[AUTO] Ruis niet weg te krijgen uit speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 21:55
Hallo m'n beste medetweakers! Ik zit met het volgende probleem

Ik heb in mijn peugeot 106 een audio installatie ingebouwd. Nu heb ik het volgende probleem.

1. Als ik de auto start dan hoor ik mijn speakers kraken, dit wordt iets zachter maar blijft aanhouden.
2. Als ik rem of het licht aan/uit zet dan hoor ik een kraakje met of zonder lopende motor.

Als de motor niet aan is of ik blijf van m'n verlichting af dan is alles ok.

Mijn installatie:

Panasonic CQ-C1400N HU
Kenwood KAC-959 versterker
4x Pioneer speakers
1x JBL Sub

Bekabeling:
Plus kabel aan de bestuurders kant getrokken
Massa kabel tussen bijrijderstoel en carosserie en natuurlijk netjes kaal geschuurd
2x RCA kabels aan de bijrijder kant
Speaker draden door de dorpels

Wat ik al heb geprobeerd:
1. Verchillende massa punten, inc. een direkte verbinding van de amp naar de - van de accu
2. Massa van de HU bij de massa van de amp aangesloten

Als ik de RCA kabels loskoppel van zowel de HU en de amp geen ruis, als ik een discman ipv de HU erop aansluit dan GEEN ruis.
Ook nog de buitenkern van de RCA verbonden met de carosserie, mocht niet baten.

Ik zou het nu niet meer weten misschien dat iemand anders nog een tip heeft???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als ik het zo lees heeft het dus niets met de AMP en zijn stroom voorziening te maken. (Aansluiten van discman werkt goed, schrijf je).
Dan blijft over dat je HU (de radio zelf, voor de n00bs onder ons) er rommel uitgooit, of er is iets ernstig mis met de RCA kabels.

Edit:
Misschien heb je een vorm van aardlus tussen je HU en AMP.
Zou in theorie voor kunnen komen als je radio niet goed aan massa hangt, dus dat zou je nog even moeten uitproberen.
Je hebt (als extra mogelijkheid) ook ground loop isolators voor RCA. Die kan je er ook even tussen proberen te knopen.

[ Voor 36% gewijzigd door remco_k op 25-07-2008 17:56 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-07 19:21

dominic

will code for food

Negen van de tien keer wordt storing in het geluid veroorzaakt door audio apparatuur die zijn massa niet goed kwijt kan, of waarvan de massakabel niet geschikt is.

Zorg dat de Kenwood versterker een korte (Max 50cm) en goede (Minimaal 4 kwadraats) massakabel heeft, die op een goed massapunt van kaal metaal aangesloten zit. Schuur desnoods de lak van het massapunt af.

Verifieer dit ook voor de radio, maar meestal is dit wel in orde (ISO-stekkers).

[ Voor 9% gewijzigd door dominic op 25-07-2008 18:06 ]

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
Massa van de HU heb ik apart erbij aangelegd op hetzelfde punt als waarop de AMP is aangesloten, de carosserie is daar goed kaal geschuurd. Ik heb overigens de AMP op de achterbank aangesloten met schroefjes zonder isolerend materiaal maar als ik deze loshaal ook geen verbetering :(

Ooh jah de massakabel van mijn AMP is 1m lang zelfde dikte als de voedingskabel. In mijn vorige auto werkte deze combi wel naar behoren

Maar signaalkabels zullen toch goed moeten zijn aangezien ik met mijn discman geen enkel probleem ondervind.

Mijn vermoeden zelf is dat mijn HU inderdaad troep uitspuugt uit de pre amps dit zal dan waarschijnlijk een massa probleempje zijn. Maar heb het ook bij een oude radio geprobeerd en idem dito... maakt niets uit. Zou het kunnen zijn dat ik beide radio's naar zn grootje heb geholpen? Kapot massa spoor oid.

