Beste allemaal
,
Sinds kort heb ik een nieuwe auto, een deawoo nexia (soort E-kadett van opel model). Deze heeft 4 standaardspeakers, 2 voor en 2 achter. Achter is er eentje stuk, of geeft ruis iig, dus ik luister momenteel (tijdelijk uiteraard) naar 3 speakers
. Het is de bedoeling dat ik de speakers ga vervangen, eerst van achter, en later ook de voorste 2 (zodra ik weet waar ze zitten dan
).
De headunit heb ik dus al gekocht, nieuw, een kenwood KDC-W5041UA, met 1 tulp uitgang voor versterker en 4*45W. Ik had al gelezen dat dat ongeveer 11W rms is.
Wat ik op dit moment heb liggen van mijn oude corsa is een speakersetje van JBL, 3weg, maar ik vind het geluid nogal dof. Ze zijn ook 2e hands, dus wie weet waardoor dat komt he... Ik heb ook een sub in een kast van Stealth, 800W 25 cm incl stereo versterker van liberator, 300W (ook 2e hands
). Die dreunt best aardig. Ik weet alleen nog niet zeker of ik die ook in mijn nieuwe auto ga zetten, als de gewone achterspeakers genoeg bassen geven. Ik hou van trance/techno, en wil wel graag de lage bassen (~50 Hz) mooi hebben.
Goed, nu ben ik geen student meer, dus ik kan er wat geld aan uitgeven, maar het moet niet te gek worden
.
Ik heb een hoedenplank van grofweg 110 bij 60 cm, volgens dit topic kan ik die het best vervangen door een mdf plaat, dat ga ik dus doen
. Vraag is, welke speakers kan ik het beste kopen? Bij de mediamarkt mooie 2-weg speakers gezien van pioneer, 80 euro (dat is ongeveer wat ik (voorlopig) eraan uit wil geven). Pioneer heeft ook 4-weg speakers die 50 euro duurder zijn, maar dat gaat eigenlijk boven budget en ze hadden bij de MM de boel niet zo goed opgesteld, zodat ik niet naar het verschil kon luisteren. Overigens is mijn gehoor ws ook niet zo goed dat ik dat verschil kan horen (nee, heeft niks met harde muziek te maken, meer met oorontstekingen
).
Vraag is, gaat dit een beetje goed geluid opleveren, als ik de versterker gebruik die ik al heb, maar zonder sub? Krijg ik een lekkere diepe strakke (liefst niet al te zachte
) bas? Of kan ik beter die speakers op de headunit aansluiten en de sub erbij doen? Ik heb ook ooit de sub én de speakers op de versterker gehad (sub gebrugd én de speakers erop, dus 6 draden op 4 aansluitingen), nadeel is dat de sub niet wordt gefilterd. Of kan ik de sub ook in de hoedenplank doen als free-air oplossing (en de kast dus weggooien)?
Al met al mogelijkheden zat dus
, maar ik vraag me af welke de beste is, zoveel verstand heb ik er niet van
.
PS nog een stomme vraag misschien, maar ik kan het antwoord niet vinden
, waarom zijn de meeste autospeakers ovaal ipv rond? Puur omdat die beter weg zijn te werken in hoedenplanken van sedans?
Sinds kort heb ik een nieuwe auto, een deawoo nexia (soort E-kadett van opel model). Deze heeft 4 standaardspeakers, 2 voor en 2 achter. Achter is er eentje stuk, of geeft ruis iig, dus ik luister momenteel (tijdelijk uiteraard) naar 3 speakers
De headunit heb ik dus al gekocht, nieuw, een kenwood KDC-W5041UA, met 1 tulp uitgang voor versterker en 4*45W. Ik had al gelezen dat dat ongeveer 11W rms is.
Wat ik op dit moment heb liggen van mijn oude corsa is een speakersetje van JBL, 3weg, maar ik vind het geluid nogal dof. Ze zijn ook 2e hands, dus wie weet waardoor dat komt he... Ik heb ook een sub in een kast van Stealth, 800W 25 cm incl stereo versterker van liberator, 300W (ook 2e hands
Goed, nu ben ik geen student meer, dus ik kan er wat geld aan uitgeven, maar het moet niet te gek worden
Ik heb een hoedenplank van grofweg 110 bij 60 cm, volgens dit topic kan ik die het best vervangen door een mdf plaat, dat ga ik dus doen
Vraag is, gaat dit een beetje goed geluid opleveren, als ik de versterker gebruik die ik al heb, maar zonder sub? Krijg ik een lekkere diepe strakke (liefst niet al te zachte
Al met al mogelijkheden zat dus
PS nog een stomme vraag misschien, maar ik kan het antwoord niet vinden
[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 25-07-2008 23:04 ]