Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 19:10:
Ik ontvang binnenkort € 40.000 en overweeg momenteel de hypotheek van m'n ouders af te betalen. Ze hebben een hypotheek voor € 50.000,- voor een huisje in Turkije.
Deze is voor € 20.000 afgelost. Ik overweeg de laatste € 30.000 met m'n eigen geld af te lossen.
Echter hoor ik van iedereen om mee heen dat ik dat niet moet doen, omdat m'n ouders 7% rente betalen en dat kunnen aftrekken van hun inkomstenbelasting (ze verdienen weinig, dat wel).
Nu zat ik te denken om mijn geld vast te zetten, en hier de komende 2 jaar gewoon 5% rente op te gaan vangen.
In je post zeg je niet wat je zou willen bereiken met het afbetalen van de hypotheekschuld van je ouders.
- Is het de bedoeling om je ouders te helpen (door ze een lagere rente dan huidige hypotheek te bieden)?
- Of is het juist de bedoeling om een stuk vermogen van je ouders aan jou over te dragen (een constructie waarbij het huis in Turkije uiteindelijk van jou wordt)?
- Of ga je voor win-win, lagere rente voor je ouders en hogere rente voor jou?
Ik kan door deze ontbrekende informatie dus niet zeggen welke constructie handig zou zijn. Wel een paar algemene feiten:
- je ouders hebben alleen renteaftrek op die hypotheek als ze in Nederland belastingplichtig zijn
en het huis in Turkije hun hoofdverblijf is
en ze niet door de bijleenregeling (verkoop vorige huis met overwaarde) een stuk hypotheekrenteaftrek zijn kwijtgeraakt.
- het maakt voor de renteaftrek niet uit waar ze het geld lenen, bij de bank of bij jou. Ook hoeft het geen hypothecaire lening te zijn, al zouden ze een doorlopend krediet gebruiken om hun huis te financieren. Het is "rente en kosten ten behoeve van de eigenwoningschuld".
- als jij geld uitleent aan je ouders, dan is het openstaande bedrag van de lening jouw eigendom in box 3 van de inkomstenbelasting. Je hebt een vrijstelling van 20.000 euro (per persoon, als je getrouwd bent het dubbele), daarboven betaal je 1,2% belasting per jaar. Dat is de belasting over de (geschatte) rente-inkomsten die jij uit je vermogen haalt. Over de werkelijke rente die je ontvangt hoef je niet nog een keer belasting te betalen, dat is al afgedaan met die 1,2%.
- Het maakt voor jouw belastingen niet uit of je geld in een onderhandse lening zit of op een bankrekening.