Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

beste batterij voor zo'n prut zonnepaneel buitenlampje?

Pagina: 1
Acties:

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-10 15:55
Je kent ze wel, die buiten lampjes uit zo'n aanbieding bij de gamma/lidl/praxis ed. waar 2 witte ledjes inzitten en een zonnepaneel van 5x5 cm, waarvan eigenlijk maar 4 stripjes van 0.3x4cm echt zonnecellen zijn. 12 uur zon erop is genoeg voor maximaal 40 minuten licht na zonsondergang ;)

Ik heb zo'n ding opengemaakt omdat hij stuk was nml. de NiCd AA batterij (600mAh). Omdat ik niets anders had heb ik die vervangen door een oude NiMh AA batterij. Nu lijkt het dat die (bij dezelfde hoeveelheid daglicht/zon) minder energie opslaat want de ledjes branden 's-avonds nu nog minder lang.

Weet iemand wat ik het beste als batterijtje kan aansluiten? NiCd, NiMh, AA of AAA, met juist veel of weinig capaciteit? Het doel is om zo efficient mogelijk de zonneenergie op te slaan zodat de ledjes lang branden. Een hoge capaciteit van de batterij is daarvoor niet nodig lijkt het, want op een 'normaal' opgeladen batterij branden de led's meerdere dagen, de truuk die ik zoek is dat er van de 'weinige' energie van de zonnepaneel zo min mogelijk verloren gaat bij het op- en ontladen.

disclaimer: ik ben een electro-n00b :o , dit is een gevalletje vakantiepret 8)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:03

DukeBox

loves wheat smoothies

NiCd kan je hoe dan ook niet zomaar vervangen door NiMh.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 23:13
Ik zou NiCD aanhouden, de NiMH zijn leuke cellen voor veel energie-vreters (externe flitser of zo).
Dus een verse NiCD er in, en weer genieten... dat lijkt me goed genoeg!
en qua capaciteit...tja wat heb je liggen? Wellicht is een cel van om en nabij de 1.800 mAH wel voldoende capaciteit om een LED-je met 2-5mA te voeden...)

(in mijn buitenlampje zitten zelfs 2 AA-cellen verstopt, en die brandt van sávonds laat tot s'ochtends vroeg).

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 26-07-2008 16:52 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
capaciteit moet je ze laag mogelijk houden, omdat dat ding erg traag laad.

Stel hij geeft in toraal dus die 600mAh aan de batterij, dus dan is de battrij vol, als je er een 1200mAh batterij in hangt is de batteri maar half opgeladen, wat als effect heeft dat de spanning misschien te laag is om de ledjes uberhaupt te laten branden.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

SA007 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 17:30:
capaciteit moet je ze laag mogelijk houden, omdat dat ding erg traag laad.
bs.
Stel hij geeft in toraal dus die 600mAh aan de batterij, dus dan is de battrij vol, als je er een 1200mAh batterij in hangt is de batteri maar half opgeladen, wat als effect heeft dat de spanning misschien te laag is om de ledjes uberhaupt te laten branden.
Stel, je zoekt eerst eens op hoe e.e.a. werkt.. wat een bs |:( .
Het groote voordeel van een accu (welk type dan ook) is juist dat de spannings curve pas op het laatste moment inzakt. (dit in tegenstelling tot normale koolcel/alkaline batterijen).
Nadeel is wel dat de curve begint op 1,2V terwijl koolcel/alkaline bij 1,5V beginnen.

Buiten dat je voor NiMh en Liion speciale laad technieken nodig hebt.. maar dat laten we even voor wat het is is het enige juiste antwoord op je vraag: een accu die de laagste zelfontlading heeft.

Wanneer je de keuze hebt tussen bijv. 600mA of 1200mA kun je juist het beste gaan voor meer, mocht er veel zon zijn dan kan er meer in de accu geladen worden. Ik weet niet of die LED de hele zonloze tijd kan branden maar zoja dan heb je dus meer kans dat je een buffer overhoudt zodat ze minder hoeven te laden bij een wat bewolkte dag.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2008 17:58 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:51:
NiCd kan je hoe dan ook niet zomaar vervangen door NiMh.
Zou je ook kunnen uitleggen waarom niet?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

meestal nicd dus ;)
gewoon nieuwe nicd's halen (als je ze nog vinden kan)
en anders 700 mAh nimh aaa's erin, want rond de 600-700 is wel ideaal voor die zonnepaneel lampjes, en vanwege de lage zelfontlading van nicd (tov nimh) zijn die dus beter geschikt (behalve het feit alleen al dat nicd goedkoper is dan nimh, maar haast niet meer verkocht word :()

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:51:
Ik zou NiCD aanhouden, de NiMH zijn leuke cellen voor veel energie-vreters (externe flitser of zo).
Dus een verse NiCD er in, en weer genieten... dat lijkt me goed genoeg!
en qua capaciteit...tja wat heb je liggen? Wellicht is een cel van om en nabij de 1.800 mAH wel voldoende capaciteit om een LED-je met 2-5mA te voeden...)

