Nieuwe auto, nieuwe speakers, hoe in te bouwen?

Pagina: 1
Acties:

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Beste allemaal :),

Sinds kort heb ik een nieuwe auto, een deawoo nexia (soort E-kadett van opel model). Deze heeft 4 standaardspeakers, 2 voor en 2 achter. Achter is er eentje stuk, of geeft ruis iig, dus ik luister momenteel (tijdelijk uiteraard) naar 3 speakers ;). Het is de bedoeling dat ik de speakers ga vervangen, eerst van achter, en later ook de voorste 2 (zodra ik weet waar ze zitten dan :P).

De headunit heb ik dus al gekocht, nieuw, een kenwood KDC-W5041UA, met 1 tulp uitgang voor versterker en 4*45W. Ik had al gelezen dat dat ongeveer 11W rms is.

Wat ik op dit moment heb liggen van mijn oude corsa is een speakersetje van JBL, 3weg, maar ik vind het geluid nogal dof. Ze zijn ook 2e hands, dus wie weet waardoor dat komt he... Ik heb ook een sub in een kast van Stealth, 800W 25 cm incl stereo versterker van liberator, 300W (ook 2e hands :+). Die dreunt best aardig. Ik weet alleen nog niet zeker of ik die ook in mijn nieuwe auto ga zetten, als de gewone achterspeakers genoeg bassen geven. Ik hou van trance/techno, en wil wel graag de lage bassen (~50 Hz) mooi hebben.

Goed, nu ben ik geen student meer, dus ik kan er wat geld aan uitgeven, maar het moet niet te gek worden :).

Ik heb een hoedenplank van grofweg 110 bij 60 cm, volgens dit topic kan ik die het best vervangen door een mdf plaat, dat ga ik dus doen :). Vraag is, welke speakers kan ik het beste kopen? Bij de mediamarkt mooie 2-weg speakers gezien van pioneer, 80 euro (dat is ongeveer wat ik (voorlopig) eraan uit wil geven). Pioneer heeft ook 4-weg speakers die 50 euro duurder zijn, maar dat gaat eigenlijk boven budget en ze hadden bij de MM de boel niet zo goed opgesteld, zodat ik niet naar het verschil kon luisteren. Overigens is mijn gehoor ws ook niet zo goed dat ik dat verschil kan horen (nee, heeft niks met harde muziek te maken, meer met oorontstekingen :P).

Vraag is, gaat dit een beetje goed geluid opleveren, als ik de versterker gebruik die ik al heb, maar zonder sub? Krijg ik een lekkere diepe strakke (liefst niet al te zachte :P) bas? Of kan ik beter die speakers op de headunit aansluiten en de sub erbij doen? Ik heb ook ooit de sub én de speakers op de versterker gehad (sub gebrugd én de speakers erop, dus 6 draden op 4 aansluitingen), nadeel is dat de sub niet wordt gefilterd. Of kan ik de sub ook in de hoedenplank doen als free-air oplossing (en de kast dus weggooien)?

Al met al mogelijkheden zat dus ;), maar ik vraag me af welke de beste is, zoveel verstand heb ik er niet van :).

PS nog een stomme vraag misschien, maar ik kan het antwoord niet vinden :P, waarom zijn de meeste autospeakers ovaal ipv rond? Puur omdat die beter weg zijn te werken in hoedenplanken van sedans?

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 25-07-2008 23:04 ]

• stefan001
De opties zoals ik ze zelf zie is dus als volgt:

• 6x9" Pioneer speakers in een mdf hoedenplank en stuur ze aan met een versterker.
• 6x9" Pioneer speakers in een mdf hoedenplank en stuur ze aan met de headunit, en gebruik een aparte subwoofer
• 6x9" Pioneer speakers in een mdf hoedenplank, op de headunit, sub in de hoedenplank en stuur deze aan met de versterker.
• Bovenstaande setup, maar ik stuur alles aan met de versterker (maar dan kan krijgt de sub ook de hoge tonen, aangezien de speakers op de stereo-uitgangen staan, en de sub gebrugd op dezelfde aansluitingen)

[ Voor 14% gewijzigd door stefan001 op 27-07-2008 22:16 ]

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-02 13:52
Ik zou voor de 2de optie gaan, maar als je een subwoofer gaat gebruiken zou ik deze niet mee in de hoedeplank monteren maar een apare kist maken/kopen en deze aansturen met een versterker.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

begrijp ik nu goed dat je de versterker zowel stereo als tegelijkertijd gebrugd had aangesloten. dat is dus niet de bedoeling :) nogal vreemd dat het goed gaat. Je maakt bij bruggen van 2 versterkers 1 (simpel gesteld) en kan daar dus maar 1 luidspreker op aansluiten (en niet 3 zoals jij gedaan had)

persoonlijk zou ik de sub los aansturen met de versterker en de achterspeakers zelf op de HU zetten. Mijn voorkeur ligt trouwens bij goede front speakers met een losse sub achter. Immers bij een concert komt het geluid ook van voren en niet van achteren............

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 27-07-2008 22:41 ]

• stefan001
Hm is het echt zo grappig dat het goed ging? Het heeft wel een jaar zo gedraaid in mijn eerste auto hoor :). Maar jullie zouden dus wel voor de sub gaan en niet voor stevig versterkte 'normale' hoedenplankspeakers.

