Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 11:00
Hallo,

ik heb een nieuw systeem:

AMD Phenom Quad Core 9550
Asus M2N-VM DVI moederbord
Corsair Dominator DDR2 @1066Mhz
Samsung S-ATA II HDD 750GB
NEC A7200 dvd-rom/brander

Als ik de cd-rom van windows erin doe om te installeren geeft hij continu de melding bij het opstarten:

"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

In de bios staat 1st boot device gewoon op de dvd-rom ( Nec A7200 )
Bij 2nd boot device staat de Samsung HDD

Maar dan nog werkt het niet. Ik heb 3 andere soorten windowsen XP geprobeerd, opnieuw gebrand en getest op mijn oude pc en daar starten ze wel gewoon op.

Ook heb ik nog geprobeerd mijn HDD op een andere SATA aansluiting op het moederbord en heb ook al de master/slave van de dvdrom al een keer omgewisseld maar niks werkt. Als ik mijn moederbord cd-rom erin stop geeft hij de melding bad or incorrupt file of zoiets.

Als ik de cd-rom van mijn oude ASUS moederbord erin stop boot hij de cd-rom wel maar daar kon ik alleen een boot diskette e.d. maken dus dat schiet niet op.

Ik heb vanalles geprobeerd maar kom er dus niet meer aan uit, en in de bios geeft hij alles goed weer. Er heeft nog nooit eerder windows opgestaan want het is een compleet nieuw systeem.

Zou het met de biosversie te maken kunnen hebben?

elke tip is zeer welkom!

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45
Ik gok dat je de cd zelf gebrand hebt. Denk dat je hem niet bootable hebt gemaakt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Maverick schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 20:58:
Ik gok dat je de cd zelf gebrand hebt. Denk dat je hem niet bootable hebt gemaakt.
Heb de image gewoon gebrand, en was gelukt, na het testen stond er ook het bestand boot.ini

En heb hem ook op een andere manier gebrand, de image gemount met deamon tools, en dan via Nero alle bestanden die er via de verkenner stonden gebrand.

maar beide manieren werken dus blijkbaar niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06-09 20:46
Bios instellingen nakijken tav sata, hier kun je meerdere dingen instellen hoe de sata gezien wordt door operating systems.
Of die andere brander inbouwen.
Is het een xp cd met sp1?

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 26-07-2008 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
koffieboontje schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:01:
[...]
Heb de image gewoon gebrand, en was gelukt, na het testen stond er ook het bestand boot.ini
boot.ini zegt ook niet alles. Ik zou nooit blindelings vertrouwen op gedownload spul. Kijk eens bij een andere pc wat er mee gebeurd als je ermee opstart.

[ Voor 29% gewijzigd door Noork op 26-07-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Noork schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:03:
[...]

boot.ini zegt ook niet alles. Kijk eens bij een andere pc wat er mee gebeurd als je ermee opstart.
op andere pc doet hij het wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zoals Jan aangeeft, kijk eens in het bios hoe de sata instellingen zijn. Misschien heb je een optie van 'native sata support' o.i.d. Misschien kun je daar even mee spelen. Ik neem verder aan de de NEC dvdrom een sata interface heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
jan99999 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:03:
Bios instellingen nakijken tav sata, hier kun je meerdere dingen instellen hoe de sata gezien wordt door operating systems.
Of die andere brander inbouwen.
kan toch niet aan de brander liggen? Is een spiksplinternieuwe en zoals ik al zei hij ziet wel de cd-rom van het moederbord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Noork schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:06:
zoals Jan aangeeft, kijk eens in het bios hoe de sata instellingen zijn. Misschien heb je een optie van 'native sata support' o.i.d. Misschien kun je daar even mee spelen. Ik neem verder aan de de NEC dvdrom een sata interface heeft?
Ja die nec heeft idd een SATA interface. Heb ook al in de bios zitten kijken en diverse opties bekeken. Kon wel eea veranderen maar het meeste staat op enabled en op automatisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06-09 20:46
Als je test dan weet je het!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"kan toch niet aan de brander liggen? Is een spiksplinternieuwe en zoals ik al zei hij ziet wel de cd-rom van het moederbord...."

