[Magnat All Ribbon] Welk type heb ik? / Mids foam reparatie

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24
Ik heb ooit een keer een paar All Ribbons gekregen van iemand, maar omdat de speakers een keer over geverfd lijken te zijn, is daardoor waarschijnlijk ook het plaatje verwijderd.

Met de afmetingen 63x34x29 cm (HxBxT) vind ik de volgende twee modellen:

Transpuls Phase 25http://www.magnat.tv/link73.shtml
Ribbon 8http://www.magnat.tv/linki.shtml

De Ribbon 8 valt al meteen af want de gaten aan de achterkant en de plaatsing van de speakers is anders. De Phase 25 klopt wel aan de voorkant, maar de tweeter is anders. Die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.magnat.tv/images/MHTL-26A.jpg

Ik heb me al op magnat.tv proberen aan te melden op het forum, maar die webmaster ligt al een tijdje te pitten en bevestigd mijn aanmelding niet.

Overigens zie de gene die ze had gegeven tegen me dat de tweeters een keer waren vervangen. Misschien waren de MHTL's beter dan wat er standaard in zat en hebben ze die gebruikt?

Verder is de foamrand van de midtweeter vergaan. Ik had ooit een adresje waar ik ze gewoon naar toe kon sturen, maar die ben ik kwijt. Wie heeft dat wel eens gedaan?

[ Voor 16% gewijzigd door BikkelZ op 26-07-2008 17:23 ]

iOS developer

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:47
Je kan dat prima zelf doen. Hoe ? kijk maar eens op deze site : http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/

Het is wel belangrijk dat je met een vergane foamrand niet doorspeelt.

• BikkelZ
Hoe veel kwaad kan dat? Ik heb zelf hooguit een uur of twee misschien muziek er over gedraaid, ik weet niet wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft.

iOS developer

• Roderiktweaker
als ze niet zijn doorgebrand en nog wel goed geluid geven is er niets aan de hand. Alleen de speakers geven nu een hogere uitslag. Ze kunnen dus minder hebben, Ik zou er niet meer door spelen (op hogere volumes)

Je kan ze makkelijk zelf refoamen heb ik ook gedaan en het is een leuk en goedkoop klusje

• BikkelZ
Nee het leek me al meteen duidelijk dat heel hard zetten niet zo goed was in die staat, en ze leken het gewoon nog wel te doen. Wel wat geluid en trillingen nog.

OK dan ga ik het maar eens zelf proberen.

Maar enig idee welk model ik heb? Wat is belangrijk? Ik zie dat de toppers op magnat.tv vaak een supranyl dome hebben op de midtweeter, dat heb ik niet.

iOS developer

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

als je het niet zelf wilt doen (of de goede rand bestellen) kijk dan eens bij http://www.total-speaker-repair.nl/

informeer eerst even wat een nieuwe losse unit kost trouwens...meestal vallen die prijzen ook wel mee en is reconstructie niet veel goedkoper (en soms nog duurder om te laten doen)

edit. leuk om te zien dat de site van audiofriends weer genoemd wordt. Ik heb jarenlang speakers gekocht bij de vader vd maker vd site (tot een jaar of 5 geleden al weer) en heb zelf ook nog met aircom speakerkabel en interlinks gespeeld. Wat overigens voor het geld een prima oplossing is.

vorig jaar verkochten ze inderdaad ook nog de randen (nu denk ik ook nog wel dan) toen hebben we de jbl woofers van een kennis nog gefixt

[ Voor 42% gewijzigd door Ray op 27-07-2008 22:57 ]

• BikkelZ
Tja ik moet toch er achter komen welk type het is om in te schatten wat het ding waard is, en wat die mids vervangend kosten. Erg vervelend dat die magnat.tv gast niet reageert op forum aanvragen. Zou ik het nog ergens anders kunnen proberen?

iOS developer

• Roderiktweaker
Ze verkopen nog steeds randen (zie link). Als ze goed klinken altijd vervangen het kost meer een paar tientjes (ik heb 17 euro incl. alles voor 6'' woofers betaalt)

• BikkelZ
Ik heb die speakerkit binnen gekregen, maar nou loop ik een beetje vast omdat die speakers in een soort van vaste plastic behuizing zitten, en ik door die behuizing geen knijpers kan zetten op de rand waar ik de foamring op vastplak om hem vast te zetten tijdens het drogen van de lijm. Ik ben al op zoek geweest naar een glas of pot die precies de diameter had van die ring om hem dan daar bovenop te zetten tijdens het drogen zodat hij aangedrukt blijft zitten, maar dat past allemaal weer net niet. Extra nadeel is ook nog dat die rand een beetje naar beneden helt naar buiten toe, wat het nog lastiger maakt omdat die foamring dan al automatisch een beetje los komt van zichzelf tijdens het drogen.
Heb al zitten denken aan een soort kleimal er op te zetten, maar dat gaat wel heel erg ver.

iOS developer

• BikkelZ
Uiteindelijk lijkt het nu allemaal prima gegaan te zijn, het geluid leek een beetje gefilterd in het begin maar nu lijkt het wat bij te trekken (inspelen is blijkbaar toch geen mythe, of ik wen er langzaam aan).

Als ik uiteindelijk kijk hoeveel moeite het gekost heeft, wat het gekost heeft en het gevoel niet zeker te weten of het misschien nog beter gekund had, dan zou ik mensen net zo lief aanraden ze gewoon op te sturen en te laten repareren door een van de bedrijfjes die dat aanbiedt.

Uiteindelijk kan ik helemaal niet meten of een reparatie goed genoeg gebeurd is omdat ik simpelweg de meetapparatuur niet heb, de response van de speaker nieuw uit fabriek niet ken of op een andere manier goed kan vergelijken.

iOS developer

Pagina: 1