De front speakers ga ik later een keer vervangen, en ja het is anders dan bij een concert, maar een auto is sowieso geen concertgebouw he :).

• WTFnow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 16:20
Ben het met Ray eens. Indien je een vierkanaals versterker hebt zou ik de frontspeakers aansturen via de versterker. De andere twee kanalen bruggen en die voor de sub gebruiken. Achter speakers dienen alleen maar gebruikt te worden voor aanvulling. Ovale speakers kunnen bas aanvullen maar aangezien je al een sub hebt is dit niet perse noodzakelijk. Kijk of het mogelijk is om een 16cm compo setje voor in te bouwen en dat aanvullen met de sub. Zeker weten dat je daar wel gelukkig van wordt. Eventueel later aanvullen met speakers achter die je rechstreeks op je HU kunt aansluiten.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 07:00
Ray schreef op zondag 27 juli 2008 @ 22:39:
begrijp ik nu goed dat je de versterker zowel stereo als tegelijkertijd gebrugd had aangesloten. dat is dus niet de bedoeling :) nogal vreemd dat het goed gaat. Je maakt bij bruggen van 2 versterkers 1 (simpel gesteld) en kan daar dus maar 1 luidspreker op aansluiten (en niet 3 zoals jij gedaan had)

persoonlijk zou ik de sub los aansturen met de versterker en de achterspeakers zelf op de HU zetten. Mijn voorkeur ligt trouwens bij goede front speakers met een losse sub achter. Immers bij een concert komt het geluid ook van voren en niet van achteren............

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 07:00
Ray schreef op zondag 27 juli 2008 @ 22:39:
Zoiets is helemaal niet vreemd, dat kan bij sommige verstekers (tri mode).

Ik vind het alleen jammer dat iedereen bij de merken van pioneer / jbl / sony / kenwood blijft hangen. NIet dat het slecht is maar er is voor een paar euro veel beter te krijgen. Kijk eens na merken zoals DLS, Hertz, Ground Zero (niet de MKII van de instaplijn), Focal, Audio System, Rainbow, MB Quart. Dan heb je composetjes al vanaf 100 -150 euro.

Ik zou kiezen al sje niet te veel geld wil kwijt zijn en geen wedstrijd harde bas wil om een 4-kanaals versteker te kopen. Sluit hier een composet op aan en een subwoofer in de kofferbak. Wil je geen subwoofer dan idd een mdf hoedenplank en een setje 6x9 inch ovalen erin.

Wil je niet te duur uit zijn zoek dan na een 4 kanaals gound zero blok, JBL (2de hands). De volgende twee geven veel bang for buck (vind ik persoonlijk) en zijn nieuw rond de 150 en 220 euro:
GZRA4200XII
GZTA 4000TX (instapserie)

Ben geen fanboy van ground zero heb zelf bijna alles Hertz en Audison

• stefan001
Zo hee, bedankt voor de replies! Het zet me wel aan het denken, de combo 6x9 én sub is dus overdreven/niet nodig, de front speakers zijn belangrijker. Ik heb alleen nog geen idee waar die zitten of hoe ik ze vervang :+. Ik denk dat ik daar ff eerst naar ga kijken voor ik geld weggooi aan hoedenplankspeakers. Aan de andere kant is het geluid dat er op dit moment uit komt echt gewoon klote, zelfs een cheapass draagbare radio kan beter.

Zo'n 4kanaalsversterker klinkt wel leuk, maar die ga ik nu nog niet kopen, dat gaat me wat te ver. Eerst maar eens goede speakers en dan kijk ik wel weer verder.

Overigens, het geluid kan wel van achteren komen, en dan kan ik de tweeters toch ook gewoon naar voren richten (als ik die apart koop)? Kwestie van ff klein plankje op de hoedenplank monteren :).

Ik zal idd ff kijken naar andere merken ;). Ik wou er (voorlopig) iig niet meer dan 100 euro in steken.

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 28-07-2008 23:12 ]

• stefan001
Zo, vandaag om een mdf plaatje gegaan, en speakers. Het zijn Axton AX710 speakers geworden, 7x10". Die gaat in het begin ff op de headunit omdat ik geen gat kan vinden onder de motorkap om een stroomkabel naar mijn versterker te leggen. Als dit goed klinkt laat ik de sub er (voorlopig O-) ) uit.

Nu de vraag waar ik ze het beste kan bevestigen op de plank. De plank is ongeveer 1 meter (breedte vd auto) bij 60 cm. Kan ik ze het beste aan de zijkanten doen met de 'vlakke' kant langs de zijkant van de auto, of beter een kwartslag gedraaid? En kunnen ze het beste helemaal vanachter bij de achterklep, of beter zo dicht mogelijk bij de achterbank? Of een beetje in het midden? Zelf denk ik dat als ze vlak bij de achterbank zijn, dat ze de passagiers' oren stuk kunnen maken (of ik moet het zachter zetten :P), dus iets meer naar het midden denk ik.

Wat vinden jullie?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
---------------------
|      (____)            |
|                            |
|                             |
|                             |
|                            |
|      (____)            |
---------------------

Of meer zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
---------------------
|      |  |              |
|      |__|               |
|                           |
|       __                  |
|      |  |               |
|      |__|              |
---------------------

(de achterbank zit dan links van dit plaatje)

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 01-08-2008 20:18 ]

Pagina: 1