Gisteren heb ik een nieuwe processor gekocht (Q9450) en na installatie en controle van de temps kwam ik erachter dat 1 core een verschil heeft van soms wel 12 graden ten opzichte van de andere cores.
Ik heb direct de koeler (Zalman CNPS9700 LED) opnieuw gemonteerd, niet meer dan een rijstkorrel koelpasta erop en weer gecontroleerd. Helaas nog steeds hetzelfde gebleven.
Ik heb vervolgens op internet gezocht of dit vaker voorkwam met deze processor maar kon niks anders vinden dan da deze processor wel eens erg warm lan worden met de standaard koeler.
Vervolgens heb ik dan maar de technische dienst gebeld van de winkel waar ik hem gekocht heb maar die verteld mij dat meerdere klanten dit probleem tegenkwamen en dat de CPU verder niet defect is. Zolang ie maar niet warmer wordt als 80 graden.....
Idle is:
core 1 48 graden
core 2 58 graden (de foute core)
core 3 47 graden
core 4 48 graden
Stressed loopt de temp van core 2 op tot zo'n 70 graden. (de rest 60)
Is dit normaal voor een processor of moet ik hier toch mee terug gaan?
Ik heb direct de koeler (Zalman CNPS9700 LED) opnieuw gemonteerd, niet meer dan een rijstkorrel koelpasta erop en weer gecontroleerd. Helaas nog steeds hetzelfde gebleven.
Ik heb vervolgens op internet gezocht of dit vaker voorkwam met deze processor maar kon niks anders vinden dan da deze processor wel eens erg warm lan worden met de standaard koeler.
Vervolgens heb ik dan maar de technische dienst gebeld van de winkel waar ik hem gekocht heb maar die verteld mij dat meerdere klanten dit probleem tegenkwamen en dat de CPU verder niet defect is. Zolang ie maar niet warmer wordt als 80 graden.....
Idle is:
core 1 48 graden
core 2 58 graden (de foute core)
core 3 47 graden
core 4 48 graden
Stressed loopt de temp van core 2 op tot zo'n 70 graden. (de rest 60)
Is dit normaal voor een processor of moet ik hier toch mee terug gaan?