[ Voor 8% gewijzigd door Impulsive_nl op 25-07-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Impulsive_nl schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:03:
Mijn vermoeden zelf is dat mijn HU inderdaad troep uitspuugt uit de pre amps dit zal dan waarschijnlijk een massa probleempje zijn. Maar heb het ook bij een oude radio geprobeerd en idem dito... maakt niets uit. Zou het kunnen zijn dat ik beide radio's naar zn grootje heb geholpen? Kapot massa spoor oid.
Ik kan dit stukje op meerdere manieren interpreteren: Heb je getest met een andere auto radio?
En werkte dat wel of niet? (ik denk dat ik het goed interpreteer, maar voor de zekerheid toch maar even vragen).

Vervolgens kan je eens proberen om met een multimeter te meten of er stroom loopt tussen de cinch massapunten van de HU en de AMP. In feite mag daar nooit stroom lopen, aangezien dat direct voor storingen of zelfs defecten kan zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 25-07-2008 21:08 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
Ja ik heb getest met een andere autoradio en precies hetzelfde probleem. Ik zal dan inderdaad maar met een multimeter aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
Ik heb de cinch puntjes gemeten 0.7 Ohm is dit te hoog? Heb nog een nieuwe massakabel naar het chassis gelegd maar geen verbetering. Ik heb het nu zo goed als opgegeven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Impulsive_nl schreef op zondag 27 juli 2008 @ 16:43:
Ik heb de cinch puntjes gemeten 0.7 Ohm is dit te hoog? Heb nog een nieuwe massakabel naar het chassis gelegd maar geen verbetering. Ik heb het nu zo goed als opgegeven :(
Je hebt nu de weerstand gemeten, ik was benieuwd of er stroom loopt.
Of 0,7 Ohm te hoog is, geen idee, ik weet niet waartussen jij gemeten hebt.
Maargoed, ervanuitgaande dat je gemeten hebt tussen massa van de ene kant van de kabel en massa aan de andere kant van de kabel, lijkt me 0,7 Ohm geen probleem, hoewel ik 'm wat aan de hoge kant vind voor een kabel van een paar meter. Wellicht dat je meter een eindje afwijkt. Zelfde geld voor de signaal aders. Maar zo'n weerstand veroorzaakt het probleem niet wat jij hebt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
Ik heb inderdaad de kant van de versterker en de kant van de radio gemeten. Bij zowel de radio als de discman hetzelfde aantal Ohm. Wat nu wel weg is, is de ruis na het starten van de auto maar bij het inschakelen/uitschakelen van een verbruiker blijf ik een tik/plop horen.

Er loopt in ieder geval geen voltage over de cinches van de signaalkabels.

[ Voor 14% gewijzigd door Impulsive_nl op 27-07-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Heb je toevallig aftermarket Xenon?
Dat wil ook nog wel eens vage storingen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
Bierkameel schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:34:
Heb je toevallig aftermarket Xenon?
Dat wil ook nog wel eens vage storingen geven.
Nee heb ik niet. Nu even op vakantie en dan bekijken we het wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Impulsive_nl schreef op zondag 27 juli 2008 @ 19:33:
Er loopt in ieder geval geen voltage over de cinches van de signaalkabels.
Hoe heb je dat gemeten dan?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
Met de multimeter gemeten of er geen voltage over de buitenmantel van de rca's loopt.
0.02V is de waarde

Is een ground loop isolator nu dan toch maar de beste optie?

[ Voor 6% gewijzigd door Impulsive_nl op 02-08-2008 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
Misschien nog wat nuttige info, als ik mijn verlichting aan uit schakel dan zie ik het handremlichtje ook heel even iets verzwakken. Dit zal wel een spanningspiek zijn dan, zou een condensator misschien helpen? Of niet aangezien met een aangesloten discman er geen plop/tik te horen is over de speakers?

[ Voor 9% gewijzigd door Impulsive_nl op 01-08-2008 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
update, ik heb van iemand anders een andere versterker geleend. Dit is wel een minder zware, een 360W versterker en hiermee geen enkel probleem!

Is dan mijn oude versterker kapot of zou een condensator alsnog kunnen helpen?
Pagina: 1