[Ubuntu/NFS] na boot wordt er maar 1 nfs share gemount

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-08 08:02
in file /etc/fstab :

code:
1
2
<hostname1>:/home/<hostname1>/web/data  /home/<hostname1>/data/1  nfs  rw,timeo=30,retrans=12,bg  0 0
<hostname2>:/home/<hostname2>/web/data  /home/<hostname2>/data/2  nfs  rw,timeo=30,retrans=12,bg  0 0

situatie :
- Na reboot komt enkel de laatste mount up. Het feit dat het de laatste is heb ik getest, als ik <hostname1> als laatste zet dan komt namelijk alleen deze op.
- Doe ik na boot gewoon "mount -a" dan mount de 2e share onmiddellijk.
- Unmount ik alles en doe ik daarna "mount -a", dan mounten allebei de shares onmiddellijk.

vraag :
HELP?! 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

stomme vraag, maar draait portmap?
Als die niet draait duurt het vrij lang voor NFS een server gevonden heeft en verbinding heeft gemaakt, verbindingen daarna worden wel snel gemaakt. Aangezien je op beide shares een timeout hebt zitten, kan het best zijn dat de eerste over z'n timeout gaat, maar de 2de dus wel werkt, omdat NFS inmiddels de server gevonden heeft.

Dus test eens zonder "timeo=3" en controleer of portmap wel draait.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
deepbass909 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:57:
stomme vraag, maar draait portmap?
Als die niet draait duurt het vrij lang voor NFS een server gevonden heeft en verbinding heeft gemaakt, verbindingen daarna worden wel snel gemaakt. Aangezien je op beide shares een timeout hebt zitten, kan het best zijn dat de eerste over z'n timeout gaat, maar de 2de dus wel werkt, omdat NFS inmiddels de server gevonden heeft.

Dus test eens zonder "timeo=3" en controleer of portmap wel draait.
Ik kan het straks pas controleren, maar met "mount -a" gaat het in ieder geval razendsnel om ze te mounten, ook als ze eerst allebei unmount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat klopt, als de verbinding eenmaal gemaakt is, blijft die in stand gedurende die sessie. Je zou als test ook eens kunnen kijken wat er gebeurd als je beide NFS-mount's uitschakelt in je fstab en je na een reboot ze met de hand mount (zonder de timeo-optie). Waarschijnlijk zal de eerste er heel erg lang over doen (10 tot 15 seconden) als je portmap niet hebt draaien. Als die eenmaal gemount is, dan gaan de volgende mounts wel snel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
Sorry voor de late reactie, het zonnetje scheen net te hard dit weekend ;)

rpcbind is running, dit is de opvolger van portmap.

Zoals je voorstelt heb ik eens gereboot met de nfs mount uitgeschakeld in fstab en daarna manueel gemount met dezelfde options. Ze waren allebei onmiddellijk gemount, dus dit lijkt me in orde.

Iemand nog suggesties?