Toon posts:

Geheugen niet meer op oude snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een probleempje met een oude pc van me. Het is een athlon XP (geen 64-bit) 2200+ met 1,25 gb geheugen en een ati radio x800 pro videokaart (AGP) Het motherboard is een asrock K7S41GX en er zit een 500 watt enermax voeding in.
Tot voor kort draaide had ik de processor overgeklokt naar een 3100+ athlon xp (+/- 1800 mhz naar 2200 mhz) dmv de fsb te verhogen naar 200 mhz. Tevens het geheugen op 200 mhz laten draaien (ddr400). Dit heeft samen met een licht overgeklokte videokaart 3 á 4 maanden stabiel gelopen. Ongeveer een week terug sloeg deze pc compleet vast terwijl ik aan het gamen was (ut2004 ofzo). Opnieuw gestart, startte niet (meerdere keren geprobeerd, beeld bleef zwart, fannetjes draaide wel en harde schrijf tikte ook). Bios gereset en toen deed hij het weer.
Nu heb ik mijn processor weer naar 3100+ geklokt, maar het geheugen gaat niet terug naar ddr400. Zet ik hem in de bios op ddr400 dan start mn pc niet op. Zet ik hem op auto dan draait het geheugen op ddr333. Zet ik hem op ddr400 met flexibility option (??, weet niet precies wat het is) dan zegt hij in de bios dat hij ook op ddr400 draait, maar in everest of sandra zegt hij gewoon ddr333 (werkelijk 166mhz). Ook is de pc dan vrij onstabiel, geregeld loopt hij vast. Het beste is nu als ik de bios zelf de snelheid laat bepalen, dan blijf de computer het wel doen.
Het is regelmatig zo dat hij toch niet opstart, dan moet ik hem een keer of twee resetten en dan doet hij het weer. Ik heb een uur of 6 memtest86 gedraaid, vond geen fouten.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is. Het liefst klok ik mijn geheugen weet naar ddr400, maar dat lukt dus gewoon niet. Verder zou ik het ook fijn vinden als mijn pc in zijn geheel weer stabiel is. De temperaturen van de pc zijn niet idioot hoog. CPU wordt onder vrijwel alle omstandigheden niet warmer dan 55 graden. Videokaart idle 37 graden, gamen max 65 graden.

Het enige wat er btw is gebeurt onlangs wat er eventueel iets mee te maken zou kunnen hebben is dat ik verhuisd ben en de computer altijd een geaard stopcontact had en nu niet meer.

Bij voorbaat dank voor de hulp

Robin

Verwijderd

Topicstarter
correctie, de processor is orgineel een 2500+, niet 2200+