RAID-0 combi met ide-sata probleem

Pagina: 1
Acties:

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Topicstarter
Ok mensen, ik post niet snel want meestal kom ik er na veel experimenteren wel uit
maar dit keer zit ik na een dag experimenteren toch een beetje in zak en as.....
Allereerst zal ik toegeven dat ik mischien erg stom ben geweest....... deels uit onwetendheid/haast!

Nu mijn setup; e6850 op een AsusP5B deluxe
Mijn twee nieuwe Maxtor F1 750Gb sata schijven heb ik in Raid0 gezet.
Waarbij mijn bestaande windows installatie intact bleef op een WD Raptor 76GB sata....
De twee f1's werkten dus samen als pure data schijf, waar helaas ook ruim 35GB aan foto's op staat! :X

Na een half jaar draaien en het gebruikelijke "dichtslibben" dacht ik eens een reinstal te doen, waarbij de raptor naar mijn broer is gegaan, in afwachting van mijn OZC 32GB SSD nu even een 80GB sata ingeplugd om als windows schijf te gebruiken........ en dat is waar de ellende begon!

Na inpluggen op sata poort 3 waar de Raptor had gezeten, krijg ik bij de windows installatie geen schijven te zien..... na drie keer opnieuw setup laden nogsteeds geen succes!

Even in de bios en uiteraard in sata-ide mode vind hij mijn 80GB samsung schijf wel......
maar nu natuurlijk geen raid setup meer te bekennen.
Dus weer terug in de bios en terug op Sata - as - RAID en nu ziet hij meteen mijn RAID config weer
helaas na proberen met de windows setup nogsteeds geen schijf om te installeren!

Dus ik denk, dan maar eerst los windows installeren via sata- as - IDE en dan later die Raid setup online roepen.......
schone windows installatie klaar en vervolgens in Bios teruggezet naar SATA - as- RAID maar helaas meteen een blauw scherm bij booten van de nieuwe windows installatie....
Wel herkend hij meteen weer mijn twee raid member schijven, maar ik kom dus niet verder.

Na nog zo'n zelfde herinstallatie met nieuwe blue screens en reboots na booten van de windows schijf ben ik nu hier beland!

Wat kan ik nog proberen?
(heb niets met de raid setup of de schijven zelf gedaan, die ziet hij ook nogsteeds goed)
maar ik krijg gewoon niks ge- boot naast die raid......
Waarom zou dat niet kunnen als dit eerder ruim 3 maanden gedraaid heeft???
is een WD Raptor anders???

Hulp zou ik erg waarderen en ik hoop dat mijn data nog gered kan worden,
doordat ik niets met de schijven heb gedaan, behalve in en uitpluggen (om zeker te zijn dat de installatie van windows er niets mee deed)

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:44

DefLite

Why so serious?

Raptor terugzetten, data opslaan. En moet je niet voor dat je windows installeert raid drivers installeren via floppy oid?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je nu in je RAIDbios kijkt, staat daar de RAIDarray nog gewoon tussen zoals hij is? In dat geval sowieso niets meer aan doen en de disks loskoppelen zodat je eerst Windows goed kan installeren incl bijbehorende RAIDdrivers. Als je dat gedaan hebt drives weer terugpluggen en kijken of het werkt (de ICHR chips doen hier niet moeilijk mee, die pakken de disks gelijk weer op als de array zelf niet gesloopt is).

Werkt dat niet, hang het eens aan een ander systeem met ICHR chipset, maakt niet zoveel uit welke, de intelchips zijn vrij compatible met elkaar.

Mocht je alleen nog 2 losse disks vinden in windows of de controller omdat de array broken is, kijk dan of je met een tooltje als raidreconstructor nog wat kunt doen, maar ga er in dat geval vanuit dat de data er vanaf is. Makkelijkst is dan je backup terugzetten.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50

MsG

Forumzwerver

Je moet inderdaad Windows installeren met F6 tijdens installatie en dan je raiddiskette er in doen.

Overigens vind ik het sowieso niet erg tactisch om data die niet verloren mag gaan op een Raid 0 te zetten. Ik draai hier ook Raid 0, maar heb op die schijven alleen spellen en programma's. De savegames en output van programma's heb ik buiten de raid setup.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Dutch2007
  • Laatst online: 24-09-2025
of je installeerd je windows in IDE, mode, installeert de drivers voor je raid in windows, restart, draait sysprep, en zet de boel weer op RIAD-SATA, windows zal de drivers hebben, de boel installeren, en klaar, je bent weer waar je was, dit keer met alles installed :)

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Ik weet het stom stom stom..... het zijn alleen de foto's die heb ik niet kunnen backuppen omdat er nu twee pc's in één keer opnieuw geinstalleerd werden, mijn schoolspul gelukkig wel op mn laptop gezet.........