(in mijn buitenlampje zitten zelfs 2 AA-cellen verstopt, en die brandt van sávonds laat tot s'ochtends vroeg).
Het probleem zit 'm niet in de capaciteit van de accu. Een LEDje van 5mA zou op een volle 1800mAh accu 360 uur kunnen branden. En als we wat reëlere waardes hanteren: 2 LED's van 20mA en een (NiCd) accu capaciteit van 600mAh zou nog steeds 15 branduren betekenen. Het probleem zit 'm in het zonnepaneeltje; die levert simpelweg niet voldoende stroom om de accu volledig te kunnen opladen.

Verwijderd

Voor een NiMH heb je niet echt een andere laadtechniek dan NiCD hoor :? Bij snelladen is de spanningsval bij een volle cel wat minder agressief bij NiMH, maar verder is er geen verschil. Sowieso kan je niet bepaald van snelladen spreken bij een zonnepaneeltje ;)

En zo raar is het idee van een kleinere cel ook niet, een grote cel heeft een grotere zelfontlading, het zou zomaar kunnen dat dat zonnepaneeltje bij een grote cel net genoeg stroom levert om de zelfontlading op te heffen. Dat schiet natuurlijk niet op.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 18:38:
Voor een NiMH heb je niet echt een andere laadtechniek dan NiCD hoor :?
Wel, NiMH mag je niet overladen, bij een nicad lader zit die techniek er niet in (laat staan bij een zonnecel). ter verduidelijking, je moet een delta V meting doen, zodra deze niet meer oploopt moet je stoppen met laden. Die techniek zit in vrijwel geen een NiCD accu.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2008 19:39 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik vermoed dat je ze eerst een keer zelf moet opladen, en daarna pas in de lamp. Want nu kan hij hem nog niet volledig vol laden, omdat ie s'avonds weer leeg getrokken wordt. Mijn ma heeft ze ook eens vervangen, en afaik gaat dat goed.

Verwijderd

DukeBox schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 19:36:
[...]

Wel, NiMH mag je niet overladen, bij een nicad lader zit die techniek er niet in (laat staan bij een zonnecel). ter verduidelijking, je moet een delta V meting doen, zodra deze niet meer oploopt moet je stoppen met laden.
Dit geld ook voor NiCD, echter een NiCD accu is beter bestand tegen overladen en andere vormen van mishandeling. Maar zoals reeds eerder gezegd, je moet de oplossing niet zoeken in de accu maar in het zonnepaneel.

Verwijderd

DukeBox schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 19:36:
[...]

Wel, NiMH mag je niet overladen, bij een nicad lader zit die techniek er niet in (laat staan bij een zonnecel). ter verduidelijking, je moet een delta V meting doen, zodra deze niet meer oploopt moet je stoppen met laden. Die techniek zit in vrijwel geen een NiCD accu.
Een NiCD mag je net zo goed niet overladen, maar dat is pas een probleem bij een laadstroom >10% van de capaciteit van de cel (net als bij NiMH). Dat haalt zo'n klein zonnepaneeltje bij lange na niet, dan heb je het al over een snellader.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Als dat lampje werkt met LED's erin, is het ook een idee om er een flinke condensator in te stoppen. Kennis van mij heeft dat ooit gedaan met "supercondensators", geen idee eigenlijk hoe lang dat bleef branden.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoek eens op wat de zelf ontlading van een condensator is, dan kom je er meteen achter dat dat het meest domme is wat je kan doen.

edit:
ik las even over super heen, maar dan nog, de V loopt gelijdelijk af, zeker met led's is dat niet handig omdat die dan weinig lichtopbrengst hebben. Accu's daar en tegen zakken pas tegen het einde in.

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 27-07-2008 11:45 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

DukeBox schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 23:57:
Zoek eens op wat de zelf ontlading van een condensator is, dan kom je er meteen achter dat dat het meest domme is wat je kan doen.
Weet je zelf wel wat de zelfontlading van een supercap is?
Die dingen worden juist gebruikt als vervanger van kleine batterijen. Na 24 uur zul je vrijwel niets merken van de zelfontlading.

Dat ze niet in dit soort lampjes ziet heeft meer met de prijs en groote te maken.

Verwijderd

Zo'n "supercondensator" (eigenlijk EDL condensator) heeft helemaal niet zo'n grote zelfontlading hoor, een 2.3V 30F Gold Cap zakt pas na ruim 40 dagen onder de 2 volt. Dat lijkt veel, maar bedenk wel dat er in een AA NiMH cel ruim 300x zoveel energie zit.
Probleem is wel dat die Gold Caps een vrij lage spanning hebben, dus je hebt een stepup converter nodig voor je leds.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
AzertyNL schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:43:
Je kent ze wel, die buiten lampjes uit zo'n aanbieding bij de gamma/lidl/praxis ed. waar 2 witte ledjes inzitten en een zonnepaneel van 5x5 cm, waarvan eigenlijk maar 4 stripjes van 0.3x4cm echt zonnecellen zijn. 12 uur zon erop is genoeg voor maximaal 40 minuten licht na zonsondergang ;)
probeer ze eens van ranex, ik heb vier van die lampjes die na 2 jaar nog steeds een hele nacht doorkwamen op NiCd 600mAh batterijtjes (in de zomer natuurlijk) en nog stroom over hadden. ze wilden niet zo hard meer de laatste tijd dus heb ik er 1200mAh oplaadbare batterijen van de Hema in gestopt, gaan weer als een trein :)

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Pagina: 1