Met de cd van je MB doet de cd-rom het wel. Hoewel onwaarschijnlijk, zou het kunnen zijn dat dit type je zelfgebrande cd niet lust (om wat voor reden dan ook). Kun je niet de cd-rom speler van een andere pc inbouwen, die waar de cd het wel mee doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:13:
"kan toch niet aan de brander liggen? Is een spiksplinternieuwe en zoals ik al zei hij ziet wel de cd-rom van het moederbord...."

Met de cd van je MB doet de cd-rom het wel. Hoewel onwaarschijnlijk, zou het kunnen zijn dat dit type je zelfgebrande cd niet lust (om wat voor reden dan ook). Kun je niet de cd-rom speler van een andere pc inbouwen, die waar de cd het wel mee doet?
Dat zou ik eventueel nog kunnen proberen..... Maar kan zoiets dan? Is een van de nieuwste NEC branders, zou wat zijn dat ie geen zelf gemaakte cd''tjes lust.

maar ik ga het straks wel ff checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ligt dat niet per definitie aan de nieuwe cd-rom speler.. Het is nogal vaag, maar je kunt in ieder geval zo wat zaken proberen/uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koffieboontje schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:15:
[...]

Dat zou ik eventueel nog kunnen proberen..... Maar kan zoiets dan? Is een van de nieuwste NEC branders, zou wat zijn dat ie geen zelf gemaakte cd''tjes lust.

maar ik ga het straks wel ff checken...
Het zou idd een mogelijkheid kunnen zijn, ik heb ook een DVD/CD brander in mijn systeem gehad, die het verdomde om DVD- te lezen. DVD+ daarentegen deed het prima. Kijk zowiezo eens of ie de CD/DVD aangeeft als je op openen klikt. Als er niks gebeurt, dan kun je er zeker van zijn dat de speler niet jou CD of DVD gaat lezen, laat staan Windows instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22
had dit probleem laatst ook, probeer eens AHCI ipv IDE als sata modus.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:54
chaoscontrol schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 23:11:
had dit probleem laatst ook, probeer eens AHCI ipv IDE als sata modus.
zou ik sowieso doen...

Ik had dit ook... Geen idee waar het aan lag (was een IDE brander), maar het werd opgelost door een andere dvd-speler te gebruiken... (misschien kon hij de (goede) drivers niet vinden, zag hem later ook niet staan in het menu om naar sata-drivers te zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55
Ik weet niet of dit noodzakelijk is maar voordat je aan de install begint, heb je de hd eerst gepartitioneerd, geformatteerd en de C: partitie op Active gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
acale schreef op zondag 27 juli 2008 @ 14:11:
Ik weet niet of dit noodzakelijk is maar voordat je aan de install begint, heb je de hd eerst gepartitioneerd, geformatteerd en de C: partitie op Active gezet?
Dat doe je tijdens de setup. Hij komt niet in die setup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, in je bios is er een optie waar je kan kiezen voor:
- IDE
- AHCI
(- RAID)

Deze moet op IDE staan om te kunnen booten.
En heb hem ook op een andere manier gebrand, de image gemount met deamon tools, en dan via Nero alle bestanden die er via de verkenner stonden gebrand.
Die gaat al niet bootable zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mist dan net de bootrecord om van CD/DVD te starten.

