Toon posts:

[digi tv]Externe storingsbronnen gooien roet in het eten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds februari hebben wij digitale tv incl. pluspakket van Ziggo. De laatste maand storen een aantal zenders ontzettend. Dat wil zeggen: haperend beeld en geluid. Blokjes her en der.

Vandaag heb ik contact opgenomen met Ziggo. Zij zeggen dat de oorzak van deze storingen ligt bij externe storingsbronnen. WiFi routers e.d.
Dit zou verholpen kunnen worden door hoogwardige coax bekabeling. Ware het niet dat de wandcontactdoos waar het signaal binnen komt zich op de begane grond bevind en de decoder en tv op de 2e verdieping. Dit is een behoorlijke afstand.

Setup:
Wandcontactdoos op begane grond --> coax kabel --> signaal versterker op 1e verdieping --> coax kabel --> Humax decoder op 2e verdieping --> scart kabel --> Samsung LCD TV.

De maximale gegarandeerde lengte van coax tot aan je decoder is 15m volgens Ziggo. Ik denk dat ik daar wel over heen zit. Verder is het een el cheapo kabel en ga ik over deze lengtes niet opnieuw een veel duurdere kabel leggen.

Wat zijn de opties? Is het einde verhaal en moet ik gaan kijken naar alternatieven zoals Digitenne of schotel?
Digitenne is wireless, heeft deze dan geen last van dezelfde interferentie?
Is er met bepaalde hardware niet iets te regelen? Klopt het uberhaupt wel wat Ziggo beweerd?

Verwijderd

Ik wijs voor de zekerheid even op dit forum-topic: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=12474 Die problemen die daar genoemd zijn, zijn volgens mij nu over, maar er was vorige week sprake van veel blokjes en hikjes in het geluid op landelijk niveau. Hierbij was opvallend dat de BER (Bit Error Rate) op je eigen ontvanger gewoon op 0 bleef staan (bij lokale storing zie je dat getal boven 0 komen).

Uiteraard begreep de Ziggo helpdesk absoluut niet dat het een landelijk probleem was, en gaven ze iedere beller gewoon de uitleg die jij ook gekregen hebt (want dat staat tenslotte op hun scherm om voor te lezen als er iemand over blokjes en hikjes klaagt) :-)

Voor de rest is hun advies wel terecht. Vaak "lekt" er een signaal van buiten (meestal iets als een Digitenne-zender, want dingen als WiFi zitten veel hoger). Een goede check is om je ontvanger eens direkt waar de kabel binnenkomt aan te sluiten. Heb je daar ook problemen, dan gaat een duurdere kabel ook niet helpen.

Alternatieven: Digitenne kan zelf ook last van storing hebben, maar da's meestal met wat creatief rommelen met de antenne wel op te lossen (afhankelijk van waar je woont). De beeldkwaliteit is wel een stuk minder dan Ziggo of Astra (lagere bitrate bij Digitenne).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lekker dan, als de storing vanuit ziggo komt en ze geven het niet aan. Nu ben ik aan de hand van de helpdesk info serieus aan het overwegen naar een andere partij te stappen. Hadden ze me verteld dat het een landelijke storing is die later wordt verholpen dan had ik het wellicht nog even uit gezeten.

Ik ben in dubio...what to do

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezien wat het verschil in beeldkwaliteit is tussen reguliere kabel tv en digitale tv op een LCD tv. Dat is de reden waarom ik digitale tv ben gaan gebruiken. Ik neem even aan in mijn onwetendheid dat digitenne in ieder geval altijd beter is dan reguliere kabel tv?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 22:43 ]

Verwijderd

Die hick-ups/blokjes komen zo nu en dan voor aan de zenderkant, volgens mij. Ik ben begonnen met @Home en die hadden zo nu en dan dit soort storingen. Nu het Ziggo is geworden, komt het nog steeds voor.
Een alternatief is Digitenne, maar wat ik daar van heb gezien, neem ik de sporadische blokjes van @Home/Ziggo voor lief.

