Toon posts:

Vraag m.b.t. 5.1 speaker systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een Samsung LE37R81 lcd televisie en een Playstation 3 daarop aangesloten. Nu wil ik graag een 5.1 set kopen die ik op de lcd / PS3 kan aansluiten zodat ik niet naar de 'lelijke' stereo van de Samsung hoef te luisteren tijdens films.

Ik ben geen audiofiel en heb er dus ook niet zo heel veel verstand van, maar ik zoek een 5.1 set die lijkt op deze:

http://www.kieskeurig.nl/...2D9C5C12572D8004E4725.htm

Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/57F91DA95CA2D9C5C12572D8004E4725_big.jpg

Nu snap ik dat dit een complete home cinema set is inclusief een dvd speler. Ik wil dus geen dvd speler hebben maar ik wil graag 4 van dit soort speakers hebben plus een center speaker en subwoofer zodat ik die aan kan sluiten voor het 5.1 geluid.

Ik heb geen behoefte om een set boxen te kopen waarbij ik dan weer een receiver/decoder/versterker etc. bij hoef te kopen.

Ik heb ook gekeken naar de Logitech Z-5500, maar ik zou liever een set hebben met het uiterlijk van die Samsung speakers. Die pilaren staan me erg aan. _/-\o_

Mijn budget ligt rond de 300 euro.

Is dit uberhaupt mogelijk wat ik wil?

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 02:09
Ik zat in zo'n zelfde scenario als jij een beetje... gewoon een set met decoder welke een beetje fatsoenlijk uitzien. Sony heeft vrij mooie kant en klare setjes met een simpele A/V reciever (welke meer een audio reciever is).

Zelf heb ik de HT-SF1000 .. mega set: http://www.kieskeurig.nl/...DEBDAC125715A00374270.htm
375 euro

Het iets jongere broertje met iets meer kracht: http://www.kieskeurig.nl/...78591C12572C100308783.htm
373 euro

En nu ook de nieuwste versie .. de HT-SF1300 .. geen idee wat er nieuwer aan is:
http://www.kieskeurig.nl/...f1300&pcode=0&gq=htsf1300
375

Iets boven je budget maar ik kan je vertellen dat zeeeer zeker de moeite waard zijn.
Bied genoeg digitale en analoge aansluitingen voor je apparaten (ik heb PS3, Wii, 360 en een Media Center erop aangesloten .. werkt allemaal prima!) en bied genoeg codecs.

Ondersteund oa. Dolby Digital 5.1, DTS, Prologic II ed.
Geen ondersteunindg voor DD5.1 EX, DTS Live etc etc. WMA 10 Pro kun je wel vergeten in deze prijsklasse.

Prima ding dus voor het "simpelere" digitale geluid. Ik luister er merendeels van films mee en ook mijn games .. prachtig geluid. Goede bass.

Met de bijgeleverde microfoon kan de set zichzelf ook kalibreren (zie je niet vaak voor minder dan 500 euro), je kunt veel zelf instellen qua levels. Afstandsbediening is gemakkelijk zat.

Fijnste vind ik vooral de Dual Stereo functie. Deze kun je instellen voor vrijwel iedere 2.0 bron.
Situatie: Mijn media center stuurt geluid van films netjes door in 5.1 gecodeerde signalen (DD5.1/DTS etc) maar TV (Vista MCE) is gewoon simpel 2.0 stereo geluid via optisch kabeltje. Ik heb mijn HT-SF1000 ingesteld om dit op te pikken en te splitsen. Hij ziet automatisch welke geluiden stemmen zijn en welke niet. Stemmen gaan voornamelijk via de voorste speakers en de middelste speaker. Niet-stemmen hoor je via de voor en achter speakers. Ook is de subwoover dan actiever. Dit voorkomt dus wanneer je kijkt/luistert naar een stereo bron dat er maar 2 vd 6 speakers gebruikt word.

Het switchen tussen source is gemakkelijk zat. Bied ook nog een HDMI switch functionaliteit maar dat gebruik ik nooit. Verder ook AM en FM (maar ook daar hebben we MCE voor).