Je moet daarom ook een 1:1 kopie hebben. Of een floppydrive met een bootdisk (Windows 98 bijv). HDD geef je een partitie van 2GB op Fat32, kopieert de complete map I386 met Xcopy naar je HDD, inclusief de EULA.txt, anders werkt het namelijk niet, en in dos voer je uit 'Winnt.exe' om een Dosinstallatie uit te voeren. Windows zet je dan op een nieuwe NTFS partitie, waar je na installatie de NTFS-partitie bootable maakt en vervolgens de Dos-partitie wegmieterd in disk management. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Mensen, allen bedankt voor jullie tips. Windows zit er inmiddels op. Weten jullie wat het nou was? Ik heb windows nu op een DVD-tje gebrand ipc cd-tje en nu doet hij het wel..... Ik snap er werkelijk helemaal niks van.

Ik heb nu een ander probleem, windows zit er dus nu op, dat is zonder problemen verlopen. Mijn resolutie kon ik zonder de MBO-drivers maar op max 800x600 zetten, hierna heb ik de Asus M2N-VM DVI moederbord cd-rom erin gedaan om de drivers te installeren.

Hierbij had je een optie om gelijk alle drivers te installeren (ethernet adapter, onboard vga en geluid) nou dit heb ik gedaan. Hierna moest de pc rebooten. Na het rebooten waren al mijn kleuren helemaal gaar. De maximale resolutie waar ik hem op kan zetten is 800x600 op 4 bit kleuren (das het laagste wat er is) Er zijn ook geen andere opties dat ik hem hoger kan zetten. Heb ook de drivers er op een andere manier op gezet (via verkenner en dan mapje drivers, Nforce chipset en dan drivers voor windows XP) Maar het beeld blijft zo. Heb ook nog de drivers van mijn Samsung Syncmaster 2253BW geinstalleerd (welke met DVI is aangesloten) maar ook dit veranderd niks.

Dus niks werkt nu, de explorer kan niks fatsoenlijks weergeven met een resolutie van 800x600 @4bit kleuren. Heb dit nog niet eerder meegemaakt.... Heb ook op asus.nl gekeken (voor zover dat kon) voor eventuele updates maar er waren geen updates voor dit moederbord.

Kan iemand me hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer deze eens:
http://www.nvidia.com/object/winxp_175.19_whql.html

Verder is het bij mijn weten onmogelijk om een CD-image op DVD te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 19:28:

Nee hoor.

Pak maar eens nero 6.x oid. Open een Iso wat de kenmerk heeft als CD, en selecteer als medium een DVD. Brand een CD-image netjes op DVD, maar de rest van de DVD is technisch dan wel onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 19:30:
Pak maar eens nero 6.x oid. Open een Iso wat de kenmerk heeft als CD, en selecteer als medium een DVD. Brand een CD-image netjes op DVD, maar de rest van de DVD is technisch dan wel onbruikbaar.
Hm mijn ervaring was ook met nero, maar waarschijnlijk wel latere versie, kan het misschien verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die nieuwe bloatware versie hebt zonder eigenlijk de vertrouwde Nero heb je best kans dat die optie maar bar slecht te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 19:28:
Probeer deze eens:
http://www.nvidia.com/object/winxp_175.19_whql.html

Disco Stu, super bedankt voor deze tip. Heb dat drivertje via laptop even gedownload en op een USB stickie gezet en geinstalleerd op de betreffende pc, na het rebooten was hij goed en stond hij
al automatisch op 1680*1080 @32bits!

Super bedankt hiervoor.

Maar dan nog vind ik het zeer raar dat de bijgeleverde originele drivers van Asus niet werken. Heb het op alle mogelijke manieren geinstalleerd, en ik had de nieuwste drivers (volgens site Asus waren er geen nieuwere)

Maar dit werkt nu fijnloos! Dus nogmaals bedankt.
Hopenlijk kan ik er dan nu eindelijk van genieten!

Ps. wat betreft een cd-image op dvd branden, geen enkel probleem. Een image is een image (.img bestand) Een DVD-image op cd branden wordt wel iets moeilijker ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door koffieboontje op 30-07-2008 09:53 ]

Pagina: 1