ernstige fout in internetstructuur

Pagina: 1
Acties:

• skillet
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-08 17:03
http://www.nu.nl/news/167...in_internetstructuur.html

dit is wat ik vandaag las op nu.nl weet iemand hier iets meer van? kon er zelf niet veel meer over vinden op internet. maar dit lijkt me best wel ernstig.

weet iemand hier waar die patch te krijgen is waar ze het in het artikel over hebben? En heeft iemand al problemen gehad met die fout?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
nieuws: Snellere methode voor dns-cachevervuiling dwingt patchronde af

Ik denk dat de meeste providers onderhand wel hun dns/nameservers hebben gepatched.

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Als het echt een fout is in het DNS-systeem lijkt het me raar dat dit op te lossen valt door een simpele lokale patch te installeren?

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoezo is dat raar?
skillet schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:39:
http://www.nu.nl/news/167...in_internetstructuur.html

dit is wat ik vandaag las op nu.nl weet iemand hier iets meer van? kon er zelf niet veel meer over vinden op internet.
Ah, je bent al te laat. Jouw DNS is al besmet en daarom kun je er nu nik meer over vinden :+
weet iemand hier waar die patch te krijgen is waar ze het in het artikel over hebben?
Als jij een DNS Server zelf draait, dan heeft de leverancier van je besturingssysteem je daarvoor de update al beschikbaar gesteld (aptitude, yum, WindowsUpdate, whatever).

In plaats van onnodig paniekgedrag te vertonen zoals nu.nl doet met crappy berichtgeving zou je zelf natuurlijk ook kunnen controleren wat voor jou nu echt de noodzakeljke stappen zijn:
http://www.microsoft.com/...ty/bulletin/MS07-062.mspx

Niet bedoeld voor Client OS versies als XP en vista dus :)

[ Voor 96% gewijzigd door alt-92 op 25-07-2008 14:54 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Jegapia schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:42:
Als het echt een fout is in het DNS-systeem lijkt het me raar dat dit op te lossen valt door een simpele lokale patch te installeren?
En wat dacht je ervan als de Inter Provider boeren dit "lokaal" op hun DNS servers doen...?

Lees ook eens de digibetische opmerkingen op de Telegraaf site te lezen.

@TS: Hoe komt het dat jij er niet zo veel over kan vinden...?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Ik zou het raar vinden ja als je door op je pc thuis (lokaal) een patch te installeren zo'n fout zou kunnen oplossen. (Niet dat mijn kennis over die zaken zo fantastisch is :$ maar als het dns-toestanden betreft dan denk ik dat je bij isp's en hoger moet zijn)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En daarom is dat nieuwsartikel van Nu.nl zo crappy.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Dat bericht is geschreven door iemand die geen flauw benul heeft van de materie.

Voorbeeld:
De fout zit in het Domain Name System (DNS), het netwerk dat computers via het internet met elkaar in verbinding brengt.
Dit slaat helemaal nergens op, het DNS systeem regelt de omzetting van een naam, bijvoorbeeld www.tweakers.net in een IP adres, DNS heeft niets te maken met computers met elkaar in verbinding brengen.
De hackers zijn in staat om een computergebruiker zonder het te weten naar een andere site te leiden.
Dit klopt opzich wel, gevolg van misbruiken van deze bug is namelijk dat dns servers verkeerde informatie terug geven, ipv www.postbank.nl naar ip 1.2.3.4 te sturen kan www.postbank.nl naar 4.3.2.1 gestuurd worden, als kwaadwillende dat zouden willen. (overigens ook maar onder bepaalde omstandigheden).
Ook kunnen de hackers ervoor zorgen dat de computer virussen downloadt, zonder dat de eigenaar het doorheeft. "We zitten diep in de problemen", zei een van de deskundigen. "Deze aanval is erg goed. Dit is ernstig."
Dit doet voorkomen alsof men je pc zomaar virussen kan laten downloaden, ook complete onzin.

Verder, de patch waar het om gaat is geen patch voor client pc's, dit is een patch voor DNS servers, waar het probleem dus ook op speelt.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:09
Eigenlijk is dit 't laatste artikel op T.net over dit probleem:
nieuws: Nieuw patchalarm dns-servers na openbaarmaken kwetsbaarheid

Dus nog meer info :)

• skillet
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-08 17:03
allemaal bedankt voor de info. dacht al dat 't niet zo ernstig was als men daar deed voorkomen, maar om 't zeker te weten vroeg ik 't ff aan de alwetende tweakers :P.

en ik dacht inderdaad dat je die patch moest installeren voor je eigen besturingssysteem. :)

Verwijderd

Punica- schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:56:

Dit slaat helemaal nergens op, het DNS systeem regelt de omzetting van een naam, bijvoorbeeld www.tweakers.net in een IP adres, DNS heeft niets te maken met computers met elkaar in verbinding brengen.
Mwoa.. Ik vind het best een nette beschrijving voor een site als nu.nl. Hoe moet je anders in Jip en Janneke taal duidelijk maken wat er aan de hand is.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:15:
[...]

Mwoa.. Ik vind het best een nette beschrijving voor een site als nu.nl. Hoe moet je anders in Jip en Janneke taal duidelijk maken wat er aan de hand is.
"Het DNS systeem zorgt ervoor dat je computer een website weet te vinden als jij bijvoorbeeld 'www.nu.nl' in je browser in vult".

Zoiets ? Dit slaat in elk geval nergens op.

[ Voor 4% gewijzigd door Punica- op 25-07-2008 15:17 ]

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Ik las op een ander forum ook iets hierover, er zat ook een youtube link bij. Die gast wil wel heel graag dat we gebruik maken van opendns

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Pagina: 1