Wat je zelf nog kunt verbeteren is de signaalversterker meteen op begane grond te zetten. Dus waar het signaal je huis binnenkomt. Hier is het nog zo schoon mogelijk, terwijl op de 1e verdieping de kabel al storing opgepikt kan hebben. En dat wordt ook vrolijk mee versterkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de versterker beneden aansluit.

Overigens gaat het niet om sporadische blokjes en hickups maar om continue haperen.

Verwijderd

Wat je ook nog kunt proberen is:
- Kijken of er nieuwe firmware voor de Humax decoder is (en zo ja, deze installeren);
- Eens opnieuw een scan doen van alle zenders.

Verwijderd

Topicstarter
We zetten het op de to-do list, thanks :)

Is er overigens een manier om op afstand je decoder aan te sturen?
Ergo dat ik de decoder beneden kan laten staan en boven toch van zenders kan verwisselen.

Verwijderd

Zou je deze IR Extender voor kunnen gebruiken.
Is uit te breiden met meerdere zenders en/of ontvangers.

edit:
kleine toevoeging

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 00:04 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 17:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het is echt wel mogelijk om de boel zodanig aangesloten te krijgen, zodat jij gewoon de decoder naast je televisie kunt zetten en digitv te kijken zonder allerlei rare fratsen. Mijn tip is het volgende:

Zet aan het begin van de lijn een goede versterker, bijvoorbeeld een hirschmann en met fatsoenlijke kabels met f-koppelingen tot aan de wandcontactdoos waar de digibox en/of tv op zit. Maak de kabels naar de tv ook met goede pluggen, bijvoorbeeld ook van Hirschmann (die kun je zelf op een kabel zetten en geven puik signaal door). Ga naar een satellietzaak of vergelijkbaar voor dit soort spullen, niet naar de Gamma of Praxis of nog erger zo'n dozenschuiver, want daar hebben ze troep en geen verstand van hoe je iets fatsoenlijk aansluit (enkele uitzonderingen daargelaten).

Ik heb zelf ook een digibox op zo'n 15 meter van de bron en helemaal geen problemen, behalve als ze bij Ziggo weer lopen te klooien. Want ik wil nog wel even kwijt dat mijn haren weer rechtovereind gaan staan van die antwoorden die ze bij de helpdesk geven. Je moet echt stevig in je schoenen staan (lees: meer verstand van de techniek/situatie hebben dan zij) om daar doorheen te komen.

offtopic:
Toppunt was een helpdeskmedewerker die beweerde dat de storing in de internetverbinding die ik had kwam omdat ik spyware op mijn pc had. Dat kon hij namelijk vanachter zijn scherm zien (Dat beweerde hij echt). Toen ik hem vertelde dat spyware op een linux-desktop toch wel vrij zeldzaam was, bleef hij toch bij zijn verhaal. En zo kan ik nog wel tien van dit soort belachelijke gesprekken noemen in de jaren dat ik daar nu klant ben geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door MrScratch op 26-07-2008 15:48 . Reden: extragratis tip toegevoegd ]

Look behind you! A three headed monkey!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 22:56:
Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de versterker beneden aansluit.

Overigens gaat het niet om sporadische blokjes en hickups maar om continue haperen.
Ik heb een samsung PVR 850 en @home TV, zelfde probleem. Af en toe is er bijna geen tv kijken

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de tips!
Gisteren bedacht ik me ineens: "We hebben zelf ook een WiFi router en die staat recht naast de wandcontactdoos waar ziggo op binnen komt."
Dus ik heb hem voor de gein eens uit gezet en warempel het storen is voorbij! Daarna heb ik de WiFi router verplaatst naar de andere kant van de kamer, weer aan gezet en op die lokatie verstoorde hij het tv signaal niet.

Ik zal sowieso de coax stekkers eens vervangen door hirschmann stekkers. Iedereen nogmaals enorm bedankt voor de hulp.
Pagina: 1