@terw Dan hij ziet gewoon nogsteeds de twee meber raid disks!!!!
ik doe daar verder niks mee dan kan ik hopelijk straks weer mij mn data :X

Maar jullie hebben het probleem al te pakken denk ik, hij kan niets met die schijf omdat hij blijkbaar in die "raid mode" mijn schijf niet kan booten voor de win- installatie......
hoe kan ik zoiets oplossen zonder diskette...... want heb nergens meer diskettes en al helemaal geen diskdrive :D
kan ik niet iets met mn p5b driver disk???

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchneon op 26-07-2008 01:23 ]

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Dutch2007 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 01:03:
of je installeerd je windows in IDE, mode, installeert de drivers voor je raid in windows, restart, draait sysprep, en zet de boel weer op RIAD-SATA, windows zal de drivers hebben, de boel installeren, en klaar, je bent weer waar je was, dit keer met alles installed :)
Ik zit nu op windows als "IDE" en heb mijn raid drivers geinstalleerd via de mobo cd, maar wil niet booten op raid-mode, windows herkend het dus nogsteeds niet????

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
prelude36a schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 01:10:
hoe kan ik zoiets oplossen zonder diskette...... want heb nergens meer diskettes en al helemaal geen diskdrive :D
kan ik niet iets met mn p5b driver disk???
De drivers slipstreamen met nLite bijvoorbeeld. Klusje van niks en geen F6 meer.
prelude36a schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 01:11:
[...]
Ik zit nu op windows als "IDE" en heb mijn raid drivers geinstalleerd via de mobo cd, maar wil niet booten op raid-mode, windows herkend het dus nogsteeds niet????
Mij ook nooit gelukt. Naar mijn idee omdat Windows de boot-schijf zoekt bij de 'oude' - niet meer bestaande - IDE interface. Iemand de gouden tip?

• Dutch2007
Sysprep de installatie...

dan zoekt windows het geheel opnieuw.... (qua hardware), nu je de drivers hebt geinstalleerd, kan windows dus ook de boel zien als het ware... sysprep gebruikt niet de dos omgeving van windows xp setup, het laad windows gewoon... en je moet evt nog een keer je gebruikersnaam en de windows key invoeren (zoals in de windows setup, of je moet hem al "unattended" maken dan krijg je al die vragen niet...

http://www.microsoft.com/...dd21b5afa7&displaylang=en (sysprep compatible met Windows XP SP3 (en voorgaande versies)
Overview
This is an updated version of the System Preparation tool (Sysprep.exe) for Microsoft Windows XP Service Pack 3, as contained within the file deploy.cab.

The System Preparation tool
The Windows XP System Preparation tool enables administrators to prepare Windows XP system images as part of an automated deployment. You can use the System Preparation tool to perform the following tasks in a manner that is supported by Microsoft:

• Prepare Windows for duplication from one computer to another computer.
• Change security identifiers (SIDs) and other system and configuration settings to make them unique.
• Configure user-specific information to be customized by the end-user when Windows starts the first time.
• Create images of operating systems.
• Duplicate disks.
• Automate the Windows mini-Setup program.
• Perform auditing tasks.

The Sysprep.inf file
The Sysprep.inf file is the answer file for the Sysprep.exe program. To build the Sysprep.inf file, run the Setup Manager Wizard. Select the Sysprep Answer file option.
The Deploy.cab folder
The Support\Tools\Deploy.cab folder includes detailed documentation that describes the latest features of the deployment tools and how to use them. The documentation includes the Sysprep.exe program.

[ Voor 52% gewijzigd door Dutch2007 op 26-07-2008 02:32 ]

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Dank je. Ga ik de volgende keer eens doen.

• Dutch2007
graag gedaan :), handige is, als je 1x je installatie zoals je het graag had, sysprept, je er daarna een ghost image van maakt, je de volgende keer gewoon dat ghost image terug zet en klaar :), scheelt je tijd :), en als je zelfs drivers voor andere pc's op je pc zet, kan je hem zelfs multi-pc compatible maken (ligt aan je licentie e.d. of het 100% legaal is)

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Ok gisteren gelukkig mijn probleem kunnen oplossen en kon ik na installatie van windows weer netjes bij mijn raid0 setup :*)

Ben eerst aan het klooien geweest met een diskettestation dat ik bij een vriend kon halen,
raid disk van gemaakt met mobo-cd van asus.
Vervolgens met F6 geprobeerd via windows install de drivers toe te voegen maar bij de setup bleef hij store.dll niet kunnen laden, terwijl die toch echt netjes op de diskette stond |:(

Uiteindelijk de oplossing gevonden in een unnatended installatie cd waarop gelukkig netjes de raid drivers stonden...... TOP
Heb meteen een vierde schijfje erin geknald voor al mijn foto's en schoolspul want deze stres heeft me weer 10 jaar van m'n leven gekost O-)

Bedankt voor alle tips en me op het spoor zetten van de raid-drivers....... ik ging ervanuit dat dat altijd gewoon werkte maar blijkbaar heb ik destijds ook een installatie cd gehad waar de raid drivers al opstonden..... want ik heb echt nog nooit met diskettes geklooid!

[ Voor 16% gewijzigd door Dutchneon op 29-07-2008 12:53 ]

Pagina: 1