlijk te warm? Vreemd genoeg staat er in de handleiding niets over bedrijfstemperatuur) dan ben ik van plan om een fan onder het ventilatierooster te monteren die aangaat zodra de kastdeurtjes worden geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32963

Ik heb recent een Samsung LCD (32") in een "ouderwetse" TV kast gemonteerd. De bovenkant van het scherm zit ongeveer 4 centimeter onder de bovenkant van de kast. De koelgaten aan de achterkant zitten lager, dit is ongeveer 8 centimeter. Ook in deze kast zit aan de bovenkant acherin een rooster.
Ik denk dat je je geen enkele zorgen hoeft te maken: Er zit heel veel ruimte achter de TV en een rooster, dus die warmte die vindt zijn weg wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Goed te horen dat ik toch niet de enige ben met een LCD TV in een tv-kast. :)

Bedankt voor alle info, ik ga er gewoon voor.

Nu me nog gaan verdiepen in de wereld van ingebouwde decoders en CAM's want naast een nieuw toestel moet er gelijk ook digitale TV komen en mijn ouders hebben geen zin in een extra AB van een los decoder kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236146

Vliegvlug schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:14:
Goed te horen dat ik toch niet de enige ben met een LCD TV in een tv-kast. :)

Bedankt voor alle info, ik ga er gewoon voor.

Nu me nog gaan verdiepen in de wereld van ingebouwde decoders en CAM's want naast een nieuw toestel moet er gelijk ook digitale TV komen en mijn ouders hebben geen zin in een extra AB van een los decoder kastje.
Met een ingebouwde tuner kom je dan simpelweg niet verder dan Free To Air kanalen, wat in de praktijk neerkomt op Ned1, 2 en 3; die extra AB is voor digitale TV toch echt een vereiste. CAM's gaan niet werken in een ingebouwde tuner voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Bij veel kabelboxen zit een AB die ook je tv kan bedienen, en anders kun je een Harmony nemen, nog mooier (alleen wat duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Anoniem: 236146 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:55:
[...]
Met een ingebouwde tuner kom je dan simpelweg niet verder dan Free To Air kanalen, wat in de praktijk neerkomt op Ned1, 2 en 3; die extra AB is voor digitale TV toch echt een vereiste. CAM's gaan niet werken in een ingebouwde tuner voor zover ik weet.
Ik moet me er nog meer in verdiepen maar wat ik tot nu toe lees is het wel degelijk mogelijk, digitale kabel TV icm een AlphaCrypt CAM en een interne DVB-C ontvanger in de TV. Of digitenne met een CAM en een interne DVB-T ontvanger.

Maar dat wordt wel erg off-topic.

Ben er nu uit dat de LCD tv wel gaat werken in de tv-kast, de keuze voor welke tv en hoe de rest in te vullen is de volgende stap.

Het idee van een universele AB houdt ik in mijn achterhoofd mocht het toch niet gaan lukken digitale tv zonder los kastje aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

wat betreft digitale tv: aan een dvb-t/c tuner alleen heb je niet genoeg, maar er zijn genoeg tv's die daarnaast een zogenaamd "common interface" slot hebben, waar je dus een cam met smartcard in kan doen.
Pagina: 1