Iets boven je budget .. zeker waard!
Zie ook http://www.sony.nl/product/hcs-cinema-surround-kit

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie MMaster23. Erg handig. Ik heb alleen wel 1 vraag:

Deze set die jij linkte: http://www.sony.co.uk/pro...0#pageType=TechnicalSpecs

Die bestaat dus (net als mijn plaatje in het openingstopic) uit een tweetal front, twee back en een center speaker, een subwoofer EN een dvd speler. Dus misschien begrijp ik het niet helemaal, maar als ik dus een extra HDMI kabeltje tussen de Playstation 3 en deze Sony homecinema set doe, dan krijg ik 5.1 geluid wanneer ik een blu ray/dvd bekijk met met PS3?

*edit*

Dat zou dus betekenen dat iedere 5.1 set die een HDMI aansluiting heeft, aangesloten kan worden op de PS3 en zodoende t geluid kan doorspelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand dit ophelderen voor mij? Ik weet er namelijk weinig vanaf.

Ik wil dus blu ray films kijken op mijn lcd+ps3+5.1 geluid. Heb ik daarvoor een receiver plus boxen voor nodig met hdmi en optische ingang of iets dergelijks?

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 02:09
Sorry voor mijn late reactie .. ik heb het erg druk gehad :)

Om op te helderen:
Op de sony site staat het volgende "Stylish 5.1Ch Home Cinema System with for upgrading existing DVD sets to full home cinema experience".

Lees als: het is een apparaat/systeem om je HUIDIGE scenario (een dvd speler / ps3 / wii) te upgraden naar digitaal 5.1 geluid. Er zit dus geen DVD speler in.

Beetje verwarrend wel .. liep ik ook destijds tegeaan.
Over de HDMI functies kan ik niet veel zeggen volgens mij neemt hij dan het audio signaal uit de HDMI (dus je 5.1 uit je PS3) en stuurt hij de video nog verder door naar je TV. maar ik heb de HDMI nooit gebruikt dus kan ik ook niet zeggen.

Verder zitten er (geloof ik) 2x toslink digitaal, 1x coax digitaal en iets van 2 of 3x analoge audio ingang op. Ik heb mijn PS3 aangesloten via een apart toslink kabeltje voor audio (en de HDMI van de PS3 rechstreeks naar de TV). Je kunt de PS3 instellen om audio apart over toslink te sturen en niet via HDMI.

(Een klein PS3 tipje nog .. controleer goed je codec instellingen op je PS3, welke formaten hij doorstuurt naar je speakerset. Ik had geen problemen totdat ik mijn (zeer geweldige) Tiesto blu-ray binnen had. Deze had alleen DTS-ES geluid voor 5.1 en deze instelling stond niet goed. Paar (vervelende sony) menutjes verder in het PS3 config scherm en hij deed het 100% perfect :D)

Verder gebruik ik de coax digitale aansluiting voor mijn Vista MCE, de andere toslink aansluiting voor Xbox360 Elite en een analoge ingang (2x tulp) voor de Wii (in te stellen op Dolby Prologic II).

Het voordeel is ook dat hij instellingen die je maakt per input onthoud. Mijn MCE ingang staat dus op MultiST (dus stereo naar ongeveer 5.1) terwijl mijn Wii ingang altijd op Dolby PL II staat. Wanneer mijn MCE toch een DD5.1 of DTS signaal (DVD, AC3-film) stuurt (normale stereo audio is gewoon PCM48 2.0 geluid), pikt het speakerset dit op en schakelt hij automatisch naar de juiste 5.1 vorm. Zet je de film uit, gaat hij weer terug naar MultiST.

Werkt echt prima. Precies zoals ik het wil. Het voordeel is ook dat je alleen audio krijgt en dus geen gekloot hebt met video instellingen etc. Het enigste nadeel vind ik dat hij geen WMA 10 Pro ondersteuning heeft (maar dat mag je ook niet verwachten van een speakerset minder dan 700 euro, vrijwel geen enkele reciever heeft WMA 10 Pro)